اخبار داغ

خانه‌هایی که بلاتکلیف رها شده اند

ویرانه‌هایی در مرکز شهر/متروکه‌ها، دشمنی خاموش در کمین مردم فراهان+عکس

ویرانه‌هایی در مرکز شهر/متروکه‌ها، دشمنی خاموش در کمین مردم فراهان+عکس
وجود بافت فرسوده و خانه های خالی از سکنه غیرمستحکم در مرکز شهر فراهان علاوه بر ایجاد منظره ای نازیبا، موجب بروز آسیب های اجتماعی و... شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ وجود بافت فرسوده یکی از معضلاتی که شهر فرمهین با آن دست به گریبان است، خانه‌های نیمه ویران و رها شده به حال خود آن هم در قلب شهر فرمهین چهره ای زشت و نامطلوب به این شهر کوچک داده است. این خانه های خالی از سکنه نه تنها غیر ایمن و مستحکم هستند و برای همسایگان خطر آفرین است، بلکه از نظر اجتماعی نیز آسیبهای جدی در پی دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,

با توجه به قرار گرفتن این بافت فرسوده در مرکز شهر و واقع شدن مسجد جامع، تکیه و موزه شهر فرمهین تردد در این بافت زیاد است و دیدن این زشتی ها، چشم هر رهگذری را آزار می دهد. این بافت های فرسوده علاوه بر زشتی منظر شهری، از نظر امنیت اجتماعی نیز با کوچکترین حادثه ای برای شهروندان آسیب ها و پیامدهای ناگواری را به دنبال دارد.

,

وضعیت بافت های فرسوده روستاهای شهرستان هم اسفبار است حتی در روستاها تاسیسات و بناهای روستایی با کمترین استحکام لازم تهدیدی جدی برای ساکنان این مناطق است.

,

, ,

مشکلات زیست محیطی، آسیب‌پذیری در برابر زلزله، ناامنی و معضلات اجتماعی از جمله پیامدهای بافت فرسوده است. براساس قانون برنامه پنجم، دستگاه های مختلفی از جمله شهرداری ها و اداره راه و شهرسازی موظف به احیای سالانه ۱۰ درصد از بافت های فرسوده هستند و ارائه تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در نظر گرفتن بهسازی بافت های فرسوده در احیای این بافت ها موثر است.

,

ارائه تسهیلات ۱۸ الی ۲۰ میلیون تومانی برای بهسازی بافت های فرسوده

, ارائه تسهیلات ۱۸ الی ۲۰ میلیون تومانی برای بهسازی بافت های فرسوده, ارائه تسهیلات ۱۸ الی ۲۰ میلیون تومانی برای بهسازی بافت های فرسوده,

محمدرضا قادری، مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان فراهان گفت: امسال با توجه به توافق دولت با بانک های عامل در خصوص پرداخت تسهیلات بهسازی و مسکن روستایی در کشور و اعلام سهمیه از سوی بنیاد مسکن استان، پرونده های متقاضیان تسهیلات بهسازی در روستاها به بانک های عامل ارجاع داده شده است.

,

وی افزود: تسهیلات بهسازی بافت های فرسوده روستایی ۱۸ میلیون تومان است که در صورت رعایت ماده ۱۹ در روند ساخت تا ۲۰ میلیون تومان نیز قابل پراخت است.

,

قادری بیان کرد: کارمزد این تسهیلات پنج درصد با دوران مشارکت ۱۰ ساله است و مدت بازپرداخت آن نیز ۱۰ ساله تعیین شده است.

,

مدیر بنیاد مسکن فراهان قبول نکردن کارت یارانه متقاضیان به عنوان ضمانت، باز پرداخت از سوی بانک های عامل، خودداری از دریافت ضمانت های زنجیره ای و طلب کردن ۲ ضامن کارمند در راستای پرداخت تسهیلات به متقاضیان را از جمله مشکلات متقاضیان برای گرفتن تسهیلات بافت فرسوده عنوان کرد.

,

 

,

, ,

وی تصریح کرد: با توجه به این امر که بسیاری از املاک روستایی فاقد سند مالکیت هستند، قید ودیعه گرفتن سند برای دریافت تسهیلات از سوی بانک های عامل از دیگر مشکلاتی است که متقاضیات تسهیلات بافت فرسوده روستایی با آن مواجه اند.

,

گسل های زلزله خیز در فراهان تهدیدی برای بافت های فرسوده

, گسل های زلزله خیز در فراهان تهدیدی برای بافت های فرسوده,

مدیر بنیاد مسکن فراهان گفت: مطالعات بیانگر آن است که گسل های زلزله خیز در سطح شهرستان فراهان وجود دارد که گسل تبرته و تلخاب نمونه آن است و این مسئله نگرانی و دغدغه این بنیاد را در راستای بازسازی بافت های فرسوده فراهان افزایش داده است.

,

وی اظهار کرد: فرسودگی بافت های روستایی، ساخت و ساز غیر اصولی و استفاده نکردن از مصالح مناسب به ضریب خطر در شرایط بحران و حادثه در روستاهای فراهان می افزاید.

,

 

,

, ,

قادری عنوان کرد: بهسازی روستاها از سال ها قبل توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و دیگر دستگاه های ذیربط در دستور کار قرار گرفته که پرداخت اعتبارات بهسازی و تسهیلات قرض الحسنه، ساخت حمام روستایی، آواربرداری و تخریب بافت های فرسوده با رضایت مالکان از جمله اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان در راستای بهسازی بافت های فرسوده در روستاها است.

,

مشارکت ضعبف مردم، حرکت احیای بافت های فرسوده را کند کرده است

, مشارکت ضعبف مردم، حرکت احیای بافت های فرسوده را کند کرده است,

مدیر بنیاد مسکن فراهان همکاری کمرنگ بانک ها در برخی از موارد، مشارکت ضعیف مردم در این موضوع به دلیل افزایش هزینه های ساخت در سال های اخیر را از جمله موانع موجود در سرعت بخشی به احیای بافت فرسوده روستایی عنوان کرد و افزود: در شهر فرمهین به دلیل پرداخت تسهیلات مهر، همکاری شهرداری و درخواست مردم به منظور ایجاد ارزش افزوده، احیای این بافت های فرسوده از سرعت بهتر و استقبال بیشتری برخوردار است.

,

۳۰ درصد از بافت های فرسوده روستایی احیا شده است

, ۳۰ درصد از بافت های فرسوده روستایی احیا شده است,

قادری با اشاره به اینکه، مسکن های روستایی فراهان از استحکام لازم برای زندگی برخوردار نیستند، افزود: هم اکنون با توجه به تلاش بنیاد مسکن شهرستان ۳۰ درصد از این منازل بهسازی و بافت های فرسوده آنها احیا شده است.

,

وی، در خصوص اسناد روستایی بنیاد مسکن فراهان گفت: بنیاد مسکن با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان تاکنون ۳ هزار ۹۶۹ جلد سند روستایی و ۹۰۰ جلد سند شهری را صادر و به متقاضیان تحویل داده است.

,

همکاری دستگاه ها راهکاری در احیای بافت های فرسوده شهری

, همکاری دستگاه ها راهکاری در احیای بافت های فرسوده شهری,

صادق کربلایی حسنی، سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان فراهان نیز گفت: بافت فرسوده در شهرها به عنوان چالشی اساسی است که باید طبق برنامه ای هدفدار، زمان بندی شده و به صورت راهبردی برای آن چاره جدی کرد.

,

, ,

سالانه ۳۰ درصد از بافت های فرسوده شهر فرمهین احیا می شود

, سالانه ۳۰ درصد از بافت های فرسوده شهر فرمهین احیا می شود,

رضا سربندی، شهردار فرمهین با اشاره به تخریب بافت فرسوده شهر فرمهین گفت: سالانه حدود ۳۰ مورد تخریب به صورت رایگان با همکاری شهرداری و شورای شهر در فرمهین انجام می شود که امید است، ظرف ۱۰ سال آینده با تداوم این مهم مشکل برطرف شود.

,

وی بیان کرد: ۱۰ درصد از ۴۵۰ هکتار مساحت شهر فرمهین بافت فرسوده است اما با توجه به جدید بودن شهر، تفکیک زمین های موجود، عوارض کم قیمت و ساخت و سازهای اصولی مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

,

جواز رایگان در ازای تخریب منازل فرسوده در شهر فرمهین

, جواز رایگان در ازای تخریب منازل فرسوده در شهر فرمهین ,

شهردار فرمهین اظهار کرد: منازل فرسوده ای که صاحبان آن رضایت به تخریب آن می دهند، جواز رایگان نیز کسب می کنند اما منازل و بافت های فرسوده ای که صاحبان آن ناشناس است باید از مجاری قانونی و با هماهنگی دادگستری برایشان اقدام به تخریب و آواربرداری شود.

,

وی جلوگیری از تجمیع معتادان، دزدان، حیوانات ولگرد، از بین رفتن زیبایی منطقه و شکایت مردم از این امر را از جمله اهداف احیا و تخریب بافت های فرسوده شهر فرمهین عنوان کرد.

,

 

,

, ,

شهردار فرمهین تصریح کرد: در روستاهای شهرستان فراهان این موضوع با سرعت و جدیت کمتری پیگیری می شود که مشارکت نکردن مردم در این امر و نداشتن وسایل و امکانات لازم دهیاران از جمله دلایل مهم در این خصوص است.

,

سربندی، تخریب، آوار برداری، ارائه خدمات شهری و پروانه کسب رایگان را از جمله اقدامات شهرداری فرمهین در این راستا عنوان کرد.

,

شهردار فرمهین با تاکید بر این امر که حدود ۵۰ درصد از بافت شهر فرمهین مقاوم به زلزله است، گفت: بیشتر مصالح و سازه های موجود در این شهرستان اسکلت فلزی، اسکلت بتن و متناسب با شرایط روز هستند.

,

وی در خصوص طرح جامع شهر فرمهین افزود: این طرح دورنمایی از شهر است که مشخص کردن کاربری املاک، عرض معابر، جانمایی پارک و غیره از جمله اهداف این طرح است.

,

سربندی اظهار کرد: اجرا شدن طرح جامع شهری سبب شده که آینده شهر در ۱۰ سال آینده ترسیم شود و شهر یک نظم و ساختار مشخصی داشته باشد.

,

بهسازی بافت های فرسوده اگرچه نیازمند تلاش مسئولان است اما یک طرف این ماجرا به همت و تمایل مردم برمی گردد که امید است با کمک ارائه تسهیلات مقرون به صرفه که از سوی دولت، عزم عمومی برای محکم سازی ساختمان ها صورت گیرد. 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه