اخبار داغ

کشیدن ترمز اردوغان با واکنشی قاطع/ لزوم درمان توهم آنکارا با داروی ایرانی

کشیدن ترمز اردوغان با واکنشی قاطع/ لزوم درمان توهم آنکارا با داروی ایرانی
دولت ترکیه در روزهای گذشته اظهارات ضد ایرانی متعددی را مطرح کرده است، که نیازمند واکنشی قاطع از سوی مقامات ایران است تا همانند یک دارو توهم های آنکارا را پایان دهد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از مرصاد، ترکیه در دوران حکومت رجب طیب اردوغان همواره مواضعی را به نمایش گذاشته است که با توجه به موقعیت این کشور قدری عجیب به نظر می رسد. ماه های گذشته بود که این کشور یک هواپیمای روسی را هدف قرار داد و پس از آن با خشم مسکو مواجه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصاد,

 

,

این اقدام ترکیه موجب شد که روسیه دست به تحریم گسترده علیه این کشور بزند. خشم مسکو علیه آنکارا در نهایت موجب شد تا اردوغان به مسکو سفر کرده و از اقدامات کشور خود علیه روسیه عذرخواهی کند.

,

 

,

این چنین واکنش هایی از سوی ترکیه نشان می دهد که مواضع آن ها همواره بدون پشتوانه قدرت بوده و به نوعی شبیه به گنده گویی است که در صورت مقابله جدی با آن ها، از آن کوتاه خواهند آمد.

,

 

,

با این وجود در روزهای گذشته مقامات کشور ترکیه سخنان ضد ایرانی جدیدی را مطرح کرده اند که نیازمند واکنشی جدی از سوی جمهوری اسلامی ایران است. وزیر امور خارجه ترکیه، در اجلاس امنیتی مونیخ به طرح اظهاراتی غیرسازنده علیه ایران پرداخت و اتهاماتی علیه تهران مطرح کرد.

,

 

,

«مولود چاووش اوغلو» در اظهارات خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، مدعی شد: سیاست طائفه‌گری ایران، متاسفانه موجب بی‌ثباتی در بسیاری از کشورهای منطقه همچون بحرین و عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس شده است.

,

 

,

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: ایران می‌خواهد عراق و سوریه را تبدیل به دو حکومت شیعی دیگر کند و این خطر واقعی است و ما باید ایران را مجبور کنیم تا دست از مطامع خود بردارد(1).

,

 

,

همچنین رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در بحرین درباره تحولات منطقه با اشاره به بحران‌های سوریه و عراق اظهار داشت: اما بدانید که کسانی هم تجزیه سوریه و هم تجزیه عراق را می‌خواهند. افرادی هستند که برای تجزیه عراق تلاش می‌کنند.

,

 

,

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه در آنجا (عراق) همزمان، هم مجادله مذهبی و هم مجادله قومی وجود دارد، ادعا کرده است که، "در آنجا نیز ملیت گرایی فارس وجود دارد. همراه با این ملیت گرایی فارس، تجزیه طلبی نیز در آنجا موضوعیت دارد. باید جلوی اینها را بگیریم. شرایط یکسانی نیز در سوریه وجود دارد."

,

 

,

اردوغان با این ادعا که جلوی اتفاقات سوریه را نیز باید بگیریم، آورده است: به همین مناسبت نیز باید با همکاری ما و کشورهای خلیج(فارس) این وظیفه را انجام دهیم، چرا که جلوی ظلم نباید تماشاچی باشیم و نخواهیم بود.(2)

,

 

,

پس از این اظهارات بود که رضا هاکان تکین سفیر جمهوری ترکیه در تهران دوشنبه ساعت 14 به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و توسط ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت امور خارجه مراتب اعتراض شدید ایران به وی ابلاغ شده است.

,

 

,

در واکنش سخنان مقامات ترکیه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: در برابر رفتار و گفتار نابهنجار برخی سیاستمداران ترکیه قطعا صبوری می‌کنیم اما این صبوری هم حتما حدی دارد.(3)

,

 

,

اما باز هم مقامات ترک به این سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران واکنش دادند.

,

 

,

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که به ادعاهای آنکارا علیه تهران پاسخ داده بود، گفت که ایران به جای اتهام‌زنی در سیاست‌هایش تجدید نظر کند(4).

,

 

,

به گزارش مرصاد، با این وجود آنچه که مشخص است این خواهد بود که واکنش هایی به شیوه محکوم کردن ترکیه در اظهارات مختلف برای ساکت کردن این کشور کارساز نیست و بایستی اقدامات قاطعی در برابر آن در پیش گرفت.

,

 

,

در این خصوص کاهش روابط از سوی ایران یکی از کارساز ترین راه کار ها خواهد بود. به واسطه آنکه اقتصاد ترکیه از  توریست و همچنین مبادلات تجاری با ایران استفاده می کند، یکی از راه کار های مهم و اساسی این خواهد بود که مقامات وزارت خارجه ایران روابط خود را به میزان زیادی با این کشورکاهش دهند. همچنین اقدامات لازم برای کاهش سفرهای توریستی و مبادلات تجاری با ترکیه در دستور کار قرار گیرد.

,

-----

,

مراجع:

,

 

,

1-  اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک وزیرخارجه ترکیه درباره ایران

, اظهارات خارج از عرف دیپلماتیک وزیرخارجه ترکیه درباره ایران,

 

,

2-  اظهارات ضد ایرانی اردوغان در بحرین

, اظهارات ضد ایرانی اردوغان در بحرین ,

 

,

3- واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ترکیه

, واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ترکیه,

 

,

4-  واکنش سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه کشورمان

,  واکنش سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه کشورمان]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه