اخبار داغ

گزارشی از وحدت بین طوائف جنوب شرق کشور؛

نقاط ضعف و قوت مردم سرحد زمین/ زنده نگهداشتن فرهنگ قدیمی نیاز مهم در جامعه امروزی شهرستان خاش است

نقاط ضعف و قوت مردم سرحد زمین/ زنده نگهداشتن فرهنگ قدیمی نیاز مهم در جامعه امروزی شهرستان خاش است
شهرستان خاش سیستان و بلوچستان از روزگار قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده که وجود سکونتگاه‌های تاریخی در جوار تفتان و بیرک و ایرندگان و اطراف شهرستان خاش گواه بر این مدعا است و نقاط ضعف و قوت مردمان در منطقه مشهود است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از تفتان ما، ارتباط و تعامل مردم طوائف قلندرزهی، شهنوازی، گمشادزهی، ریگی، شه بخش، ناروئی، میربلوچزهی، ایرندگانی، خاشی"جمالزهی"، براهویی، شهلی بر اقوام فارس شامل یزدی، سیستانی، بیرجندی و غیره در همین یک قرن بیشتر و کمتر بیانگر این مطلب بوده که بزرگان و معتمدان منطقه با هم نزدیکی ها و مهر و محبت خاصی داشته اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما, تفتان ما,

بعنوان مثال در قوم قلندرزهی بوده اند کسانی مثل نورالله جیهند، محمدرحیم و رئیس شاهو، محمدعلی فقیر، خالقداد محمدرحیم، خدا بخش رئیس، حاجی الله بخش سیاه خان، حاجی چراغ و حاجی نواب حاجی بارخان، حاجی ملک و حاجی قادر و مولوی جلال و عیسی خان و عبدالله شمشیر و غیره با رهبری و همفکری سردار فقیرخان قلندرزهی که با خوبیارخان و سردار خان محمد شهنوازی و سردارخلیل خان گمشادزهی و سردار مهر الله خان ریگی ارتباط خوبی داشته اند و بخوبی نیازهای مردم بلوچ را با توان و قوت و همفکری برآورده می کرده اند که کم و بیش این مراودات در فرزندان اینها وجود دارد اما به شدت تعاملات بین فرزندان کاهش پیدا کرده است.

,

بعد از انقلاب و در 38 سال اخیر که شهرها وسعت پیدا کرده و جمعیت زیاد شده اند و زندگی مردم در چهاردیواری ها محصور مانده سرداران جوان تر مانند خوبیارخان شهنوازی و لال خان قلندرزهی و بشیراحمد ریگی و غیره تقریبا توانسته اند راه پدران خود را بروند اما انتظارها بیش از این هست.

,

* ارتباطات‌ و تعاملات بین طوائف باید به خارج از طوایف و در شعاع گسترده باشد

, * ارتباطات‌ و تعاملات بین طوائف باید به خارج از طوایف و در شعاع گسترده باشد , * ارتباطات‌ و تعاملات بین طوائف باید به خارج از طوایف و در شعاع گسترده باشد ,

لال خان قلندرزهی سرطایفه قلندرزهی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار کرد: ارتباطات‌ و تعاملات بین طوائف باید به خارج از طوایف و در شعاع گسترده باشد زیرا برادری و اخوت و مهر و محبت با دید و بازدید ها و ارتباط گیری های زیاد تقویت و حفظ می شود و این مزیت مهم به کاهش مشکلات در سطح جامعه کمک می کند.

, تفتان ما, تفتان ما,

به گفته وی دوستی و رفاقت مردم در طوائف مختلف گره گشا در امور بوده و قطعا اثرات خوب و ارزشمند در کنار هم بودن و در کنار هم ماندن پیشرفت و توسعه جامعه خاش و منطقه پرظرفیت سرحد زمین است.

,

وی بیان کرد: تاکید و توصیه من به افراد طائفه خودم همین بوده که مهر و محبت را در داخل طائفه بیشتر کنند و با هم نشست و برخاست داشته باشند و همین موضوع را با مردم دیگر طوائف داشته باشند و در راستای وحدت و همبستگی به مردم خدمت کنند.

,

قلندرزهی حفظ حرمت ها و احترام به بزرگترها و شفقت بر کوچکترها و برخورداری از روحیه ایثار و گذشت را از نیازهای مهم در جامعه کنونی خاش عنوان کرد.

,

 سرطایفه قلندرزهی استفاده از ظرفیت دولتمردان و نماینده مردم در مجلس، بزرگان و معتمدان و نخبگان و افراد دارای رای را متذکر شد و اذعان کرد: علماء و بزرگان مورد احترام همه مردم هستند و بعنوان رهبر و راهنما باید مورد تکریم واقع گردند.

,

قلندرزهی اظهار کرد: جامعه خاش دارای زیباییهای خاص خودش هست که امیدواریم همه اقشار جامعه تلاش کنند در کنار هم بودن و در کنار هم ماندن و ایثار و گذشت و مهر و محبت را در خود تقویت کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه