اخبار داغ

دبیر همایش اقتصاد مقاومتی پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد:

غربی ها هم غرب گرایی ما را مسخره می کنند

غربی ها هم غرب گرایی ما را مسخره می کنند
حقانی گفت: برخی گمان کردند که می توان در پیوند با غرب توسعه در کشور را رواج دهند و قرار دادهای متعدد بسته شد تا جایی که مورد تمسخر قرار می گرفتیم و در زمینه نظری ایران به سمت اینکه بطور کامل غربی شود، پیش رفت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز، دبیر علمی همایش اقتصاد مقاومتی پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شده بود اظهار کرد: بحث اقتصاد مقاومتی همانگونه که نجفی به خوبی به آن اشاره کرد تنها اقتصادی نیست و نقطه ضعف اجرای آن در ایران اقتصادی پنداشتن آن است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

موسی حقانی افزود: پیوند فرهنگ و سیاست و اقتصاد از اهداف این همایش بود و یک بحث تمدنی است، از ابتدای مواجهه غرب با ما و مواجهه ما با مدرنیته این سوال بود که چگونه باید با آن ارتباط بر قرار کرد و نگاه غربی ها به ما مبتنی بر تضعیف و نابودی بود مواجهه ای ایجاد کرد؛ مواجهه غرب با ما برای تضعیف، نفوذ و نابودی ما بود و شاید ایران یکی از موارد نادر باشد که در این زمینه مقاومت کرد و ایستاد.

,

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: غرب تا الحاق بخشی از ایران به هند پیش رفت و یکی از راهکار ها نفوذ اقتصادی بود؛ برخی گمان کردند که می توان در پیوند با غرب توسعه در کشور را رواج دهند و قرار دادهای متعدد بسته شد تا جایی که در مورد قرارداد رویترز مورد تمسخر قرار می گرفتیم و در زمینه نظری ایران به سمت اینکه تماما به سمت غرب پیش برود پیش رفت؛ نفوذ سیاسی، نخبگان مرعوب و حاکمیت نفوذ زده این مسئله را تشدید کرد.

,

وی ادامه داد: در زمان قاجار اگر ناصر الدین شاه می خواست به شمال برود نیاز به اجازه روسها داشت و در سفر به جنوب نیازمند اجازه انگلیسیها؛ در این دوره نقش روحانیت مشهود است و از این منظر ما دنبال نشان دادن عقبه تاریخی مقاومت در برابر نفوذ بیگانگان و تلاش برای تقویت بنیان های اقتصادی هستیم.

,

حقانی بیان کرد: چهره شاخص این ماجرا میرزای شیرازی و شاگردان ایشان بودند؛ حساسیت مرجعیت به انواع نفوذ در کشور کمک جدی به قاجار می کرد و این حرکت تنها سلبی نبود و در این دوره برای تقویت بنیان های اقتصادی در دستور مرجعیت شیعه قرار گرفت و شرکت اسلامیه از نمونه های بارز این مسئله است که محصولاتش به کشورهای دیگر صادر می شد اما حکومت نفوذ زده نگذاشت که این مسئله ادامه یابد؛ البته در دوره پهلوی به حدی نفوذ بسیار شد که این مسائل مطرح نمی شد.

,

وی در برگزاری این همایش از دفتر رهبر معظم انقلاب، پژوهشکده ملاصدرا، دانشگاه امام صادق(ع)، خانه بیداری اسلامی اصفهان و موارد دیگر تشکر کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه