اخبار داغ

آیا فتنه جدید در راه است؟/نتایج بلند مدت شکست پروژه آشتی ملی

آیا فتنه جدید در راه است؟/نتایج بلند مدت شکست پروژه آشتی ملی
بعد از سخنرانی امام خامنه ای (حفظه الله) در 27 بهمن ماه 1395 و اشاره معظم له به طرح مسئله آشتی ملی از سوی برخی افراد، چهره های شاخص اصلاحات تلاش کردند ضمن تکرار ادعاهای سابق خود عنوان «آشتی ملی» را با «گفتگوی ملی»، «همبستگی ملی» و عنوان های مشابه جایگزین کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل کوگانا،بعد از سخنرانی امام خامنه ای (حفظه الله) در 27 بهمن ماه 1395 و اشاره معظم له به طرح مسئله آشتی ملی از سوی برخی افراد، چهره های شاخص اصلاحات تلاش کردند ضمن تکرار ادعاهای سابق خود عنوان «آشتی ملی» را با «گفتگوی ملی»، «همبستگی ملی» و عنوان های مشابه جایگزین کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوگانا،, کوگانا،,

با تغییر عنوان مسئله، اصل مسئله تغییر نکرده است. زیرا آشتی ملی پیش از انتخاب ترامپ و انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی در سال 1394 با عنوان برجام داخلی از سوی جریان_های به اصطلاح تعامل گرا در داخل کشور مطرح شد.

,

بعد از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی به آشتی ملی تغییر نام داد و با سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان آن از سوی طراحان به گفتگوی ملی تغییر یافت. بنابراین آشتی ملی یا گفتگوی ملی را باید فارغ ازادعاهای روزهای اخیر اصلاح طلبان دید.

,

مبنای طرح آشتی ملی ادعای وجود بحران های متعدد در کشور، از هم گسیختگی انسجام اجتماعی، فقدان اعتماد عمومی به نظام و احتمال بالای حمله نظامی امریکا به ایران است که همین ادعاها درباره ضرورت گفتگوی ملی نیز مطرح می شود. هدف از طرح آشتی ملی تغییر افکار عمومی از مسائل اصلی کشور به مسائل سیاسی و ساختن دو قطبی های سیاسی برای بهره برداری اصلاح طلبان و حامیان دولت در انتخابات 1396 است.

,

این مسئله به صراحت توسط دوستان ملی مذهبی اصلاح طلبان بیان شده است، گفتگوی ملی هم همین هدف را دارد. طرح  کنندگان آشتی ملی حاضر به پذیرفتن شرط رهبر معظم انقلاب اسلامی مبتنی بر توبه و عذرخواهی از ادعای تقلب و اردوکشی های خیابانی در فتنه88  نشده اند.

,

در حالی که تعداد قابل توجهی از اصلاح طلبان منصوب رهبرمعظم انقلاب اسلامی در نهادهای مختلف هستند و معظم له بدون استثنا به همه جریان های سیاسی خودی نظر یکسان و مساعد دارند، طرح مسائلی مانند ارتباط مستقیم و بیشتر با رهبر معظم انقلاب اسلامی از تریبون های عمومی مانند تریبون مجلس یک فریبکاری بزرگ و نشانه عدم صداقت افرادی است که مدعی تلاش برای آشتی ملی یا گفتگوی ملی هستند.

,

  دو قطبی سازی های کاذب سیاسی و اجتماعی در کشور، انحراف افکار عمومی از شکست ایده  تعامل گرایی، القای وجود دوگانه مردم - مردم  و مردم-حاکمیت در کشور و بحرانی نشان دادن وضعیت جمهوری اسلامی همچنان در دستور کار جریان های داخلی غیر همسو و معاند با انقلاب اسلامی است. 

,

مسئله اصلی جریان انقلابی  خالص باید پیگیری گلایه های واقعی مردم و برنامه ریزی برای پاسخگویی و حل آنان باشد. مطلب دوم طی چند روز گذشته رسانه ها و شخصیت های اصلاح طلب و به اصطلاح اعتدال گرا از امکان جدید پخش زنده اینستاگرام به عنوان قابلیتی که کارکرد انتخاباتی دارد استقبال کرده اند.

,

حال کارکردهای احتمالی قابلیت پخش زنده اینستاگرام در عرصه انتخابات برای جریانات ضد امنیتیچیست ؟ رویداد سازی یا خلق اتفاق بیرونی برای ایجاد جنبش های مجازی و باز تولید آن در عرصه واقعی، جعل وقایع احتمالی جهت تهییج بدنه اجتماعی برانگیخته شده ، خبرسازی  (مبتنی بر ویدیوهای زنده) برای قطعی نشان دادن پیروزی جریان های متبوع شان در انتخابات، قانون شکنی از طریق تبلیغات آنلاین در روز انتخابات (برای مثال مصاحبه آنلاین با سلبریتی های حاضر در صف رای دهی)، تشکیک در سلامتی انتخابات با خبرسازی (مبتنی بر ویدیوهای زنده) با توجه به سابقه جریان های ضد امنیتی در طراحی عملیات روانی بر پایه برانگیختن هیجانات مقطعی برای رسیدن به اغراض و اهداف سیاسی، به نظر می رسد تکنولوژی نوین بر پایه سند سازی آنی قویترین ابزار قانون شکنی آنها در انتخابات پیش رو خواهد بود. 

,

موضع گیری صریح امام خامنه ای پیرامون طرح انحرافی آشتی ملی سبب شکست زودهنگام آن شد. شکستی که با بررسی نتایج آن بحرانی تر شدن وضعیت اردوگاه تجدید نظر طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 96 را می‌توان ارزیابی کرد.

نتایج کوتاه مدت شکست پروژه آشتی ملی:

,
,
,

شکست چهره کاریزماتیک رئیس دولت اصلاحات

,

رئیس دولت اصلاحات در بین تجدید نظر طلبان به عنوان پیشرو و فصل الخطاب شناخته می‌شد. پس شکست این پروژه سبب تخریب چهره وی و در نهایت کاهش شدید اعتبار شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان به عنوان ویترین داخلی این جناح دانست. بنابراین در آستانه انتخابات باید شاهد چند دستگی بین تجدیدنظر طلبان باشیم. 

,

شکست  پروژه بازی دوگانه با روحانی:

,

این پروژه که طی چند ماه گذشته و با پیشاهنگی حزب اعتماد ملی راه اندازی شد دو کارکرد مهم داشت  : تجدید رابطه با حاکمیت: تجدید نظر طلبان خواهان تجدید هویت سیاسی خود و فاصله گذاری با میانه روهای داخلی هستند. این شکست سبب شده است تا همچنان تجدید نظر طلبان به عنوان کنشگر درجه دوم جبهه غربگرایان داخلی عمل کنند و این وضعیت تا انتخابات ادامه خواهد داشت.

,

جایگزینی هاشمی:

,

مثلث خمینی، روحانی، م.خ را می توان مثلث جایگزین هاشمی دانست. مثلثی که تجدیدنظر طلبان به خاطر وضعیت نامشخص روحانی در انتخابات بعدی خواهان تبدیل آن به خمینی- م.خ هستند. ولی در حال حاضر رئیس دولت اصلاحات به علت کاهش محبوبیت خود به سطح پایین تری از این دو نفر انتقال یافت.

,

بنابراین جایگاه رهبری جناح غربگرا (شامل میانه روها و تجدیدنظر طلبان) عملاً از دست این طیف خارج شده است و دیگر نباید امیدی به نقش آفرینی خاص در معادلات سیاسی در ساخت قدرت از آنها داشت.

,

نتایج بلند مدت شکست پروژه آشتی ملی

,

حملات شدید جناح تند‌ رو و طیف خارج نشین تجدیدنظر طلبان به رئیس دولت اصلاحات و در ادامه واکنش های تند آنها به شکست این طرح در بلند مدت سبب جدایی کامل آنها از جناح داخلی خواهد شد. چون جناح داخلی خواستار بازگشت به حاکمیت است و اگر با جناح خارجی خود خط کشی نداشته باشد باید این خواسته را برای همیشه فراموش کند.تجدید  نظر طلبان باید با کاهش سطح توقعات خود از روحانی حمایت کنند.

,

اگر قبلا سطح رابطه آنها با روحانی در حد هماهنگی راهبردی دو طرفه بود الان باید انتظار داشت به سطح کارفرما-کارگزار انتخاباتی تقلیل پیدا کند. حتی در صورت شکست روحانی در انتخابات اعتبار وی همچنان باقی خواهد ماند و تجدید نظر طالبان مجبور به قبول نقش هاشمی گونه وی هستند.  

,

اما در وجه گفتمانی عدم بازگشت تجدیدنظر طلبان به حاکمیت و کمرنگ شدن هویت خاص اصلاح_طلبی آنها و نقش درجه دوم در برابر جناح میانه رو سبب تشدید رفتار پراگماتیک خواهد شد. بنابراین اگر روزی تجدید نظر طلبان در فضای سیاسی به خودکشی هویت رسیدند( اتحاد با نفراتی که تخاصم شدید با آنها دارند) نباید تعجب کرد.

,

 

,

علوی تبار

,

 

,

انتهایی پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه