اخبار داغ

حمایت از پ.ک.ک یا فشار بر کُردها؛

چرا دمیرتاش به 5 ماه حبس محکوم شد؟/ عزل رئیس مشترک حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها از سمت نمایندگی

چرا دمیرتاش به 5 ماه حبس محکوم شد؟/ عزل رئیس مشترک حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها از سمت نمایندگی
قوه قضاییه ترکیه حکم حبس و سلب نمایندگی دو رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها را که در ترکیه با عنوان حزب حامی پ.ک.ک شناخته می‌شوند، صادر کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، دولت ترکیه که بعد از شبه کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 و به دست آمدن فضای عالی برا پاکسازی، فشار بر مخالفان را با شدت و قدرت بیشتری نسبت به گذشته آغاز کرد، مخالفان سیاسی، دانشگاهی، قضایی، ارتش و حکومتی ترکیه را با اتهامات مختلف از قبیل حمایت از گروه تروریستی کارگران کردستان و عضویت در سازمان گولن از کار برکنار یا دستگیر نمود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج, دولت ترکیه که بعد از شبه کودتای نافرجام 15 ژوئیه 2016 و به دست آمدن فضای عالی برا پاکسازی، فشار بر مخالفان را با شدت و قدرت بیشتری نسبت به گذشته آغاز کرد، مخالفان سیاسی، دانشگاهی، قضایی، ارتش و حکومتی ترکیه را با اتهامات مختلف از قبیل حمایت از گروه تروریستی کارگران کردستان و عضویت در سازمان گولن از کار برکنار یا دستگیر نمود.,

در میان بازداشتی‌ها و از کار برکنارشدگان بعد از شبه کودتای نافرجام 15 ژوئیه، طرفداران آرمان‌های آتاترک(جمهوری خواهان)، ملی‌گرایان (با تعداد کم)، اسلام گرایان خط فتح الله گولن (به صورت گسترده) و دموکرات‌ها حضور داشتند.

,

دستگیری نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها

, دستگیری نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها, دستگیری نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها,

احزاب اصلی و دولت ترکیه که از ابتدای تشکیل حزب دموکراتیک خلق‌ها (ح.د.پ) مخالف حضور آن‌ها در فضای سیاسی این کشور بودند، بعد از اظهارات و اقدامات اعضاء و نمایندگان این حزب مجوز فشار بر حزب طرفدار کُردها را از جانب مردم و حکومت ترکیه به دست آوردند.

,

اقدامات دموکرات‌ها

, اقدامات دموکرات‌ها, اقدامات دموکرات‌ها,

نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها که با شرکت در مراسم خاکسپاری عناصر گروه تروریستی کارگران کردستان و اعلام همدردی با آن‌ها نفرت عمومی ترکیه را به شدت علیه خود جذب کرد بودند، در مراسم و سخنرانی‌های خود پوسترهای عبدالله اوجالان مؤسس پ.ک.ک را نصب کرده و شعارهایی با درون مایه قهرمانی اوجالان سر دادند.

,

, ,

در ادامه این رویدادها و فشار حکومتی بر نمایندگان حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها، ناامنی در ترکیه افزایش یافته و بمب گذاری‌هایی از جانب گروه‌های وابسته به پ.ک.ک در شهرهای مختلف ترکیه صورت پذیرفت. پارلمان ترکیه نیز تصمیم به انتشار طوماری در محکومیت اقدامات تروریستی گروه‌های تجزیه طلب گرفت که حزب دموکراتیک خلق‌ها از امضای این طومار نیز سر باز زد.

,

گفتنی است، شعار حزب دموکراتیک‌ خلق‌های ترکیه "آشتی" می‌باشد که زیر پوسترهای اوجالان و پرچم‌های پ.ک.ک این شعار را سر می‌دهند.

,

همکاری با پ.ک.ک

, همکاری با پ.ک.ک, همکاری با پ.ک.ک,

اقدام بعدی دموکرات‌ها که بیشتر با عنوان طرفداران کُردها شناخته می‌شوند، همکاری با عناصر گروه تروریستی کارگران کردستان بود.

,

حکومت اردوغان که در کمال گستاخی بعد از توافق صلح 2009 با گروه تروریستی و تجزیه طلب کارگران کردستان از فعالیت آشکار تروریستی آن‌ها در شهرهای ترکیه چشم پوشی کرده و با دادن امتیازاتی به کُردها شخصیت طرفدار کُردها را به یک گروه تروریستی داده بود، در اواسط سال 2015 مبارزه با پ.ک.ک را از سر گرفت.

,

همکاری دموکرات‌ها با عناصر پ.ک.ک نیز در آن هنگام آغاز شد. به طوری که برخی از شهردارهای شهرهای جنوب شرقی ترکیه در حین جنگ شهری عناصر گروه تروریستی کارگران کردستان با ارتش ترکیه، خودروهای سنگین و دیگر تجهیزات شهرداری را در اختیار تروریست‌ها قرار دادند.

,

عناصر پ.ک.ک نیز با استفاده از امکانات شهرداری‌های تحت کنترل دموکرات‌ها، خندق‌هایی در شهرهای کُردنشین ایجاد کرده و جنوب شرقی ترکیه را به یک منطقه ناامن و جنگی تبدیل کردند.

,

سلب مصونیت قضایی و بازداشت

, سلب مصونیت قضایی و بازداشت, سلب مصونیت قضایی و بازداشت,

در ادامه این اتفاقات، پارلمان ترکیه با رأی اکثریت مصونیت قضایی اکثر نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها را سلب کرده و موجبات دستگیری و محاکمه آن‌ها را فراهم کرد.

,

سلب نمایندگی فیگن یوکسکداغ

, سلب نمایندگی فیگن یوکسکداغ, سلب نمایندگی فیگن یوکسکداغ,

فیگن یوکسکداغ رئیس مشترک حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها که اکنون در حبس به سر می‌برد، دیروز (21 فوریه)، با رأی دادگاه و به جرم تبلیغ گروه تروریستی از مقام نمایندگی خود برکنار شد.

,

گفتنی است، حکم سلب نمایندگی یوکسکداغ دیروز در پارلمان ترکیه نیز قرائت شد.

,

Figen Yüksekdağ'ın ismi, TBMM'nin internet sitesinde ''Milletvekilliği sona erenler'' başlığı altında yayımlandı.

, Figen Yüksekdağ'ın ismi, TBMM'nin internet sitesinde ''Milletvekilliği sona erenler'' başlığı altında yayımlandı.,

واکنش حزب دموکراتیک خلق‌ها

, واکنش حزب دموکراتیک خلق‌ها,

احمد ییلدیریم معاون رئیس حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها با اشاره به بی معنی بودن این حکم برایشان، اظهار داشت: "حاکمان و قضّاتی که این حکم را صادر کرده‌اند، اکنون در بازداشت به سر می‌برند. تصمیم اقتداری که به تروریست‌ها تکیه کرده، نمی‌تواند تصمیم قضایی باشد."

,

با این برکناری تعداد نمایندگان حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها در پارلمان ترکیه به 58 کُرسی کاهش پیدا کرد.

,

حکم 5 ماه حبس به دمیرتاش

, حکم 5 ماه حبس به دمیرتاش, حکم 5 ماه حبس به دمیرتاش,

صلاح الدین دمیرتاش رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق‌های نیز دیروز (21 فوریه) با زأی دادگاه به جرم توهین به ملت ترک، جمهوری و ارگان‌های دولتی ترکیه به 5 ماه حبس محکوم شد.

,

گفتنی است، محاکمه دمیرتاش با دیگر اتهامات نیز هنوز انجام نگرفته است.

,

, ,

دمیرتاش در آخرین اظهارات دادگاهی خود درخواست برائت کرده و خود را بی‌گناه دانست.

,

واکنش مردم ترکیه

, واکنش مردم ترکیه, واکنش مردم ترکیه,

مردم جنوب شرقی ترکیه که بیشتر کُردزبان بوده و نفوسی به اندازه تقریبی 5 میلیون نفر دارند، تا به این لحظه واکنشی به این رویدادها نشان نداده‌اند.

,

واکنش غرب به این اتفاقات

, واکنش غرب به این اتفاقات, واکنش غرب به این اتفاقات,

غربی‌ها که در پی سیاست‌های اشتباه اردوغان، فرصت فشار بر ترکیه و تحریک کُردها را به دست آورده بودند، مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را متوقف کرده و به سیاسیون مخالف اردوغان پناهندگی سیاسی دادند.

,

اجازه حکومت بلژیک به تشکیل نمایشگاه عکس گروه تروریستی کارگران کردستان در نزدیکی پارلمان اروپا، دعوت صلاح الدین دمیرتاش به همایش سوسیالیست دموکرات‌های آلمان، نمونه‌ای از شیطنت غربی‌ها در حمایت از تجزیه طلبان ترکیه می باشد.

,

شایان ذکر است، غربی‌ها تا به این لحظه در خصوص حکم دیروز دادگاهی ترکیه در ارتباط با رؤسای مشترک حزب دموکراتیک خلق‌ها واکنشی اظهار نظر و اقدامی نداشته‌اند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه