اخبار داغ

فعالان حوزه قرآنی از نقاط قوت و ضعف یک طرح سخن می گویند؛

نظرسنجی تصویب ترویج رسم الخط «نی‌ریزی» در مجلس/ آموزش مهمترین دغدغه جامعه قرآنی است

نظرسنجی تصویب ترویج رسم الخط «نی‌ریزی» در مجلس/ آموزش مهمترین دغدغه جامعه قرآنی است
اواخر بهمن ماه سال جاری طرح قانونی یک فوریتی ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مرحوم «میرزا احمد نی ریزی» با امضا ۴۳ نماینده تقدیم‌ مجلس شده است. در ادامه نظر برخی کارشناسان و فعالان حوزه قرآنی را در نقاط قوت و ضعف این طرح جویا می شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای اصفهان، یکی از نمایندگان مجلس اطلاع داد که اخیرا (اواخر بهمن ۱۳۹۵) طرح قانونی یک فوریتی ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط «مرحوم میرزا احمد نی ریزی»(+) با امضا ۴۳ نماینده تقدیم‌ نمایندگان محترم شده است. درصورت تصویب این طرح تنها چاپ قرآنی که با رسم الخط «نی ریزی» باشد از اعتبارات دولتی استفاده خواهد کرد و به عبارتی یارانه به آن تعلق خواهد گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای اصفهان, +,

موسسه «توسعه و ترویج اندیشه و هنر اسلامی» نظرسنجی از برخی کارشناسان و فعالان حوزه قرآنی انجام داد و در اختیار این نماینده محترم قرار گرفت که ندای اصفهان آن را منتشر می کند:

,

, ,

مهدی حسن نژاد (قاری و حافظ کل قرآن، لیسانس علوم قرآن و حدیث و مدرس قرآن در مدرسه ابتدایی و حرم مطهر حضرت معصومه (س))

,

قرآن عثمان طه خیلی ضابطه مند است ولی قرآن های رسم الخط فارسی از لحاظ ضابطه و قواعد ضعف هایی دارند. البته اگر این ایرادها برطرف بشود و قرآن خطاط های ایرانی استفاده شود هم طرح بدی نیست. نکته بعدی اینکه خواندن رسم الخط خطاط های ایرانی برای بچه ها بسیار سنگین است؛ این نظر بنده هست.

,

علی رضا نجفی (حافظ کل قرآن و مسئول آموزش بزرگسالان کل کشور در جامعه القرآن)

,

با وجود اینکه اعتقاد دارم هر کاری در جای خودش باید انجام بشود ولی به ایشان بفرمایید به مشکلات اصلی جامعه قرآنی بپردازند که برخی جوانان تحصیلکرده ما روخوانی بلد نیستند و… .

,

حسن فروغی (مدرس و قرآن پژوه جامعه المصطفی و قاری)

,

به ایشان از قول حقیر بفرمایید اصولا خوشنویسی ارتباط معناداری با رسم و ضبط مصحف ندارد… به این معنا که خط خوش هرچند پسندیده و مطلوب است کما اینکه همه مصاحف به نسبت این ویژگی را دارند، لکن آنچه که در نگارش مصحف مهم هست، اصول حاکم بر رسم و ضبط است که توسط متخصصین دانش قرائت و قرائات تدوین شده است نه خطاط و نه نمایندگان مجلس که متخصص این مهم نیستند!

,

محمدرضا محبتی (قاری قرآن)

,

بنده به شخصه، مصحف عروس به خط هنرمند فرهیخته، استاد حسین آیات را که هم در هنر خطاطی صاحب نام هستند و هم در هنر تلاوت قرآن کریم، بسیار عالی می دانم.

,

سید وحید رضوی (مدرس روخوانی، روانخوانی، تجوید سطح ۱ و ۲)

,

طرح های مهم تری برای انجام شدن هست که نوبت به رسم الخط نمی رسد؛ به نظر حقیر علاوه بر این نکات با عوض شدن رسم الخط قرآن، چند مسئله ایجاد می شود که باید هنگام تصویب این طرح بر آنها نیز توجه داشت.

,

مسئله اول اینکه اکثر متون آموزشی روخوانی و روانخوانی و تجوید که در دست مردم هست، بر مبنای رسم الخط عثمان طه نوشته شده، پس اگر رسم الخط بخواهد عوض شود باید متون آموزشی قوی و متناسب با این رسم الخط ارائه شود…

,

همچنین اگر در ارگان های دولتی و مدارس، رسم الخط فارسی رواج پیدا کند و موسسات خصوصی و اساتید، راضی به این رسم الخط نشوند، این تفاوت در روش تدریس آیا آسیب محسوب می شود یا خیر؟

,

مسئله دومی که به نظر می رسد این است که حفاظ عزیز تا به حال و احتمالا در آینده از رسم الخط عثمان طه برای حفظ استفاده کرده اند و می کنند؛ اکنون اگر رسم الخط فارسی رواج پیدا کند و صفحه بندی مصاحف به هم ریخته شود، در محافل قرآنی و اجرای حفظ، یکی نبودن نظم محفوظات حافظ با قرآن های مقابل مردم، مسئله ای است که باید به آن اندیشید.

,

محمد سعادتی فر (حافظ کل قرآن و مدرس حفظ ترتیل و قرائت مدیرشعبه جامعه القرآن بیت النور قم)

,

ما مشکل خط و قرآن نداریم مگر آقایان مصحف کم علامت را مصوب نکردند؟ مگر عثمان طه چه مشکلی دارد؟ (باتمام ایرادات) این کارها تاثیری در جامعه ندارد. آموزش قرآن را دریابید که در این آموزش و پروش شخص 12 سال درس می خواند و در خواندن قرآن و فهم دین هِر را از بِر تشخیص نمی دهند، دانشجو و طلبه هم ندارد؛ عمدتا روخوانیشان مشکل دارد چه برسد…

,

حضرت آقا دو راهبرد مهم در این سال ها در زمینه قرآن دادند که نتیجه اش شکوفایی قرآنی است؛ یکی 10 میلیون حافظ آشنا با تفسیر و ایجاد کرسی هایی فقط برای شنیدن تلاوت. برای این ها چه کار شده است از طرف مجلس؟

,

حمیده کریمیان (حافظ کل قرآن و مدیر موسسه قرآنی بیت الاحزان پردیسان قم)

,

رسم الخط نی ریزی خیلی بهتر از عثمان طه است؛ نه تنها مشکلی برای حفاظ پیش نمی آید بلکه برای تدریس روخوانی و روانخوانی برای همه گروه های سنی خیلی بهتر است. عثمان طه هم ۱۵ خطی و هم دوازده خطی هست پس حفاظ به مشکل برمی خورند با وجود اینکه کل مسابقات (مخصوصا بین المللی) با عثمان طه پانزده خطی است و به نظرم این نمی تواند دلیل خوبی باشد.

,

مرتضی ابراهیمی (حافظ کل قرآن و مدرس تخصصی رشته های قرآنی)

,

بنده کاملا مخالف هستم چون خط استاد نی ریزی اصلا مناسب آموزش قرآن کریم نمی باشد یعنی ثقیل است.

,

هادی طاهری (طلبه و کارشناسی ارشد تمدن اسلامی حافظ ۲۰ جزء، تدریس روانخوانی و تجوید در چند موسسه، در حال حاضر در جامعه المصطفی مشغول تدریس قرآنی روخوانی و تجوید برای طلاب غیر ایرانی)

,

مشکل در خط قرآن نیست بلکه مشکل در سیستم آموزشی قرآنی در کشور است. با تعویض قرآن عثمان طه مشکل دو برابر خواهد شد، نوع کتابت عثمان طه و اعراب گذاری آن در یادگیری بهتر تجوید موثر است و همچنین برای حفاظ مشکل ساز خواهد شد مخصوصا اگر با دید بین المللی نگاه کنیم این قرآن های جدید که چاپ شده است با خط ایرانی و کم علامت اصلا جالب نیست.

,

ترویج و حفظ خط و زنده نگه داشتن آن در جامعه را باید با چاپ کتب دیگر مثل نهج البلاغه و مفاتیح الجنان و صحیفه سجادیه زنده نگه داشت نه با چاپ قرآن هایی با خط های نی ریزی، نستعلیق و غیره. کاش مجلس و وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برنامه ای برای تغییر نظام آموزشی قرآن داشتند، خیلی زودتر به نتیجه می رسیدند. با این وضعیت اسفبار سواد قرآنی در جامعه امیدی به یک میلیون حافظ قرآن ندارم؛ جوان ها و نوجوان ها انگیزه برای خوانندگی و در حالت خوبش مداح شدن دارند ولی انگیزه ای برای حافظ شدن و یاری قرآن شدن ندارند.

,

با عوض شدن خط قرآن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؛ بدتر می شود بهتر نمی شود. آموزش و پرورش و وزارت علوم و مجلس باید فکر اساسی در جهت آموزش قرآن کریم بنماید. الآن خیلی از طلبه ها در خواندن قرآن کریم مشکل دارند تا چه برسد به دانشجوها و مردم عادی. چون آموزش قرآن در مدارس اصولی نبوده است. یک میلیون حافظ وقتی به وجود خواهد آمد که ۱۰ میلیون نفر بتوانند قرآن را از رو درست بخوانند.

,

حمید خاوری مقدم (مسئول برگزاری کلاسهای آموزش قرائت اداره اوقاف قم و مسئول برگزاری کرسی های تلاوت)

,

لازم است که از مفاخر کشور و از کارشان تجلیل شود… و سعی شود که کار فاخر ایشان به سراسر مردم معرفی شود… احتمالا تفکر چاپ قرآن این هست که قرآن های با این خط به سراسر جهان عرضه شود… که هدف خیلی زیبا و مقدسی است اما به نظر بنده باید این کار بسیار حساب شده تر انجام شود چون قرآن با خط عثمان طه که در اکثر کشورها استفاده می شود علتش ضابطه مند بودنش است.

,

اگر اهل تخصص در امر رسم الخط و همین طور متخصصان خط در این مهم وارد بشوند و موازین و ضوابطی برای این خط تعیین کنند که آسان  باشد و از خط عثمان طه ساده تر و روان تر باشد بسیار عالی است مثلا حتی ایرادات رسم الخط عثمان طه در این کار برطرف بشود… این اولین موضوع، اما اگر بین اهم و مهم می خواهید فعالیتی انجام بدهید تا به درد قبر و قیامت بخورد، آن حاکم کردن فضای قرآنی در کشور در فضای مدارس و دانشگاه ها است… البته در دستگاه های مختلف این کار می شود اما صرفا با برگزاری مسابقات قرآنی (به طور مثال مسابقات دانشگاه ها و وزارت علوم، مسابقات کانون مساجد وزارت ارشاد، مسابقات وزارت ورزش و جوانان، مسابقات آموزش و پرورش) که این نگرش درست نیست.

,

مسابقات بسیار خوب است اما به عنوان طرح تکمیلی؛ یعنی اول باید برای آموزش قرآن فعالیتی شود سپس برای تشویق افراد مسابقاتی برگزار گردد نه اینکه مسابقات اصل فعالیت وزارت یا اداره خاصی بشود که بگوییم این ها هم فعالیت قرآنی کرده اند. رتبه های مسابقات مختلف را هم نگاه کنیم می بینیم رتبه ها در دست عده ای معدود شاید دویست نفر باشد که در مسابقات مختلف شرکت می کنند.

,

بیاییم همگی (چه دولتی چه مجلسی چه قرآنی) همت کنیم فضای قرآنی را با آموزش، با کرسی تلاوت، با فرهنگسازی، با مسابقات، با افزایش علم قرآنی اهل قرآن، با اخلاص بیشتر در فعالیت هایمان در جامعه حاکم کنیم.

,

آخرین حرفم لطفا دقت بفرمایید در جامعه ای که مردم با قرآن مانوس باشند می توان گفت قرآن با خط فلان و خط فلان اما در جامعه ای که قرآن بسته مانده و گوشه اتاق در حال خاک خوردن است چه فرقی می کند داخل قرآن با چه خطی باشد.

,

گزارش از: سید مرتضی میرسراجی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه