اخبار داغ

معاون حقوقی قوه قضائیه:

استقلال وکلا نیازمند پشتوانه قانونی است/ نیازمند قانون جامع در حوزه وکالت هستیم

استقلال وکلا نیازمند پشتوانه قانونی است/ نیازمند قانون جامع در حوزه وکالت هستیم
معاون حقوقی قوه قضائیه گفت: نیاز به قانون جامع در حوزه وکالت داریم؛ نهاد وکالت باید یکپارچه شود و وجود دو نهادی که همدیگر را قبول ندارند، درست نیست.
[

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضائیه در همایش «نقش و تأثیر مرکز امور وکلا و مشاوران قوه قضائیه در حوزه وکالت» اظهار داشت: دادرسی منصفانه آن است که حق را تأمین کند. تحقیقات مقدماتی، دوران دادرسی و بعد از آن، از مراحل دادرسی منصفانه است؛ ما می‌گوییم در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم باید وکیل داشته باشد و از بازداشت خودسرانه جلوگیری شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ذبیح الله خداییان معاون حقوقی قوه قضائیه در همایش «نقش و تأثیر مرکز امور وکلا و مشاوران قوه قضائیه در حوزه وکالت»,

 

,

وی ادامه داد: در تمام این مراحل، دسترسی به وکیل وجود دارد تا حق متهم و بزه دیده تضمین شود و این موضوع در اسناد ملی و بین‌المللی مورد تاکید قرار گرفته است؛ در سطح ملی مهم‌ترین قانون ما، قانون اساسی است و در اصل 35 گفته شده که اصحاب دعوا در تمام دادگاه‌ها می‌توانند وکیل داشته باشند و در ماده واحده مصوب مجمع تشخیص مصلحت نیز گفته شده تمام دادگاه ها مکلفند وکیل را بپذیرند.

,

 

,

معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه در همه مراحل قضایی رکن مهم دسترسی به وکیل است که این موضوع در اسناد بین المللی و ملی کاملا مشخص است خاطرنشان کرد: در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال 92، موضوع وکالت به طور ویژه دیده شده است. در ماده 48 این قانون مقرر شده فرد به محض تحت نظر قرار گرفتن باید وکیل داشته باشد و حتی باید به فرد تفهیم شود که می‌تواند وکیل داشته باشد.


خداییان عنوان کرد: برخی موکلان با حق خود مبنی بر داشتم وکیل در هر مرحله ای اشنایی ندارند کشور ما در حوزه قضاوت و وکالت از بسیاری از کشورها که ادعای حقوق بشری دارند جلوتر است؛ چرا که بیش از 100 سال وکالت به مفهوم خاص در کشور ما وجود داشته است.


وی همچنین تصریح کرد: یکی از موارد نقض حقوق بشر در کشور عدم توجه قوه ها به قانون اساسی است که این اتفاق در کشور ما از صدها سال پیش وجود داشته است هرچنر معتقدیم خلاهایی هم وجود دارد.


معاون حقوقی قوه قضائیه همچنین گفت: برخی متهمان ادعا می کنند که انها را شکنجه کرده یا مدارک را از پرونده خارج کرده و حتی می گویند منظورمان را درست متوجه نشده اندکه این موضوعات با حضور وکیل در کنار متهمان اساسا نامربوط و غیر ممکن است.


خداییان عنوان کرد: استقلال وکلا امری بسیار ضروری است اما نباید این موضوع را با نظارت خلاف هم دانست چرا که نظارت در هر نهادی واجب و ضروری است؛ هیچ کس منکر استقلال وکیل نیست و اینکه می‌گفتند قوه قضائیه به دنبال سلب استقلال وکلاست، درست نیست؛ اگر می خواهیم استقلال وکلا را تأمین کنیم، نیاز به پشتوانه قانونی داریم؛ آنچه استقلال وکیل را تأمین می‌کند، سلامت نفس وکیل است. اگر شخصی خدا ترس باشد، قطعاً از دفاع از حق عدول نمی‌کند.


وی با بیان اینکه پشتوانه قانونی به استقلال وکیل کمک می کند تصریح کرد:  در ماده واحده داریم که وکیل از مصونیت شغلی برخودار است چرا که گاهی وکلا در برابر دولت و اهرم های قدرت قرار می گیرند.


معاون حقوقی قوه قضائیه در پایان گفت: قوه قضائیه امادگی دارد که همه لوایحی که قوه قضائیه و دولت تهیه کرده و در مرکز پژوهش های مجلس بررسی شده را جامه عمل بپوشاند؛ هدف قوه قضائیه و وکلا احقاق حق است. ما در کنار هم هستیم و باید به رسالت خود جامه عمل بپوشانیم.

, معاون حقوقی قوه قضائیه با بیان اینکه , در قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال 92، موضوع وکالت به طور ویژه دیده شده است. در ماده 48 این قانون مقرر شده فرد به محض تحت نظر قرار گرفتن باید وکیل داشته باشد و حتی باید به فرد تفهیم شود که می‌تواند وکیل داشته باشد.,
,
,
, بیش از 100 سال وکالت به مفهوم خاص در کشور ما وجود داشته است.,
,
,
,
,
,
, معاون حقوقی قوه قضائیه همچنین گفت: ,
,
,
, هیچ کس منکر استقلال وکیل نیست و اینکه می‌گفتند قوه قضائیه به دنبال سلب استقلال وکلاست، درست نیست؛ اگر می خواهیم استقلال وکلا را تأمین کنیم، نیاز به پشتوانه قانونی داریم؛ آنچه استقلال وکیل را تأمین می‌کند، سلامت نفس وکیل است. اگر شخصی خدا ترس باشد، قطعاً از دفاع از حق عدول نمی‌کند.,
,
,
,
,
,
, معاون حقوقی قوه قضائیه در پایان گفت: , هدف قوه قضائیه و وکلا احقاق حق است. ما در کنار هم هستیم و باید به رسالت خود جامه عمل بپوشانیم.,

 

,

انتهای پیام/ط

, انتهای پیام/ط]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه