اخبار داغ

طی سال جاری؛

متلاشی‌شدن ۲۸ باند اصلی قاچاق در آذربایجان‌غربی

متلاشی‌شدن ۲۸ باند اصلی قاچاق در آذربایجان‌غربی
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: در سال جاری 28 باند اصلی قاچاق در آذربایجان غربی متلاشی شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز،علیرضا رادفر در جمع خبرنگاران با تشریح عملکرد کمسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت:یکی از مصادیق مهمی که امروز پرداختن به آن از اولویت‌های نخست دولت محسوب می‌شود، مسائل اقتصادی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز،,

وی تصریح کرد: اما از جمله مواردی که متاثر می‌کند بحث اقتصاد و تولید را موضوع قاچاق کالا و ارز است.

,

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی قاچاق کالا و ارز را پدیده‌ای دیرپای مربوط به همه کشورها عنوان‌کرد و افزود: البته عوامل متغییر زیادی نیز در بحث قاچاق موثر می‌باشند که ضعف تولیدات داخلی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در واردات و صادرات برخی کالاها وجود دارد از جمله عوامل موثر در شکل‌گیری این پدیده هستند.

,

رادفر نبود نظام کارآمد در مرزها برای کنترل و رصد دقیق، نبود نظارت بر گردش پولی و ارزی کشور، نبود نظارت بر حمل و نقل و انبارها و همچنین توسعه‌نیافتگی کشور همسایه را از دیگر علل و عوامل گستره قاچاق کالا در کشور برشمرد.

,

به‌گفته جانشین ریس کمسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز حمایت از تولید داخلی اصلی‌ترین دلیل بر جلوگیری از جولان کالاهای قاچاق در بازار است و ورود بی‌رویه کالای قاچاق می تواند شالوده صنعت و تولید ملی را از هم بپاشد که به تبع آن هزاران فرصت شغلی را از بین ببرد.

,

وی با اشاره به آمار کشفیات و عملکرد ۱۰ ماهه کمسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه قاچاق کالا و ارز از شناسایی و متلاشی‌شدن ۲۸باند اصلی در استان خبر داد و افزود:این تعداد در قیاس با سال گذشته ۱۷درصد افزایش داشته‌است.

,

رادفر افزود: ۲۰۱ فقره محل دپوی کالای قاچاق نیز در این مدت کشف شده و تعداد ۲ هزارو ۴۱۴ پرونده نیز در این مدت تشکیل یافته که ارزش ریالی آن‌ها مبلغی حدود ۱۶۳میلیارد تومان است.

,

وی تصریح‌کرد: البته از تعداد پرونده‌های تشکیل‌یافته نیز ۲ هزار و ۱۱۲ مورد آن مختومه شده است.

,

رادفر با تاکید بر اینکه یکی از زمینه‌های قاچاق نابسامانی‌هایی است که در مرزها وجود دارد، گفت:البته درست است که نیروهای کشور هم‌مرزمان ترکیه در مرزهای این کشور مستقر هستند اما در برخی نقاط مرزی این کشور نیز با عدم کنترل‌های لازم مواجه هستیم .

,

وی از جمله اقلام قاچاق ورودی به کشور را شامل سلاح‌های شکاری پیش‌سازهای مواد مخدر و مشروبات الکلی عنوان کرد و گفت:البته لازم به ذکر است که در راستای تحکیم و انسداد مرزها اقداماتی نیز در حال انجام است.

,

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی، در ادامه به کشف ۴ میلیون و ۸۶۵ هزار و ۱۴۵ پاکت کالای دخانی سیگار اشاره کرد و افزود: در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته این مقدار ۴۲۲ درصد افزایش داشته است.

,

وی گفت: در حوزه کشفیات مواد محترقه نیز به غیر از یک محموله بزرگی که اخیرا کشف‌شده حدود ۱۴۳ هزار و ۷۲۶ عدد کشفیات داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال‌گذشته امارها ۸۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

,

اما در ادامه نشست رافر از کاهش کشفیات در برخی حوزه‌ها نیز خبر داد و گفت: کاهش ۲۰ درصدی مشروبات الکلی و ۲۵ درصدی متعلقات دستگاه ماهواره از جمله این موارد می‌باشد که در خصوص دلایل کاهش مشروبات الکلی می‌توان به کنترل منشا ورود این کالا اشاره کرد.

,

وی در مجموع تعداد عملیات منجر به کشف کالاهای قاچاق در استان را ۲ هزار و ۶۴۳ فقره عنوان‌کرد و افزود: در این راستا نیز طی ۱۰ ماهه سالجاری با رشد ۳۸درصدی مواجه بودیم.

,

رادفر در ادامه به برخی شائبه‌ها در موضوع کولبری نیز پاسخ داد و اظهار داشت: کولبر کسی است که در زمان‌های مجاز از محورهای مجاز و مکان‌های مجاز کالاهای مشخص و مجازی را در یک محدوده کوتاه که کمتر از یک کیلومتر و بعضا ۲۰۰ متر است حمل می‌کند.

,

وی تصریح کرد: دولت نیز برای تامین معیشت مرزنشینان کشور که دیده‌بان‌های نظام هستند یک سری امکانات و فرصت‌هایی را در نظر می‌گیرد.

,

رادفر افزود: بنابراین افرادی که بر اساس تعاریف فوق اقدام به کولبری می‌کنند هیچ اتفاقی برایشان نمی‌افتد اما با توجه به اینکه عبور غیرمجاز از مرز در همه کشورها ممنوع می‌باشد و مردم نیز انتظار دارند مرزهای کشور کنترل شود لذا مرزبانان کشور موظف به انجام وظایف خود هستند.

,

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اوضاعی که در کشورهای اطرافمان است اگر مراقبت‌های لازم در مرزها صورت نگیرد امکان دارد انفجارهای بغداد در کشور ما اتفاق بیفتد.

,

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی، در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید هیچ قانونی اجازه کولبری را نمی‌دهد، اظهار داشت: درست است اما بر اساس مصوبه شورای امنیت برای خدمت به مرزنشینان این اجازه کولبری داده شده است.

,

رادفر این موضوع را نیز گفت که بر اساس مصوبه شورای تامین استان، کالاهای مجاز که از معابر مرزی وارد شهرهای استان می‌شود گردش آن‌ها در داخل استان هیچ ممنوعیتی ندارد و در حال حاضر نیز ۶۸ قلم کالا بر اساس مصوبات کار ویژه مرز مجاز هستند.

,

رادفر در خصوص صدور مجوز برای مرزنشینان نیز اظهار داشت: این مجوزها توسط فرمانداری با توجه به صدور دفترچه‌هایی که توسط مرزبانی برای مرزنشینان صادر می‌کند صدور می‌شود.

,

وی از دستگیری حدود ۵۵ هزار عابر غیرمجاز طی سال گذشته از مرزهای استان خبر داد و افزود: بنابراین باتوجه به اینکه مدعی هستیم ایران امن‌ترین کشور منطقه است بایستی تلاش کنیم تا این موضوع زیر سوال نرود.

,

وی از برنامه‌های جدید دولت در راستای ساماندهی جامع انبارهای برای مبارزه با قاچاق کالا در کشور خبر داد و افزود: لذا به شهروندان توصیه می‌شود تا پایان سال‌جاری انبارهای خود را در این سامانه ثبت نمایند و کد رهگیری دریافت کنند.

,

وی طرح سامانه سنا را نیز از دیگر برنامه‌های دولت برای کنترل گردش پولی کشور عنوان کرد و گفت: از طریق این سامانه می‌توان در برابر بحث پولشویی ایستاد و این موارد را ساماندهی کرد.

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه