اخبار داغ

نرم افزارهای اینترنتی باید در اختیار آژانس‌ها و تاکسی‌ها قرار گیرد؛

«اسنپ» و «تپ سی» بلای جان آژانس‌ها و تاکسی‌ها/ رانندگان و مدیران آژانس‌ها به اوضاع بدی گرفتار شده‌اند

«اسنپ» و «تپ سی» بلای جان آژانس‌ها و تاکسی‌ها/ رانندگان و مدیران آژانس‌ها به اوضاع بدی گرفتار شده‌اند
توسعه بی برنامه نرم افزار «اسنپ» و «تپ سی» باعث تبعات اقتصادی و اجتماعی برای افرادی شده است که سال ها مشغول حرفه آژانس و تاکسیرانی بوده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «رازق»، آژانس و مسافرکشی یکی از ساده ترین و به اصطلاح عامیانه دم دستی ترین مشاغل در کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رازق,

با توجه به آمار رو به فزونی بیکاری در سالهای اخیر بسیاری از افراد ناچارند در آژانس های مسافربری کارکنند یا با خریدن تاکسی رسما به شغل مسافرکشی روی آورند.

در ماه های اخیر نرم افزار اینترنتی اسنپ و تپ سی  با مجوز رسمی از مراجع ذیصلاح شروع به فعالیت کرد رانندگان برای نصب این نرم افزار ابتدا باید حضورا به دفتر رسمی این شرکت مراجعه کرده و با دادن مدارکی نظیر کارت ملی و گواهی عدم سوپیشنیه صلاحیت آنان برای فعالیت در این تاکسی سرویس اینترنتی تائید شود.

,
,
,

نکته دیگر کاهش ترافیک و هزینه ها برای رانندگان در این طرح است و هزینه های این نوع تاکسی اینترنتی کمتر از آژانس های تلفنی و تاکسی ها است اما نکته ای که در این میان مطلوب نیست بیکارشدن عده زیادی از رانندگان با اجرای این طرح است.

,

آژانس ها خلوت شده اند و این در حالی است که رانندگان ترجیح می دهند با نصب این نوع نرم افزار ها با این شرکت اینترنتی کار کنند و مدیران آژانس ها با دادن هزینه هایی نظیر مالیات و عوارض اجاره بهای ملک و هزینه  های جاری آژانس در وضع بدی قرار گرفته اند.

,

از طرفی دیگر در این نوع آژانس های اینترنتی ماشین هایی با مدل پایین تر از 90 نمی توانند کار کنند و بسیاری از اقشار آسیب پذیر رانندگان که توانایی خریدن ماشین های مدل بالا را ندارند به وضع بسیار بدی برای تامین معیشت خود افتاده اند.

,

تاکسیران ها و رانندگانی که عمر خود راپای انتقال مسافران داده اند نیز به این وضع دچار شده  و توانایی تامین معیشت خانواده خود را ندارند.

,

واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ربیعی وزیرکار و تعاون و رفاه اجتماعی  بارها بر توسعه اینترنتی مشاغل و سهم فضای مجازی برای توسعه اشتغال صحبت کرده اند و با همین رویکرد نرم افزارهای اسنپ و تپ سی مجوز گرفته است.

,

نکته ای که در این میان همیشه فعالان اقتصادی  را رنج داده کارشناسی نبودن بسیاری از اقدامات صورت گرفته در کشور است.

,

اگر قرار است تاکسی اینترنتی در کشور رواج پیدا کند اولویت اصلی باید با آژانس های فعلی و تاکسیرانان باشد نه شرکت های دیگر؛ به عنوان نمونه فردی که صبح تا عصر در یک شرکت مشغول به کار است موقع رفتن به منزل این نرم افزار را روشن کرده و در پیک مسافری(زمان اوج مسافر) آژانس ها، باعث زنگ نخوردن به آژانس می شود در صورتی که اولویت با فردی است که از صبح در آژانس منتظر زنگ مردم برای تامین معاش زندگی است و نه فردی دیگر که به عنوان شغل دوم به این حرفه نگاه می کند.

,

باید راهکاری اندیشیده شود تا این شرکت های تازه تاسیس جمع آوری شده و آژانس های مسافربری به این برنامه ها مجهز شوند.

,

برای روشن شدن این موضوع مصاحبه ای را با چند تن از فعالان این صنف انجام داده ایم.

,

مهدی جعفری مدیر آژانسی در غرب تهران در گفت و گو با «رازق» می گوید: نزدیک به بیست سال به حرفه آژانس داری در تهران مشغول هستم و جوانان زیاد و افراد فاقد کار فراوانی را در این سال ها برای گذران زندگی به آژانس دعوت به کار کردم در طول این سال ها همیشه سعی داشتم با پایین ترین نرخ مسافران را جابجا کنیم تا هم مردم راضی باشند و هم بازار کار مناسبی داشته باشیم.

,

وی ادامه داد: در طول چند ماه اخیر با آمدن نرم افزارهای «اسنپ» و «تپ سی» افت بسیاری در زنگ خورهای آژانس اتفاق افتاده و رکود زنگ زدن به آژانس را بسیار بیشتر کرده است.

,

جعفری معتقد است: من و افراد دیگری که در طول سالیان زیاد در این حرفه فعال بودند حق دارند در اولویت باشند و نه عده ای که جدیدا وارد این حوزه شده اند ما هزینه های بسیاری قبیل مالیات، عوارض، اجاره بها و موارد دیگر را پرداخت می کنیم و اگر قرار باشد به همین منوال ادامه یابد، باید آژانس را تعطیل کنیم.

,

وی پیشنهاد داد اگر قرار است توسعه اینترنتی و این قبیل برنامه ها در اولویت باشد باید در اختیار آژانس ها قرار بگیرد و شرکت های تازه تاسیس نباید اقدام به این کار کنند.

راننده دیگری که نخواست نامش فاش شود گفت: «من یک خودروی مدل 84 به سختی خریده ام قبل از فعالیتم در آژانس مدیر یک شرکت بزرگ بودم و با مدرک تحصیلی بالا و سابق کار بسیار در زمینه حسابداری مشغول بودم تا رکود و ورشکستگی شرکت مرامجبور به کار در آژانس کرد؛ افراد بسیاری مانند من هستند که ورشکسته شده و به آژانس پناه برده اند از طرفی وضع اقتصادی کشور آن قدر بد است که بنده با 16 سال سابقه کار نمی توانم جایی را برای کار انتخاب کنم و از طرف دیگر با توسعه این طرح ها باعث بدبختی بیشتر افرادی مانند من شده است.»

,
,
,

این راننده که دل پری از اوضاع اقتصادی کشور داشت ادامه داد: «قبل از راه افتادن این نرم افزارها می توانستم خرج خانواده را با سختی در بیاورم ولی اینک نمی توانم چون آژانس دیگر «زنگ خور» ندارد از طرف دیگر این شرکت ها، ماشین هایی با مدل پایین تر از سال 90 را برای کار قبول نمی کنند.»

,

این راننده معتقد است پایین اوردن بیش از حد قیمت در این نوع نرم افزار ها باعث ورشکستکی آژانس ها و نابودی تاکسیرانان سنتی شده و وقتی دیگر رقیبی نداشته باشند قیمت ها را به یک باره افزایش می دهند.

,

متاسفانه تصمیمات یکباره و دفعی در اصناف و اتحادیه ها باعث بدبختی بسیاری از مردم می شود ولی مسئولین ما همچنان به این تصمیمات غیرکارشناسی و به اصطلاح عامیانه احساسی ادامه می دهند.

,

در دولت قبل هم کم شاهد این تصمیمات احساسی در اقتصاد نبودیم و در عمل شاهد نابودی بسیاری از مشاغل و اصناف و شرکت های خصوصی بودیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه