اخبار داغ

یک کارشناس محیط زیست هشدار داد؛

محل جدید احداث بیمارستان شفا از نظر پدافند غیرعامل کار اشتباهی است/آیا پشت این تخریب جنگل اهداف دیگری نهفته است؟

محل جدید احداث بیمارستان شفا از نظر پدافند غیرعامل کار اشتباهی است/آیا  پشت این تخریب جنگل اهداف دیگری نهفته است؟
دلایلی که احداث بیمارستان در این مکان منطقی نمی باشد زیاد است از جمله : این مقدار زمین برای بیمارستان زیاد است ساخت بیمارستان، جنب فرودگاه از لحاظ پدافند غیرعامل کار اشتباهی است جرا که زمین بیمارستان حدودا در امتداد مسیر باند پرواز قرار می گیرد ـ صدای فرودگاه برای بیمارستان مضر است ـ اراضی تاغزار که قرار است به بیمارستان شفا واگذار گردد، جنگل دست کاشت بوده و دراختیار منابع طبیعی است (با قطع درخت سلامت مردم را به خطر بیاندازیم تا بیمارستان احداث کنیم تا مردم را درمان کنیم !)
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  آرمان کرمان؛ یکی از دوستداران محیط زیست در خصوص بیمارستان جدید شفا برایمان مطلبی فرستاده که انتشار آن برای مخاطبین خالی از لطف نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آرمان کرمان,

اولین نیت جهت ساخت بیمارستان شفا (در سالهای قبل از انقلاب و در انتهای خیابان شفا ) مربوط به بیمارانی که دچار سل بودند صورت گرفت و آنها را در جاشیه شهر در این بیمارستان نگهداری و درمان می کردند و دلیل اینکه در سالیان قبل در کرمان سل زیاد بود وجود گرد و خاک های بسیار زیاد در هوای شهر کرمان بود که در این خصوص در سالهای 42 و 46 در اطراف شهر کرمان اقدام به کاشت گونه درخت تاغ نمودند که هم آب کم می خواهد و هم سازگاری با محیط داشته و هم از ورود شنهای روان و گردو خاک به شهر جلوگیری می کند و حتی گفته شده که در آن سالها درختان را با حلب آب می کردند و بسیاری از اراضی جاده جوپار و باغین به همین منوال کاشته شده و رنج بسیاری در خصوص جلوگیری از شنهای روان شده که نبود آنها کرمان به سیستان دیگر تبدیل کرد.

,

اکنون قصد دارند این ثروت عظیم کرمان را به بهانه های مختلف از جمله احداث بیمارستان شفا آنهم نزدیک به شش میلیون مترمربع زمین که دارای درختان تاغ هستند را قطع کنند . قبلا هم به بهانه احداث کمربند سبز که به دستور استاندار و اقدام شهردار بیش از 30000 درخت تاغ را قطع کردند که دل هر انسان و دوستدار محیط زیست را به درد می آورد ، به گمانم فکر کرده اند اینجا برره است که 30000 درخت تاع را قطع و تبدیل به ذغال کرده و بگویند می خواهیم کمربند سبز احداث کنیم و درخت کاج بکاریم.

,

لازم است در خصوص تفاوت درخت تاغ و درخت کاج چند نکته بگویم : یکی از خصوصیات مهم درخت تاغ این است که خاکهای شنی را تثبیت می کند و از حرکت و فرسایش خاک جلوگیری می کند ولی درخت کاج و سایر درختان اصلا به این شکل نیستند ـ تاغ تحمل سرمای زیر صفر را  دارد و بسیار مقاوم است ـ درخت تاغ بهترین گونه  گیاهی برای مقابله با هجوم شنهای روان می باشد ـ بومی کشورهای آسیایی از جمله ایران است ولی درخت کاج و سرو بومی ایران نیستند ـ دمای بالای 55 درجه را تحمل می کند ولی درخت کاج دچار خشکیدگی می کردد که هم اکنون در جاده باغین ـ ماهان تعداد زیادی درخت کاج به دلیل گرمای سالهای گذشته و کم آبی خشک شده اند تاغ در برابر آفت نسبت به کاج بسیار مقاوم است ـ با توجه به ارتفاع کم در برابر بادهای تند و بسیار مقاوم است ولی درخت کاج اینگونه نیست و زود می شکند ـ ریشه درخت تاغ بیش از 27 متر در زمین نفوذ می کند و به همین دلیل به آبیاری نیازی ندارد ولی ریشه درخت کاج حداکثر تا عمق 3 الی 4 متر نفوذ می کند ـ درخت تاغ تکثیر می شود و در اطراف خود زادآوری دارد ولی درخت کاج یا سرو اینگونه نیست و باید نهال آن کاشته شود.

,

گفته شده قرار است حدود 600 هکتار زمین برای احداث بیمارستان اختصاص یابد یعنی واگذاری برابر با 6 میلیون مترمربع آیا چنین بیمارستانی در کشور وجود دارد به احتمال زیاد در پشت این تخریب چنگل اهداف دیگری نهفته است.

,

دلایلی که احداث بیمارستان در این مکان منطقی نمی باشد زیاد است از جمله : این مقدار زمین برای بیمارستان زیاد است ساخت بیمارستان، جنب فرودگاه از لحاظ پدافند غیرعامل کار اشتباهی است جرا که زمین بیمارستان حدودا در امتداد مسیر باند پرواز قرار می گیرد ـ صدای فرودگاه برای بیمارستان مضر است ـ اراضی تاغزار که قرار است به بیمارستان شفا واگذار گردد، جنگل دست کاشت بوده و دراختیار منابع طبیعی است (با قطع درخت سلامت مردم را به خطر بیاندازیم تا بیمارستان احداث کنیم تا مردم را درمان کنیم !!) ـ مسئولین فرودگاه با ساخت بیمارستان به دلیل ایجاد روشنایی در مسیر باند پرواز و سایر مسائل ایمنی و فنی دیگر ، مخالفت کرده ولی شهرداری و استانداری عنوان کرده اند که فکری برای روشنایی و سایر مسائل خواهیم کرد ـ ساخت بیمارستان در امتداد بادهای غربی که اکثرا از سمت شهرک صنعتی کارخانه سیمان به سمت بیمارستان می آیند بسیار مضر است (شاید استاندار بگوید مسیر باد را هم عوض می کنیم ).

,

در بخش شمال و شمال غرب شهر کرمان ، زمین های زیادی وجود دارد که هم آب و هوای سالم تری دارد و هم از کارخانه سیمان و شهرک صنعتی دور است و از همه مهمتر پوشش درخت تاغ ندارد چرا سراغ آن زمین ها نمی روند.

,

قطع به یقین چندی بعد می گویند به دلیل ایجاد بار ترافیک در بزرگراه شهید صدوقی (جاده تهران) می خواهند کمربندی هم مستقیم به بیمارستان ایجاد کنند و دوباره شروع به تخریب نمایند و همچنین قرار باشد کمربند را به نحوی به جاده هفت باغ وصل کنند دور از انتظار نیست.

,

کسانی که به هر نحو به تخریب جنگل اقدام و یا کمک کنند، به نحوی ممکن است در کشته شدن حتی یک بیمار تنگی نفس و یک فرد پیر که دچار اختلال تنفسی باشد شریک باشند.

,

زمین بیمارستان قدیم شفا ارزش ده ها میلیاردی دارد آن را  می خواهند چه کارش کنند حتما چون بودجه ندارند به جای پول به قرارگاه خاتم الانبیا ء که قرار است بیمارستان را بسازد بدهند.

,

مواد قانونی که درخصوص قطع درختان می باشد

, مواد قانونی که درخصوص قطع درختان می باشد,

ـ براساس تبصره 2 ماده 1 قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور، مصوب 71/7/7 مجلس شورای اسلامی فقط وزارت جهاد کشاوزی می تواند براساس طرح مصوب و بنا بر ضرورت و مسائل فنی دستور قطع درخت را صادر نماید.

,

ـ براساس بند الف ماده 3 فصل دوم ضوابط و معیارهای تعیین کاربری و تخصیص پارک های جنگلی و جنگل های دست کاشت، این قدام ممنوع است و در جای دیگر قانون آمده در شرایط خاص با کسب مجوز از وزیر ، امکان پذیر خواهد بود.

,

ـ براساس ماده 2 آیین نامه اجرایی لایحه واگذاری و احیاء در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب 1359 شورای انقلاب، واگذاری اراضی دارای پوشش گیاهی جنگلی دست کاشت ممنوع است.

,

در پایان به اطلاع می رسانم که بایستی از این اقدام عجولانه جلوگیری شود و هر کس به اندازه وسعش کاری انجام دهد و احتمالا اینکه آقایان به عناوین مختلف از جمله کمربند سبز، بیمارستان و ... از سمت غرب کرمان اقدام می کنند به دلیل قیمت بالای اراضی همجوار و ارزش اقتصادی آن و نزدیکی به محدوده هفت باغ می باشد بعید به نظر نمی رسد.

,

دوستدار و کارشناس محیط زیست

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه