اخبار داغ

وزیر دفاع ترکیه؛

رقّه و منبج جایگزین همدیگر نیستند

رقّه و منبج جایگزین همدیگر نیستند
فیکری ایشیق با اشاره به تعهد آمریکا در خصوص عقب نشینی نیروهای پ.ی.د از منبج، اظهار داشت:‌ "اگر آمریکا به تعهد خود عمل نکند، ترکیه انجام عملیات را بررسی خواهد کرد."
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، کشور سوریه نزدیک به 6 سال است به دلیل مداخله کشورهای بدنیّت منطقه مانند قطر، ترکیه و عربستان در بحران و جنگ داخلی به سر می‌برد و این کشورهای مدعی اسلام‌گرایی که هم پیمانان رژیم صهیونیستی نیز هستند، با بهانه‌های مختلف هر روز بر نفوذ خود در سوریه می‌افزایند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

بعد از اینکه سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای غربی، ادعایی مبنی بر حمایت اردوغان از داعش پیش رو آوردند و جان دوندار سردبیر سابق روزنامه جمهوریت ترکیه عکس‌های خبری کامیون‌های حمایتی و متوقف شده وزارت اطلاعات این کشور از داعش را منتشر کرد، حکومت ترکیه به فکر تغییر تاکتیک افتاده و حمایت خود از داعش را قطع کرد.

,

گفتنی است، جان دوندار بعد از این اتفاق بازداشت شد و بعد از آزادی از حبس پناهنده سیاسی کشور آلمان شد. همچنین حکومت ترکیه ادعا کرد کامیون‌های حمایتی که داخل آن‌ها سلاح‌های جنگی نیز وجود داشت، به ترکمن‌های سوریه فرستاده می‌شده است.

,

در گذر این رویدادها، عملیات موسوم به "سپر فرات" بدون اجازه دولت منتخب سوریه و به صورت غیرقانونی توسط ارتش ترکیه در تاریخ 24 آگوست 2016 و با بهانه‌های مبارزه با داعش، حفظ امنیت مرزی و جلوگیری از نفوذ بیشتر گروه مسلح کُردهای سوریه آغاز شد.

,

با توجه به اظهارات مقامات تُرک، هدف این کشور از انجام عملیات "سپر فرات" ایجاد یک منطقه پاکسازی شده در شمال سوریه می‌باشد تا آن منطقه را در اختیار معارضان سوریه (ارتش آزاد) قرار دهد.

,

همچنین خروج گروه‌های مسلح کُرد سوریه از غرب فرات و بی تأثیر کردن کُردها در شمال سوریه از دیگر اهداف اصلی ترکیه محسوب می‌شود.

,

حاکمیت ترکیه گروه‌های مسلح کُرد سوریه (پ.ی.د/ ی.پ.گ) را به دلیل دست داشتن در عملیات تروریستی شهرهای این کشور در لیست تروریستی خود قرار داده است. مقامات تُرک همچنین ادعا می‌کنند که پ.ی.د/ ی.پ.گ گروه‌های وابسته به گروه تروریستی کارگران کردستان (پ.ک.ک) می‌باشند که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز این موضوع را تأیید کرده است.

,

فیکری ایشیق وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه خود با کانال تلویزیونی "ان تیوی" ترکیه با اشاره به تعهد ایالات متحده در خصوص خروج عناصر وابسته به گروه مسلح کُردهای سوریه (پ.ی.د) از منبج (غرب رودخانه فرات)، اظهار داشت: "اگر آمریکا به تعهد خودش عمل نکند، آن وقت ترکیه در این خصوص مطلقا عملیات نظامی را بررسی خواهد کرد."

,

فیکری ایشیق خاطر نشان کرد: "با توجه به اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلحمان (چشممان روشن، عملیات الباب تمام شد)، عملیات محاصره به پایان رسیده است و همه میدانیم که عملیات پاکسازی زمانگیر خواهد بود. محاصره به صورت کامل انجام گرفته است، فعالیت‌های پاکسازی در حال انجام است. پاکسازی به شکل محله به محله انجام میگیرد."

,

وزیر دفاع ترکیه در پاسخ به این سوال که "اولویت ترکیه رقّه است یا منبیج؟ نیز گفت: "منبج و رقّه جایگزین هم نیستند. باید به حضور پ.ی.د/ پ.ک.ک در منبج پایان داده شود. آمریکا در خصوص عقب نشینی عناصر پ.ی.د/ پ.ک.ک به شرق رودخانه فرات به ترکیه تعهد دارد. از جمله موضوعات خط قرمز ترکیه پایان دادن به حضور عناصر پ.ی.د در غرب رودخانه فرات می‌باشد. بعد هم عناصر پ.ی.د نباید دیده شوند. اگر آمریکا به تعهد خودش عمل نکند، آن وقت ترکیه در این خصوص مطلقا عملیات نظامی را بررسی خواهد کرد و این عملیات، عملیات رقّه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد."

,

شایان ذکر است، ارتش ترکیه به حمایت معارضان ارتش آزاد سوریه عملیات سپر فرات را پیش می‌برند.

,

وی تصریح کرد: "با توجه به تخمین ما، در داخل الباب نزدیک به 100 داعشی باقی مانده‌اند. برخی از این‌ها تک تیرانداز و برخی دیگر فداییان مرگ هستند. حرکت پاکسازی ادامه دارد. کنترل بیش از نصف شهر را به دست گرفتیم. زمان گفتن راحت و درست نمی‌باشد. مهم این است که الباب به صورت کامل زیر کنترل گرفته شود."

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه