اخبار داغ

مدرک گرایی جایگزین مهارت آموزی/گسترش فرهنگ کار افرینی راه مقابله با بیکاری

مدرک گرایی جایگزین مهارت آموزی/گسترش فرهنگ کار افرینی راه مقابله با بیکاری
جایگزین شدن مدرک گرایی به جای مهارت آموزی نداشتن فرهنگ مهارت آموزی ، خالی بودن مقوله آموزش مهارت در دانشگاه ها و فراموش کردن شغل های فنی از عوامل افزایش آمار بیکاری در جامعه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران ،در حال حاضر مهم ترین دغدغه جوانان،پیدا کردن یک شغل مناسب است،معضلی که در شهرستان بیجار گریبانگیر 5 هزار و 400 نفر از جوانان تحصلیکرده آن می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بیجار بام ایران,

پدیده بیکاری موجب بروز مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی در جامعه می گردد،فرد بیکار بدون داشتن هیچ هدفی روز را به شب و شب را به روز می رساند و خود نیز خسته از تکرار این مکررات هر روز کسل و کسل تر می شود.

,

در حال حاضر بالا رفتن آمار بیکاری موجب بروز افسردگی،بالا رفتن جرم و جنایت،افزایش آمار طلاق و به تبع آن پائین آمدن آمار ازدواج می گردد.

,

معضل بیکاری تنها مختص بیجار و استان کردستان نیست ،بلکه در حال حاضر تمامی جوانان تحصیلکرده در سراسر کشور از این معضل رنج می برند.

,

با توجه به آمارهای ارائه شده در سنوات مختلف،استان کردستان به دلیل نبود صنایع مادر دارای بالاترین نرخ بیکاری است و شهرستان بیجار هم از این امر مستثنی نیست و داشتن کار اکثر مواقع به صورت فصلی است و در برخی از فصل ها مانند زمستان نرخ بیکاری به شدت افزایش پیدا می کند.

,

در حال حاضر نرخ بیکاری در شهرستان بیجار 35 درصد است و در فاصله سرشماری سال 85 تا 90 چهار هزار نفر از جمعیت شهرستان بیجار به دلیل بیکاری به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند.

,

شهرستان بیجار با توجه به اینکه از لحاظ ذخایر معدنی در استان کردستان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است اما به لحاظ تعداد بالای آمار بیکاران دارای وضعیت بغرنجی است.

,

دیگر ظرفیت شهرستان بیجار که با برنامه ریزی صحیح و اختصاص دادن اعتبار کافی می تواند بعنوان منبع درآمد خوبی برای مردمان سخت کوش این شهرستان باشد، کشاورزی است.

,

شهرستان بیجار به لحاظ داشتن زمین های مرغوب کشاورزی می تواند مهم ترین ظرفیت برای رفع بیکاری باشد.

,

اما با توجه به فرصت های و ظرفیت های مهم در این شهرستان اگر پای درد دل هر کدام از این جوانان بنشینید،بزرگترین آرزو آنها پیدا کردن یک شغل مناسب و در کل پشت میز نشینی است.

,

نظام ارزشی حاکم بر جامعه و سوق یافتن جوانان به سمت کارهای اداری و پشت میز نشینی یکی از عوامل تشدید کننده بیکاری در جامعه است.

,

جایگزین شدن مدرک گرایی به جای مهارت آموزی نداشتن فرهنگ مهارت آموزی ، خالی بودن مقوله آموزش مهارت در دانشگاه ها و فراموش کردن شغل های فنی از دیگر عوامل افزایش آمار بیکاری در جامعه است.

,

متاسفانه دیگر آن جسارت و شجاعت جوانان برای کسب مهارت در یک شغل وجود ندارد و اکثر آنها علاقمند به کارهای اداری با توجه به تحصیلات عالی خود هستند.

,

بسط و گسترش فرهنگ کارآفرینی در بین دانش آموزان،آشنایی آنها با رشته های مهارتی و فنی،توجه به استعدادها در دوران دانش آموزی،گنجاندن آموزش مهارت در دانشگاه ها،آشنایی دانش آموزان با مشاغل مورد نیاز جامعه با توجه به ظرفیت های موجود در محل زندگی،از مهم ترین اقدامات برای برون رفت از معضل بیکاری و جلوگیری از افزایش آمار بیکاران در جامعه است.

,

در حال حاضر علم و مهارت دو مقوله مکمل یکدیگرند که در صورت همراهی می تواند نقش موثری در کاهش آمار بیکاری داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه