اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی سنندج خبر داد:

۵ هزار هکتار باغ در سنندج احداث می‌شود/ ایجاد اشتغال برای ۵ هزار و ۶۰۰ نفر

۵ هزار هکتار باغ در سنندج احداث می‌شود/ ایجاد اشتغال برای ۵ هزار و ۶۰۰ نفر
مدیر جهاد کشاورزی سنندج از احداث ۵ هزار هکتار باغ در سال‎های ۹۶ و ۹۷ در این شهرستان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، دادور سهرابی در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان سنندج، با اشاره به وضعیت و جایگاه کشاورزی سنندج در استان و کشور، عنوان کرد: شهرستان سنندج در بخش کشاورزی یکی از شهرستان‌های مهم استان و حتی کشور است. در چندین آیتم سنندج اول استان و در تولید محصولی مانند توت فرنگی اول کشور است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

وی افزود: سنندج در زمینه باغات، توت فرنگی، طیور، زنبور عسل و تولید شیر و دام سنگین، شهرستان اول کردستان است.

,

 

,

65 درصد توت فرنگی کردستان در سنندج تولید می‌شود

, 65 درصد توت فرنگی کردستان در سنندج تولید می‌شود, 65 درصد توت فرنگی کردستان در سنندج تولید می‌شود,

 

,

سهرابی با بیان اینکه 75 درصد توت فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شود، اظهار داشت: کردستان 2 هزار و 720 هکتار توت فرنگی دارد که یک هزار و 820 هکتار آن در سنندج واقع شده است.

,

 

,

او تصریح کرد: سالانه 40 هزار تن توت فرنگی در کردستان تولید می‌شود و سنندج با تولید 25 هزار تن آن 65 درصد این تولید را به خود اختصاص داده است.

,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی کردستان گفت: میزان درآمد در هر هکتار توت فرنگی عددی بین 28 تا 42 میلیون تومان است.

,

 

,

70 درصد مزارع توت فرنگی سنندج با سیستم تیپ آبیاری می‌شوند

, 70 درصد مزارع توت فرنگی سنندج با سیستم تیپ آبیاری می‌شوند, 70 درصد مزارع توت فرنگی سنندج با سیستم تیپ آبیاری می‌شوند,

 

,

وی افزود: با ورود ارقام جدیدی از توت فرنگی به استان علاوه بر بهار در پاییز هم می‌توان توت فرنگی تولید کرد و این مسئله ظرفیت مناسبی برای اشتغالزایی و افزایش درآمد در استان است.

,

 

,

سهرابی با بیان اینکه 70 درصد مزارع توت فرنگی شهرستان سنندج با سیستم تیپ آبیاری می‌شوند، خاطرنشان کرد: مزارع سنتی  نسبتا عملکرد پایینی دارند و باید روشهای کشت و آبیاری خود را تغییر دهند.

,

 

,

18 درصد مرغ کردستان در سنندج تولید می‌شود

, 18 درصد مرغ کردستان در سنندج تولید می‌شود, 18 درصد مرغ کردستان در سنندج تولید می‌شود,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی سنندج با اشاره به وضعیت مرغداری در این شهرستان، اظهار داشت: استان کردستان 727 واحد مرغداری دارد که شهرستان سنندج 150 واحد را به خود اختصاص داده و از 14 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان، 2 هزار و 600 قطعه یعنی 18 درصد آن در سنندج تولید می‌شود.

,

 

,

وی افزود: سالانه 75 هزار تن گوشت مرغ در کردستان تولید می‌شود که 21 درصد یعنی 16 هزار تن آن مربوط به شهرستان سنندج است.

,

 

,

استاندارد وزن مرغ بین 1.5 تا 1.8 کیلوگرم است

, استاندارد وزن مرغ بین 1.5 تا 1.8 کیلوگرم است, استاندارد وزن مرغ بین 1.5 تا 1.8 کیلوگرم است,

 

,

وی با اشاره به اینکه مرغ استاندارد مرغی با وزن 1.5 تا 1.8 کیلوگرم است، گفت: هر اندازه که وزن مرغ بالا باشد ضایعات آن بیشتر و مصرف دانه آن نیز بالاتر است و این به زیان تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

,

 

,

سهرابی با تشریح وضعیت زنبور عسل در شهرستان سنندج، گفت: کردستان 177 هزار کندوی صنعتی و 7 هزار و 800 کندوی بومی دارد و سنندج از این آمار با داشتن 34 هزار و 500 کندوی صنعتی و یک هزار کندوی بومی 19 درصد تولید عسل در کردستان را به خود اختصاص داده است.

,

 

,

عسل کردستان از لحاظ کیفیت رتبه نخست کشور را دارد

, عسل کردستان از لحاظ کیفیت رتبه نخست کشور را دارد, عسل کردستان از لحاظ کیفیت رتبه نخست کشور را دارد,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی سنندج گفت: بهترین کیفیت عسل در کشور مربوط به استان کردستان است و 95 درصد عسل تولید شده در کردستان طبیعی است.

,

 

,

وی اظهار داشت: در استان کردستان سالانه یک هزار و 158 تن عسل تولید می‌شود که 212 تن آن مربوط به شهرستان سنندج بوده و از این حیث مقام دوم استان را به خود اختصاص داده است.

,

 

,

وی افزود: استان کردستان 245 هزار رأس دام سنگین دارد که 35 هزار رأس آن مربوط به شرهستان سنندج است و همچنین از 25 هزار تن گوش قرمز تولید شده در سال در استان 11 درصد یعنی 3 هزار تن آن در سنندج تولید می‌شود.

,

 

,

او گفت: سالانه 226 هزار تن شیر در استان تولید می‌شود که 49 هزار تن آن متعلق به شهرستان سنندج است که این نشان دهند بالا بودن تعداد دامهای اصیل در این شهرستان است.

,

 

,

5 هزار هکتار باغ در سنندج احداث می‌شود

, 5 هزار هکتار باغ در سنندج احداث می‌شود, 5 هزار هکتار باغ در سنندج احداث می‌شود,

 

,

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان سنندج در ادامه از اجرای طرح توسعه باغات در سنندج خبر داد و عنوان کرد: در سال آینده 2 هزار هکتار باغ در سنندج احداث می‌شود که این طرح برای 650 نفر به صورت مستقیم و 1500 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

,

 

,

وی با بیان اینکه این طرح 14 هزار تن به تولیدات محصولات باغی استان اضافه می‌کند، افزود: کارهای مطالعاتی این طرح انجام شده و اعتبارات آن نیز تأمین شده است.

,

 

,

سهرابی تصریح کرد: همچنین در سال 97 با اجرای 3 هزار هکتار باغ در منطقه حسین‌آباد، ماموخ، دوویسه و چند روستای دیگر این منطقه برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و برای 2 هزار و 500 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌شود.

,

 

,

وی تصریح کرد: کارهای مطالعاتی و تأمین اعتبار این طرح نیز انجام شده است.

,

 

,

اجرای دو ایستگاه پمپاژ در دو منطقه سندج

, اجرای دو ایستگاه پمپاژ در دو منطقه سندج, اجرای دو ایستگاه پمپاژ در دو منطقه سندج,

 

,

مدیرجهاد کشاورزی سنندج همچنین از اجرای دو طرح ایستگاه پمپاژ در دو روستای «عیسی‌در و کیلک» خبر داد و گفت: با اجرای این دو ایستگاه پمپاژ که نزدیک به 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، 190 هکتار به مجموع باغات شهرستان سنندج افزوده می‌شود.

,

 

,

مدیر جهاد کشاورزی سنندج از اجرای طرح ایکاردا با همکاری موسسه جهانی ایکاردار در روستای جبرئیله سنندج خبر داد و گفت: یکی از اهداف این طرح توسعه کشاورزی حفاظتی در منطقه است که موجب افزایش مواد آلی خاک و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی خاک می‌شود.

,

 

,

اجرای طرح ایکاردا برای اولین بار در سنندج

, اجرای طرح ایکاردا برای اولین بار در سنندج, اجرای طرح ایکاردا برای اولین بار در سنندج,

 

,

وی افزود: هدف دیگر از اجرای طرح ایکاردا که در 12 هکتار از روستای جبرئیله انجام شده است، تولید گندم مقاوم در برابر سرما و خشکی و متناسب با منطقه کردستان است.

,

 

,

این مسؤول ادامه داد: هدف دیگر از اجرای این طرح، تولید نخود پایه بلند در کردستان است که برداشت آن از حالت سنتی خارج شده و به صورت مکانیزه و با کمباین برداشت می‌شود و دیگر کشاورزان به زحمت نمی‌افتند.

,

 

,

وی تصریح کرد: در این طرح 21 رقم نخود پایه بلند در روستای جبرئیله سنندج کشت شده و نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد و مثبت بودن نتایج آن یک انقلاب بزرگ در عرصه کشاورزی خواهد بود.

,

 

,

سهرابی گفت: برای ایجاد طرح ایکاردا در کردستان در مناطق سردسیر، سنندج و در مناطق نیمه سردسیر کامیاران به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه