اخبار داغ

بیکاری، بزرگترین کابوس جوانان سمنانی

بیکاری، بزرگترین کابوس جوانان سمنانی
بی تردید، داشتن شغل متناسب با تحصیلات، از مهمترین فاکتورها و عوامل موفقیت فرد در راستای دانش کسب شده وی می باشد و برعکس عدم تامین شغل و مواجه شدن با بحران بیکاری یکی از بزرگترین چالش ها و معضلات زندگی فردی و اجتماعی وی می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قومس، بیکاری در مناطق مختلف ایران بسته به شرایط محیطی موجود در آن متغییر است  و در بین استان ها، سمنان یکی از استان ها با بیشترین درصد نرخ بیکاری در کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قومس,

اما مهمتر اینکه بی توجهی دولت یازدهم به عرصه اشتغال باعث شده که بیکاری به حوزه فارغ التحصیلان رشته های مختلف عالی دانشگاه و مقاطع تحصیلی والا هم برسد.مشکلات و پیامدهای این بیکاری در وهله اول گریبانگیر سرپرست یک خانوار و به دنبال آن باعث بروز بسیاری از آسیب های اجتماعی در زندگی وی و خانواده اوست.این آفت اجتماعی با بروز خود، دامنه و گستره  فقر را  در جامعه بسط داده و زمینه مناسبی را برای بوجود آمدن بی انگیزگی در جوانان مهیا می کند.

,

عدم پایبندی به خانواده و بعضا  آسیب های جبران ناشدنی چون اعتیاد  فرد به مواد مخدر و گاها خود کشی از نمونه های بارز این پدیده شوم است.جای تردید نیست که این معضل  که فرد را علاوه بر دشواری های اقتصادی و مادی  رنج  می دهد روح و روان وی را نیز مختل کرده و تبدیل به دغدغه ای بزرگ برای  جواناناین  مرز و بوم شده است.

,

با درنظرگرفتن شرایط سخت زندگی کنونی و مخارج بالای یک خانوار و با توجه به این مهم که بسیاری از افراد اجاره نشین هستند شاهدیم وضعیت بیکاری در جامعه باعث عدم چرخه اقتصای بسیاری از خانواده هاست و برای آنان مشکلات اقتصادی حادی را بوجود آورده است.

,

در بسیاری از موارد شاهدیم  که افراد با داشتن مدارج تحصیلی بالا، بعلت عدم یافتن شغل مناسب، به مشاغل کاذب روی آورده و در میادین اصلی شهر به دستفروشی مبادرت می کند.بی شک، این افراد هیچ راه دیگری را جهت  تامین مخارج خانواده نیافته و مجبورند پس از سال ها تحصیل که به امید داشتن  آینده شغلی تضمین شده و  راهیابی به بازار کار متناسب با رشته تحصیلی شان است تن به مشاغل کاذب که بی تردید در شان آنها نمی باشد، دهند.

,

جای بسی تاسف که هیچ روند مثبت و قابل عرضی پیرامون برنامه ای جامع،  قوی و جدی برای خروج از بحران بیکاری توسط مسئولین دنبال نمی شود و تبعات این آفت اجتماعی روزبروز در جامعه افزایش  و شاهد افزایش نرخ رشد بیکاری نیز هستیم.

,

به گفته سید عباس دانائی فرماندار سمنان که در نشست خبری که در31/5/95 به مناسبت هفته دولت برگزار شد اظهار داشت: شهرستان سمنان در بین سایر شهرستانهای استان شاهد بیشترین رشد جمعیت در سالهای اخیر بوده است و پیش بینی می شود جمعیت مرکز استان سمنان در سرشماری پیش رو حدود 185 هزار نفر باشد که با احتساب 25 هزار دانشجوی غیر بومی، به 210 هزار نفر خواهد رسید.

,

وی گفت: طی سالهای گذشته 532 واحد تولیدی در شهرستان سمنان فعال بوده اند که از این تعداد در حال حاضر 221 واحد نیمه فعال و یا بطور کلی تعطیل هستند و 311 واحد نیز به فعالیت خود ادامه می دهند.

,

همچنین در خصوص آخرین آمار بیکاری در مرکز استان سمنان بیان کرد: با وجود اینکه استان سمنان کمترین نرخ بیکاری را در کشور دارا می باشد اما نرخ بیکاری در شهرستان سمنان از متوسط بیکاری در استان بالاتر است.

,

فرماندار سمنان همچنین در گفتگوی اختصاصی که در خرداد ماه امسال با سمنان امروز داشت: در مجموعه شهرستان سمنان، 332 واحد تولیدی فعال داریم و قریب به 11 هزار نفر در این واحدهای تولیدی مشغول فعالیت هستند.

,

 وی عنوان کرد: نیمی از جمعیت 7 هزار نفری بیکاران استان، که در مراکز کاریابی اداره کار ثبت‌نام کرده‌اند، متعلق به مرکز استان دانست.

,

 

,

امروز بی شک می توان گفت بهترین نسخه برای برون رفت از شرایط فعلی بیکاری، تکیه بر اقتصاد مقاومتی است که نسخه شفا بخش اقتصاد بیمار محسوب می شود.البته آموزش صحیح مهارت های فنی و حرفه ای و دارا بودن تجربه در زمینه خود اشتغالی بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند گره گشای معضل بیکاری باشد. در خصوص تأمین منابع اشتغالزایی در استان و حوزه های انتخابیه آنچیزی که در دست اقدام داریم این است که امکانات مالی را که در قوانین آمده فراهم کنیم و از طریق راه اندازی کارخانه ها و کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل  رونقی ایجاد کنیم و موجبات استفاده از سرمایه های موجود را فراهم کنیم.

,

آنچه که جوانان سمنانی را امروز آزار می دهد وجود رکود و بی کاری در شهرستان سمنان است، چرا که اشتغال زایی چندانی در آن وجود ندارند، و بومی کردن متخصصان و نیروهای کار در سمنان یکی از اصلی ترین نیازهای اشتغال و حوزه اقتصاد در استان، که لازم است به طور جد توسط مسئولان پیگیری شود.

,

عدم حمایت دولت از کار آفرینان هم یکی دیگر از عوامل بالای بیکاری و رکود اقتصادی در سمنان است، یکی از طرح های دولت برای ایجاد اشتغال، بنگاه های زود بازده بوده و تعداد زیادی از مردم به این طرح ها روی آوردند اما این طرح ها متاسفانه بجای اشتغال زایی موجب بی کاری، رکود و حتی بدهکاری تعداد زیادی از کسانی شد که به این طرح ها روی آوردند. عدم حمایت های دولت از یک طرف و سود بانکی عملا باعث تعطیلی، بی کاری و ورشکستگی بسیاری از مجریان طرح بنگاه های زود بازده شده است.اصل طرح احداث بنگاه های زود بازده بسیار خوب بود اما متاسفانه عدم توجه های بعدی دولت به حمایت از بنگاه های احداث شده موجب تضعیف این طرح ها و ورشکستگی صاحبان آنها می شود.

,

کاش مسئولین این سرزمین، تدبیری کارآمد را برای مبارزه با کابوس بزرگ بیکاری اتخاذ و با پیگیری این مساله کمی از وجدان کاری خود را به طبق اخلاص می نهادند.برای داشتن یک جامعه پایدار و پیشرفته، وجود اشتغال امری مهم است بنابراین باید توجه مسئولین به این امر پررنگ تر شود.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه