اخبار داغ

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آران و بیدگل:

نوسانات بی سابقه بازار کار آران و بیدگل/ اشتغال ۹۸ درصد کارگران با قرارداد موقت

نوسانات بی سابقه بازار کار آران و بیدگل/ اشتغال ۹۸ درصد کارگران با قرارداد موقت
مرتضی رحیمی گفت: تقریبا ۹۸ درصد کارگران شاغل در بخش خصوصی، با قراردادهای موقت به کار گماشته شده‌اند که تضمین بلندمدتی برای اشتغال آنان به شمار نمی آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از خطب شکن، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آران و بیدگل پیش از ظهر امروز در نشست خبری میزان اشتغال مستقیم شهرک های صنعتی فرش ماشینی را 11 هزار نفر عنوان کرد و افزود: با در نظر گرفتن اشتغال غیر مستقیمی که به صنایع فرش شهرستان مربوط است، می توان گفت نیمی از جمعیت فعال آران و بیدگل از صنایع فرش ارتزاق می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خطب شکن,
 
,
اشتغال 98 درصد کارگران با قرارداد موقت
, اشتغال 98 درصد کارگران با قرارداد موقت,
 
,
مرتضی رحیمی انعقاد قراردادهای موقت بین کارگر و کارفرما را یکی از عوامل نوسانات بیکاری شهرستان دانست و اظهار کرد: تقریبا 98 درصد کارگران شاغل در بخش خصوصی، با قراردادهای موقت به کار گماشته شده‌اند که تضمین بلندمدتی برای اشتغال آنان به شمار نمی آید.
,
 
,
وی در مورد هشدار مسئولان شهرک های صنعتی نسبت به بحران بیکاری در ماه های آینده که به دلیل گرانی مواد اولیه صنعت فرش ایجاد خواهد شد بیان کرد: آمادگی های لازم برای پرداخت بیمه بیکاری از سوی اداره در اواخر اسفند و اوایل فروردین به وجود آمده است.
,
 
,
بیکاری تحصیل‌کردگان نگران‌کننده است
, بیکاری تحصیل‌کردگان نگران‌کننده است,
 
,
رحیمی بیکاری تحصیل کردگان آران و بیدگل را مشکل اساسی حوزه اشتغال شهرستان خواند و تصریح کرد: متاسفانه بخش صنعت به جز رشته های تحصیلی خاص، توانایی ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان سایر رشته ها، خصوصا رشته های علوم انسانی را ندارد.
,
 
,
وی عدم تناسب رشته های دانشگاهی شهرستان با فضای کار موجود در آن را عامل عمده ی این مشکل دانست و عنوان کرد: متاسفانه ارتقای مدرک تحصیلی توقعی در فارغ التحصیلان ایجاد می کند بدون این که شغلی متناسب با رشته های آنان وجود داشته باشد.
,
 
,
استفاده بی‌سابقه از بیمه بیکاری
, استفاده بی‌سابقه از بیمه بیکاری,
 
,
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آران و بیدگل بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با بیان این که جمعیت کارگران شهرستان حدود 16 هزار و 500 نفر است اظهار کرد: امسال آمار استفاده از بیمه بیکاری در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است.
,
 
,
مرتضی رحیمی با اشاره به این که در حال حاضر 760 نفر از کارگران آران و بیدگلی از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند خاطرنشان کرد: این در حالی است که ماه گذشته این آمار به حدود 850 تن رسیده بود.
,
 
,
وی بخش عمده ای از رشد این شاخص را به رکود بازار مربوط دانست و اضافه کرد: البته عوامل دیگری همچون از کار افتادگی و ناتوانی جسمی یا تغییر شغل نیز در این شاخص تاثیرگذار هستند.
,
 
,
رحیمی احراز قطعی بیکاری افراد را به عنوان یکی از لوازم تخصیص بیمه بیکاری عنوان کرد و گفت: در عین حال برخی افراد به دلیل آن که ممکن است درآمدشان از یک شغل کفاف مخارج آنان را ندهد، ترجیح می‌دهند همزمان با استفاده از بیمه بیکاری، از شغل دیگری نیز کسب درآمد کنند.
,
 
,
استفاده هزار و 111 از بیمه بیکاری
, استفاده هزار و 111 از بیمه بیکاری,
 
,
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آران و بیدگل وسعت محدوده شهرستان و تعدد واحدهای کارگری را از جمله مشکلات موجود برای نظارت بر وضعیت اشتغال معرفی کرد و گفت: به خاطر این مسائل برخی کارگران علی رغم اشتغال از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند.
,
 
,
مرتضی رحیمی پایین بودن دستمزدهای کارگری را یکی از عوامل این اتفاق دانست و اضافه کرد: با وجود رشد 48 درصدی استفاده از بیمه بیکاری در آران و بیدگل نسبت به سال گذشته، نمی توان این آمار را دلیلی بر رشد بیکاری در شهرستان توصیف کرد.
,
 
,
نرخ بیکاری پنج درصد است
, نرخ بیکاری پنج درصد است,
 
,
وی در تشریح نرخ بیکاری آران و بیدگل اظهار کرد: آماری که از سوی اداره تعاون و کار به عنوان آمار بیکاری به شمار می‌آید از کارجویان ثبت نام شده در واحدهای کاریابی است.
,
 
,
رحیمی تعداد افراد کارجو را بیش از هزار و 300 نفر عنوان کرد و ادامه داد: این تعداد از کل جمعیت فعال شهرستان که حدود 40 هزار نفر تخمین زده می‌شود به عنوان کارجو ثبت نام کرده‌اند که بر این اساس نرخ بیکاری نزدیک 5 درصد می‌شود.
,
 
,
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آران و بیدگل نوسانات بازار کار متناسب با فصول سال را یکی از دشواری‌های اعلام نرخ قطعی بیکاری در شهرستان اعلام کرد و افزود: در برخی ایام سال مثل ماه رمضان یا بهمن و اسفند، نوساناتی در بخش کار آران و بیدگل رخ می‌دهد که فکر نمی کنم در هیچ شهرستان دیگری مشابه داشته باشد.
,
 
,
مهاجرت معکوس نیروی کار
, مهاجرت معکوس نیروی کار,
 
,
مرتضی رحیمی ظرفیت بالای اشتغال در شهرستان را موجب مهاجرت نیروی کار از سراسر ایران به آران و بیدگل عنوان کرد و گفت: این آمار در دو سه سال اخیر به وجود آمده است.
,
 
,
وی با اشاره به افزایش 42 درصدی استفاده از بیمه بیکاری تا پایان 9 ماهه سال جاری توضیح داد: بیشتر شاغلان خارج از شهرستان در بخش صنعت و ساختمان مشغول به کار شده‌اند که به عنوان رقیبی برای بازار اشتغال آران و بیدگل بر مشکل بیکاری شهرستان دامن می زنند.
,
 
,
رحیمی با بیان این که گاهی حضور کارگران از شهرهای مختلف موجب ایجاد مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز می شود خاطرنشان کرد: در برخی مشاغل دشوار اتباع غیر ایرانی نیز اشتغال دارند که در حد خود طبیعی است.
,
 
,
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیکاری زنان را نیز یکی دیگر از مشکلات حوزه کار شهرستان دانست و بیان کرد: ایجاد تعاونی های زنان یا ایجاد مشاغل خانگی با توجه به مزیت های نسبی شهرستان از جمله راهکارهای رفع معضل بیکاری زنان است.
,
 
,
حل مشکل بیکاری زنان آران و بیدگل
, حل مشکل بیکاری زنان آران و بیدگل,
 
,
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی آران و بیدگل با اشاره به فعالیت‌های کاریابی این اداره و ثبت نام بیش از هزار و 300 کارجو در آن اظهار کرد: از آن جا که اقتصاد شهرستان تک محصولی است، معمولا صاحبان صنایع نسبت به نیروهای کار و نیروهای کار نسبت به همدیگر شناخت دارند و گزینش نیروی کار اغلب از روش‌های دیگر صورت می گیرد.
,
 
,
مرتضی رحیمی اجرای طرح‌های اشتغال زایی در حوزه مشاغل خانگی را یکی از راهکارهای مطرح شده برای حل معضل بیکاری عنوان کرد و گفت: مشاغل خانگی که در آران و بیدگل ایجاد می شود بیشتر در حوزه قالیبافی است.
,
 
,
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیکاری زنان را نیز یکی از معضلات حوزه کار شهرستان دانست و اضافه کرد: با توجه به آن که زنان در صنایع پر خطر و مشاغل دشوار نمی توانند حضور پیدا کنند، امکانات اشتغال آنان نسبت به مردان کمتر است.
,
 
,
رحیمی افزود: ایجاد تعاونی‌های زنان یا ایجاد مشاغل خانگی با توجه به مزیت‌های نسبی شهرستان از جمله راهکارهای رفع معضل بیکاری زنان است.
,
 
,
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تخصیص 90 میلیارد ریال تسهیلات در بخش مشاغل خانگی آران و بیدگل در چند سال اخیر را یادآور شد و تاکید کرد: متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در نحوه‌ی تخصیص تسهیلات، اشتغالی که توقع می رفت محقق نشد.
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه