اخبار داغ

گزارش از وضعیت صنعت قالی بافی در شهرستان خاتم؛

جولان دلالان و مشکلات بیمه؛ معضلات اصلی قالی‌بافان خاتم / قالی‌بافی؛ صنعت ارزآوری که می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند

جولان دلالان و مشکلات بیمه؛ معضلات اصلی قالی‌بافان خاتم / قالی‌بافی؛ صنعت ارزآوری که می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند
صنعت قالی بافی از دیرباز در شهرستان خاتم سرآمد بوده و به لحاظ درآمدزایی، ارزش‌افزوده و مصادیق هنری پس از کشاورزی و دام‌پروری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از طنین خاتم؛ در کشور ایران به دلیل کمبود سرمایه در شرایط حال و شرایط اقلیمی خاص خود که به‌صورت خشک و نیمه‌خشک است و دام‌پروری و کشاورزی در تمام فصول سال جریان دائمی ندارد، مردم در تمام طول تاریخ به صنایع‌دستی روی آورده‌اند و در این میان قالی‌بافی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. علاوه بر استفاده‌های داخلی ازاین‌دست‌بافته بی‌نظیر بشری این صنعت از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیری در توسعه صادرات غیرنفتی دارد به صورتی که همه‌ساله حجم زیادی از این محصول به بیش از 80 کشور دنیا صادر می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, طنین خاتم,

, ,

با توجه به اینکه همواره یکی از نیازهای اقتصادی کشور که مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرارگرفته است داشتن یک اقتصاد پویا و مقاوم در برابر تغییرات جهانی است قالی‌بافی می‌تواند یکی از ظرفیت‌های مهم در این زمینه باشد زیرا امروزه قالی‌های دست‌باف ایرانی جایگاه ویژه‌ای در بسیاری از کشورهای جهان به خود اختصاص داده و بیش از 80 کشور دنیا از این محصول استفاده می‌کنند. به‌طور متوسط سالانه یک میلیارد و 200 میلیون دلار حجم تجارت جهانی فرش دستباف در میان همه کشورهای تولیدکننده است که ایران سهم 30 درصدی از این بازار را در اختیار دارد.

,

این صنعت ارزآور و مولد یکی از صنایع‌دستی شهرستان خاتم است که از زمان‌های قدیم در این شهرستان رواج داشته و ازنظر اقتصادی پشتوانه‌ای مالی برای مرد خانواده به شمار می‌رفته است.

,

, ,

صنعت قالی بافی از دیرباز در این شهرستان سرآمد بوده و به لحاظ درآمدزایی، ارزش‌افزوده و مصادیق هنری پس از کشاورزی و دام‌پروری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از زمان‌های قدیم اکثریت دختران و زنان روستایی اوقات بیکاری خود را در پشت دار قالی گذرانده‌اند به همین دلیل در بیشتر خانه‌های روستایی و شهری یک دستگاه قالی‏بافی دیده می‌شود که زنان یا دختران خانواده بر روی آن به قالی‏بافی مشغول‌اند. به‌این‌ترتیب زنان هنرمند خاتم درنتیجه مساعی و مهارت و استعداد هنری‏شان نقش بسیار بارز و گسترده‏ای در اقتصاد خانواده خود داشته‌اند.

,

با توجه به نقش پررنگ این هنر دیرین در اقتصاد مردم این شهرستان بران شدیم تا با تهیه گزارش از وضعیت کنونی این حرفه مطلع شویم.

,

خانم محمودی یکی از قالی‌بافان شهرستان در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم؛ با اشاره به وضعیت کنونی قالی‌بافی گفت: حاصل یک‌عمر نشستن زنان هراتی در پشت دار قالی کمردرد، تنگی نفس و کاهش بینایی است اما هیچ‌گاه سود فرش به بافنده نمی‌رسد واقعیت این است که پول زحمات ما به جیب تاجران و دلالان می‌رود. با یک دار قالی می‌توان برای تعدادی زیادی بافنده شغل ایجاد کرد که این مهم برخلاف کارخانه‌ها صنعتی بزرگ، بدون صرف هزینه‌های گزاف نیز امکان‌پذیر است که البته تحقق آن درگرو حمایت و توجه مسئولین است.

,

, ,

وی افزود: طرح‌های ابداعی امروزه نسبت به گذشته کمتر شده است و دلیل آن نیز عدم استقبال بازار فرش و نخریدن این طرح‌ها به قیمت مناسب است. دلالان در صنعت قالی‌بافی جولان می‌دهند و زحمات زیاد بافندگان را به جیب می‌زنند.

,

محمودی یکی از مهم‌ترین مشکلات قالی‌بافان هراتی را بیمه آنان عنوان و خاطرنشان کرد: یکی از معضلات این صنعت٬ پوشش بیمه‌ای است که برای افراد کوشا در این صنعت گرفته‌شده است و بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی با زدن دار قالی در خانه تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند و بازرسان بیمه هرازگاهی به خانه‌های آن‌ها سرزده و اگر مواردی ببیند خلاق قانون بیمه ٬ دستور قطع بیمه را صادر می‌کنند. برخی از بانوان هراتی بعد از چند سال قالی‌بافی فقط به دلیل نپرداختن یک دوره بیمه حالا به هر دلیلی بیمه آنان قطع می‌شود که این نهایت بی‌انصافی است و دولت باید برای حل این مشکل چاره‌ای بیندیشد.

,

کشاورز یکی دیگر از بانوان قالی‌باف هرات اظهار داشت: بانوان قالیباف هراتی در امر اشتغال و درآمدزایی در کنار خانه‌داری، سهم مهمی در گردش چرخ اقتصاد دارند و سرمایه‌گذاری در این بخش در مناطق مستعد می‌تواند تا حد زیادی به اقتصاد آن منطقه کمک و زمینه قطب تولید و صادرات آن را فراهم کند زیرا قالی‌بافی یکی از کالاهایی است که طرفداران خوبی در کشورهای دیگر دارد و حجم قابل‌توجهی از صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

,

انتهای پیام/ک

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه