اخبار داغ

معلولان در معماری شهری فراموش شده اند/ سهم معلولان از مناسب سازی معابر در آشخانه فقط 10 درصد

معلولان در معماری شهری فراموش شده اند/ سهم معلولان از مناسب سازی معابر در آشخانه فقط 10 درصد
نبود مناسب سازی معابر و اماکن مشکل اصلی رفت و آمد معلولان و جانبازان است و باید مسئولان امر برای حل این معضل اقدام کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ‌به نقل از  آشخانه، معمولاً واژه‌ معلولیت در ذهن افراد، ناتوانی و یا کم‌توانی تلقی می‌شود اما این در حالی است که در دهه‌ اخیر بسیاری از این افراد که با نام معلول شناخته می‌شوند، خود را در برابر افراد سالم اثبات کرده‌اند. در حال حاضر نزدیک به 12 درصد از جمعیت کشور را افراد معلول تشکیل می‌دهند تجهیز و تأمین فضاهای شهری یکی از نیازهایی است که در شهرستان احساس می‌شود و برطرف کردن این نیاز در راستای توجه و حمایت مسئولان صورت خواهد گرفت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آشخانه,

گذر از خیابان‌های شلوغ و پررفت‌وآمد یکی از دغدغه‌های اصلی است که از جانب معلولان عنوان می‌شود که البته می‌توان گفت خواسته‌ کوچکی است که تحقق آن دل دردمند افراد زیادی را التیام می‌بخشد.

,

زهرا معلول ویلچری بود که از شرایط فعلی جامعه رضایت نداشت و این شرایط نابسامان او را منزوی کرده بود و موجب شده بود تا به جهت سختی‌هایی که می‌کشد از انجام برخی کارها کناره‌گیری کند.

,

وی در گفت‌وگو با خبرنگارپایگاه خبری آشخانه می‌گوید: عبور و مرور در خیابان‌ها یکی از عمده مشکلاتی است که با آن مواجه هستم و همین عبور و مرور سخت موجب شد تا محل کار خود را ترک کنم.
وی اضافه می‌کند: گذر از بسیاری از خیابان‌های سطح شهر مشکل است چراکه معمولاً در ساعات شلوغی پیاده‌روها مملو از جمعیت است که گذر کردن با ویلچر را دشوار ساخته است.

زهرا خاطرنشان می‌کند: در بسیاری از مراکز خرید سطح شهر مکان برای ورود و خروج ویلچر تعبیه نشده بنابراین هیچ‌گاه به‌تنهایی قادر به حضور در این مراکز نیستم.
وی معتقد است حتی بعضی از امکانات ابتدایی نیز در سطح شهر برایش فراهم نیست.

,
,
,
,
,

او اشاره‌ای به خودپردازهای بانکی می‌کند و می‌گوید: این خودپردازها معمولاً فاصله‌ زیادی با سطح زمین‌دارند، بنابراین به‌تنهایی قادر به استفاده از این خودپردازها نیستم.

,

زهرا می‌گوید: در بیشتر مواقع به جهت اینکه نمی‌توانم از وسایل نقلیه‌ عمومی استفاده کنم با اتومبیل شخصی به بیرون از منزل و دانشگاه می‌روم که البته برایم سخت است.
وی یادآوری می‌کند: به جهت اینکه به‌تنهایی قادر به پیاده شدن از اتومبیل نیستم مجبور هستم مدت طولانی را در اتومبیل بگذرانم تا بتوانم از یکی از رهگذران برای پیاده شدن کمک بگیرم.

,
,

در همین ارتباط رئیس شورای شهر آشخانه با اشاره به قانون جامع حمایت از معلولان تصریح می کند: شهرداری ها موظف هستند مناسب سازی لازم را برای تسهیل رفت و آمد قشر معلول و جانباز انجام دهند.

,

حمیدی می افزاید: وظیفه داریم بر اجرای مناسب سازی اماکن عمومی و معابر سطح شهر نظارت کنیم.

,

وی ادامه می دهد: ما به عنوان شورای شهر به شهرداری تاکید کرده ایم که قوانین مناسب سازی را رعایت کند واین موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهد

,

حمیدی با اشاره به این که باید کرامت و منزلت این قشر حفظ شود اظهار می کند: مناسب سازی معابر و اماکن عمومی در اولویت کاری شورای شهر و شهرداری خواهد بود.

,

وی مانه و سملقان را پیشانی استان می داند و با اشاره به جاده آسیایی این شهرستان که سالانه میلیون ها مسافر در این جاده تردد می کنند ابراز می کند: برای پیاده روی در بولوار امام رضا مسیری را برای محل عبور معلولان و جانبازان پیش بینی خواهیم کرد و شهرداری موظف است آن را اجرا کند.

,

وی با اشاره به تخصیص اعتبار برای احداث پل هوایی در ورودی شهر آشخانه می گوید: تاکید کرده ایم که احداث این پل به صورت پله برقی باشد تا قشر معلول هم بتوانند از آن استفاده کنند.

,

از آنجایی که مدیریت شهری و برنامه ریزی در تمامی سطوح وابسته به شهرداری است متاسفانه در شهرهایی از قبیل آشخانه این تمهیدات کمتر دیده شده و گاهی به نحو نادرست این تعاریف در قوانین آورده شده و این قانون فقط به صورت نوشتاری مانده است.

,

انتهای پیام/ز

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه