اخبار داغ

گزارشی از معضلات اتباع بیگانه در استان؛

فقر و بیکاری از پیامدهای وجود اتباع بیگانه در سیستان/ مهاجرانی که هزاران فرصت شغلی را نابود می کنند

فقر و بیکاری از پیامدهای وجود اتباع بیگانه در سیستان/ مهاجرانی که هزاران فرصت شغلی را نابود می کنند
رئیس اداره امنیتی دادگستری کل سیستان و بلوچستان گفت: افزایش فقر و بیکاری یکی از پیامدهای حضور اتباع بیگانه غیر مجاز در استان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دادمردان، ریشه عمده معضلات  امنیتی  که در هر کشور بروز می کند را می توان در مرزهای آن سرزمین جست و جو کرد، در واقع اگر امنیت و انتظام سرزمینی در جوار شهرهای مرزی محقق گردد، نظام سیاسی حفظ و ارتقای امنیت ملی را فراهم می کند. استان های مرزی به واسطه مجاورت با محیط های متنوع داخلی و خارجی از ویژگی های منحصر بفردی برخوردار است و با عنایت به تحرکات اخیر منطقه در سالهای اخیر نه تنها از اهمیت مرزها و مناطق مرزی کاسته نشده بلکه به دلیل وجود حساسیت های ویژه این مناطق، در جهان  توجه خاصی به مطالعات همراستا با مرز، شهرهای مرزی و راهکارهای پیشگیری از چالش های سرزمینی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دادمردان,

مرز سیستان و بلوچستان  با کشور های مجاور یکی از بحرانی ترین مرزهای کشور بوده و شهرها و مناطق مرزی در این محدوده، به سبب امنیت نازل کشورهای مجاور، کمبود فرصت های شغلی و برخی قرابت های قومی- مذهبی در معرض تردد و اسکان گسترده اتباع بیگانه غیر مجاز طی سنوات اخیر واقع شده است و ساکنان استان معضلات فراوانی را در این خصوص پذیرا بوده اند .300کیلومتر مرز مشترک با افغانستان، 900 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان و 270 کیلومتر مرز آبی در جنوب استان کمتر در فرایند توسعه اجتماعی و اقتصادی سیستان و بلوچستان مد نظر قرار گرفته و در اغلب موارد هزینه های سرباری را به استان تحمیل نموده است.

,

 

,

حضور غیرمجاز اتباع بیگانه در سیستان و بلوچستان به دغدغه‌ای مهم برای استان تبدیل شده است

, حضور غیرمجاز اتباع بیگانه در سیستان و بلوچستان به دغدغه‌ای مهم برای استان تبدیل شده است , حضور غیرمجاز اتباع بیگانه در سیستان و بلوچستان به دغدغه‌ای مهم برای استان تبدیل شده است ,

در همین رابطه رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب زاهدان در گفت و گو با خبرنگار دادمردان، اظهار داشت: به واسطه همجواری با دو کشور افغانستان و پاکستان بسیاری از اتباع بیگانه به صورت غیرمجاز در استان اقامت و تردد دارند که این ترددها که بعضا به صورت قاچاق صورت می‌گیرد، این روزها به دغدغه‌ای برای استان تبدیل شده است .

, دادمردان,

محمدعلی حمیدیان ادامه داد: متاسفانه طرح‌های دستگیری بازدارنده نبوده و بر همین اساس از ابتدای ماه جاری طرحی به عنوان پایلوت در استان به اجرا درآمده که بر اساس آن افرادی که بیش از سه بار دستگیر شوند، پس از دستگیری یک ماه در مراکز نگهداری اتباع بیگانه خواهند ماند و پس از یک ماه آزاد می‌شوند.

,

حمیدیان بیان کرد: در حوزه اتباع مجاز بالغ بر 4 هزار نفر شناسایی شده‌اند که از این تعداد 119 نفر اتباع بیگانه مجاز پاکستانی هستند و برای تعداد یک هزار و 140 کارت کار صادر شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: 83 مورد بازرسی واحدهای صنفی توسط گشت مشترک توسط اداره صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته و طی این بازرسی‌ها 12 واحد صنفی متخلف که اتباع غیرمجاز در آن فعالیت داشته‌اند شناسایی شد.

,

رئیس‌کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب زاهدان با اشاره به حضور اتباع بیگانه در شهرهای استان گفت: بیشترین تعداد حضور اتباع بیگانه در شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر سراوان و زابل است.

,

وی تصریح کرد: با توجه به مرزی بودن استان متاسفانه بعضا اتباع خارجی غیرمجاز به کمک قاچاقچیان انسان و سوار بر خودروهایی که هیچگونه تعهد امنیتی برای جانشان را تامین نمی‌کند، وارد کشور می‌شوند.

,

 

,

حضور اتباع بگانه در کشور باعث بی ثباتی سیاسی، اقتصادی است

, حضور اتباع بگانه در کشور باعث بی ثباتی سیاسی، اقتصادی است, حضور اتباع بگانه در کشور باعث بی ثباتی سیاسی، اقتصادی است,

رئیس اداره امنیتی دادگستری کل استان نیز در گفت و گو با خبرنگار دادمردان، با اشاره به اهمیت رسیدگی به موضوع اتباع بیگانه، اظهار داشت: بی ثباتی سیاسی، اقتصادی و اداری موجود در جوامع مجاور، نه تنها اثرات کوتاه مدت ناگواری را به دنبال داشته بلکه اثرات آنها در شهرهای مرزی منجر به معضلات و مشکلات بلند مدتی گردیده که برنامه ریزی در این مناطق را با مشکل مواجه ساخته که یکی از مهمترین این معضلات بی گمان حضور گسترده اتباع بیگانه در استان می باشد که بعضا برخی از آمار ها از سهم 20 درصدی این گروه اجتماعی در جمعیت استان حکایت می کند.

, دادمردان,


غلامرضا باغ شیرین ادامه داد: هجوم این جمعیت سبب گردیده که شهرهای استان با افزایش پنهان جمعیت مواجه شده و در نتیجه دچار کمبود امکانات ،درآمد سرانه و خدمات شهری گردد و علاوه براین از آنجا که اغلب استقرار این گروه در شهرهای سیستان و بلوچستان به صورت گروهی بوده، منجر به شکل گیری کلونی ها و محله های مسکونی حاشیه ای و غیر استاندارد گردید که در حال حاضر هنوز اغلب شهرهای استان با مشکلات آن دست به گریبان هستند، گسترش حضور آوارگان و مهاجران افغان به شهرهای استان از یک سو و مهاجرت روستاییان از سوی دیگر، سبب اسکان خیل عظیمی از جمعیت غیر متخصص و بدون مهارت در شهرها گردیده است.

,
,

وی افزود: بررسی های استان در خصوص شاخص های اشتغال در شهرهای استان و آمار نگران کننده بافتهای ناکارآمد شهری نیز بر این ادعا صحه می گذارد و این جمعیت غیر متخصص و نا ماهر به واسطه ی عدم جذب در بازار کار شهری و عدم توان رقابت در اقتصاد رسمی و از آنجا که شهرهای استان پایه و توان اقتصادی مناسبی نداشته، فقر و بیکاری را در شهرها به دنبال داشته که خود سبب بروز ناهنجاری ها و جرایم متعدد شده است.

,

این کارشناس ارشد جامعه شناسی  خاطر نشان کرد: آمار دستگیری و طرد اتباع بیگانه غیر مجاز در استان به خوبی چالش موجود را به تصویر می کشد. بیش از90 هزار دستگیری در سیستان و بلوچستان  و250 هزار طرد از کشور از طریق مرزهای استان ، هزینه های گسترده ای را بر ساختار سیاسی و گروه های اجتماعی تحمیل می کند که در این راستا برخی از اقدامات خلاقانه با رویکرد بومی به طور قطع می تواند از عمق مسئله در استان بکاهد.

,

باغ شیرین در ادامه گفت: نظارت مستمر مبادی ورودی با رویکرد انسانی و پایش تصویری، ممنوعیت اختیار منازل مسکونی و واحد های تجاری توسط  اتباع بیگانه غیر مجاز، نظارت مستمر بر واحد های صنفی با هدف پیشگیری از بکارگیری اتباع بیگانه غیر مجاز در حوزه اشتغال، ارتقاء آگاهی های عمومی و اطلاع رسانی عمومی، برخورد مستمر و قاطعانه در چهارچوب قوانین با متکدیان، بازنگری در خصوص قانون عبور دهندگان غیر مجاز اتباع بیگانه مصوب 1310 با هدف افزایش هزینه قاچاق انسان، ساماندهی اسناد سجلی و مشکوک التابعین و برخورد قاطع با جاعلین شناسنامه و مدارک هویتی، نظام مند نمودن فرایند ازدواج در قالب ثبتی و ممنوعیت ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه غیر مجاز و توسعه و تجهیز امکانات سخت افزاری و منابع انسانی نهاد های امنیتی،  انتظامی و نظامی و تاکید بر اجرای آیین نامه ارائه خدمات به اتباع مجاز در مناطق ممنوعه بدون شک در کاهش این آسیب اجتماعی مثمرثمر خواهد بود.

,

 

,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه