اخبار داغ

گزارش/

صنعت گردشگری؛ ظرفیتی که جدی گرفته نمی‌شود

صنعت گردشگری؛ ظرفیتی که جدی گرفته نمی‌شود
امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع بزرگ دنیا شناخته می‌شود و در برخی کشورها که در این عرصه موفق بوده‌اند، با ایجاد گردش مالی بالا، رشد و شکوفایی اقتصادی را شاهد بوده‌اند اما گویا این امر در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از لرسو؛ امروزه صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع بزرگ دنیا شناخته می‌شود و در برخی کشورها که در این عرصه موفق بوده‌اند، گردش مالی بسیار زیادی را به دنبال داشته و از هیمن طریق، رشد و شکوفایی اقتصادی را شاهد بوده‌اند. کشور ایران یکی از بزرگترین کشورهای دارای مناطق طبیعی بکر و دیدنی و نیز آثار تاریخی کهن می‌باشد و در این میان، استان لرستان از جمله برترین استان‌های کشور به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های گردشگری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, لرسو,

استان زیبای لرستان را می‌توان قطب گردشگری ایران عنوان کرد. آب و هوای مناسب، آثار باستانی شگفت‌انگیز و شگفتی‌های طبیعی موجود در استان، لرستان زیبا را به لحاظ دارا بودن شاخص‌های گردشگری، ممتاز و منحصربفرد نموده است. اگر چه مناطق گردشگری لرستان هر ساله شاهد حضور گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است، اما با این وجود، چرا این استان نتوانسته است به جایگاه شایسته خود در جذب توریست برسد؟

,

علت این امر را می‌توان در دو بحث مورد بررسی قرار داد؛ اول فقر زیرساختی موجود در مناطق گردشگری، دوم عدم معرفی صحیح و مطلوب نقاط دیدنی لرستان از سوی رسانه‌ها.

,

*فقر زیرساختی در مناطق گردشگری

, *فقر زیرساختی در مناطق گردشگری,

متأسفانه زیرساخت‌های لازم جهت توسعه صنعت گردشگری مطلوب نیست. مناطق گردشگری از نبود برخی امکانات رفاهی رنج می‌برند و اثری معکوس و بازخوردی منفی در جهت رشد صنعت توریسم دارند. حال که طبیعت زیبا و چشم‌نواز استان، بستری مناسب برای حضور گردشگران و مسافرانی از سراسر کشور ایجاد نموده، لازم است تا زیرساخت‌های توسعه این صنعت به گونه‌ای مطلوب ایجاد گردد.

,

عدم وجود زیرساخت‌های ضروری همچون جاده دسترسی مناسب و نیز سرویس‌های بهداشتی در مناطق گردشگری، به ضرر صنعت توریسم منطقه و عامل کاهش بازدیدکنندگان از مناطق گردشگری خواهد شد لذا انتظار می‌رود تا مسئولان و متولیان امر برای رفع معضلات یادشده که با سلامت شهروندان نیز ارتباط مستقیم دارد، چاره‌ای اساسی بیاندیشند و با ایجاد زیرساخت‌های لازم که مهم‌ترین آنها توسعه راه‌های مواصلاتی، وجود هتل جهت اقامت مسافران و ساخت سرویس‌های بهداشتی در مناطق گردشگری است، در مسیر توسعه صنعت توریسم در لرستان و تبدیل این دیار خوش آب و هوا به قطب گردشگری کشور اقدام عملی داشته صورت گیرد.

,

*گمنامی جاذبه‌های گردشگری

, *گمنامی جاذبه‌های گردشگری,

 گمنامی مناطق دیدنی لرستان از جمله واقعیت‌های تلخ است! به جرأت می‌توان گفت جای‌جای استان لرستان، این دیار سرسبز و خوش آب و هوا برای سفر و تفریحی دلچسب اما گمنام هستند.

,

عوامل متعددی در شاناساندن جاذبه‌های گردشگری به مردم اثرگذار هستند از جمله استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در بزرگراه‌ها و جاده‌های برون شهری و درون شهری، تهیه بروشورها و دفترچه‌ها از طریق ادارات مختلف و توزیع آنها در ادارات مرتبط سراسر کشور و نیز استفاده از رسانه‌های سمعی و بصری است.

,

متأسفانه باید گفت که رسانه‌های استان نتوانسته‌اند به وظیفه ذاتی خود در شناساندن جاذبه‌های گردشگری عمل نمایند. این اشکال عمده هم در نوع تولیدات و هم در عدم تعامل رسانه‌های شهرستان‌های مختلف قابل بررسی است. اگر رسانه‌های موجود سراسر استان با تعامل به معرفی جاذبه‌های توریستی سایر مناطق اقدام نمایند، قطعاً این امر موجب رونق صنعت گردشگری خواهد شد. نوع تولیدات رسانه‌ها در موضوع گردشگری نیز مناسب نیست. صرف توصیفات ادبی نخواهد توانست مردم را به حضور در یک منطقه جهت بازدید ترغیب نماید.

,

*لزوم تغییر رویکرد رسانه‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری

, *لزوم تغییر رویکرد رسانه‌ها در معرفی جاذبه‌های گردشگری,

رویکرد رسانه‌های استان باید به سمت تولید فیلم مستند، کلیپ و انتشار عکس‌های هنری از جای جای این استان سرسبز تغییر یابد که «شنیدن کی بود مانند دیدن!» اگر در فضای مجازی جستجویی سطحی از فیلم‌های معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان را صورت دهید شاهد خواهید بود که تولیدات بصری همچون فیلم و عکس، بسیار محدود و گاهاً غیر حرفه‌ای هستند.

,

در رسانه ملی (شبکه‌های مختلف سراسری) هم وضع بر همین منوال است یعنی تولیدات در شأن جایگاه صنعت گردشگری نیست هر چند که شبکه محلی افلاک برنامه‌های خوبی در این راستا داشته و دارد که قابل تقدیر و تحسین هستند اما واقعیت این است که اگر این تولیدات در شبکه‌های مختلف کشوری پخش نشوند، اثر چندانی نخواهند داشت چرا مردم مناطق مختلف این استان کم و بیش با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آشنا هستند و باید سایر استان‌های کشور را با این مناطق آشنا ساخت تا این صنعت پویا، شاهد رشد باشد که با نزدیک شدن به ایام نوروز، این مهم باید بیش از پیش در دستور کار رسانه‌های مختلف قرار گیرد و با تمام توان در این عرصه فعالیت داشته باشند.

,

*صنعت گردشگری جدی گرفته نمی‌شود؟

, *صنعت گردشگری جدی گرفته نمی‌شود؟,

با وجود کمبودها و گاهاً قصور و تقصیرهایی که در عرصه صنعت گردشگری رخ داده که شاید به جدی نگرفتن آثار این صنعت بر رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی برگردد، اما می‌توان گفت که آینده گردشگری لرستان، آینده‌ای کاملاً روشن است. زمان آن رسیده که به خود آییم و به صنعت توریسم، آنچنانکه شایسته جایگاه این استان با پیشینه تاریخی کهن و جاذبه‌های طبیعی بسیار است، اهمیت داده شود و برای آن هزینه شود چرا که هزینه در صنعت گردشگری و جذب توریست، گردش مالی را به دنبال خواهد داشت و هزینه‌ها جبران می‌شود و با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی و آماده‌سازی زیرساخت‌ها از سوی متولیان امر می‌توان شاهد رونق اقتصادی بود.

,

در پایان باید گفت که توجه به صنعت گردشگری منافاتی با رونق سایر صنایع ندارد اما اگر از این ظرفیت مهم، بیشترین استفاده ممکن صورت گیرد، هم از آلودگی‌های صوتی و آلودگی هوای ناشی از صنایع دودزا فاصله می‌گیریم و هم از آنچه از توانایی‌ها و داشته‌های کنونی خود داریم می‌توانیم بالاترین بهره‌برداری ممکن جهت دست‌یابی به اقتصادی درون‌زا و پویا که همان «اقتصاد مقاومتی» مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است، را داشته باشیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه