اخبار داغ

نگاهی به انتخابات پیش روی شورای اسلامی شهر و روستا؛

شورای اسلامی؛ پیگیری مطالبات مردمی یا بازیگری سیاسی

شورای اسلامی؛ پیگیری مطالبات مردمی یا بازیگری سیاسی
شورا‌ها تحقق‌بخش و تضمین کننده آزادی هستند و حضور مردم را به مثابه صاحبان حکومت نهادینه می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازترنم دشتی انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا مطابق اعلام شورای نگهبان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری روز 2 اردیبهشت 96 برگزار می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ترنم دشتی,

اما این جدول زمان‌بندی دارای یک نکته جالب است، زمان ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا تاریخ 30 اسفند 95 لغایت 6 فروردین 96 اعلام‌شده است؛ زمانی که تنها طبق تقویم، 3 روز آن روزهای کاری است.

درحالی‌که تاریخ‌های اول، دوم، سوم و چهارم فروردین 96 تعطیل رسمی  هستند، تنها روزهای 30 اسفند، 5 و 6 فروردین برای مراجعه میلیونی نامزدها در نظر گرفته‌شده است.

تجربه سال‌های گذشته وصف‌های طولانی ثبت‌نام در فرمانداری شهرها نشان داده است که 3 روز کاری برای ثبت‌نام از نامزدهای بی‌شمار انتخابات شوراها زمان کمی است.

طبیعت سایر مراکز نیز به علت مصادف شدن با تعطیلات نوروز فعالیتی نخواهند داشت و این موضوع روند ثبت‌نام را با مشکل مواجه می‌کند.

,
,
,
,
,
,
,

در روز ۷ اسفند سال ۱۳۷۷، چند روز پس از برگزاری بیستمین سالروز پیروزی انقلاب، اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران برگزار شد.

,

اصل شورا‌ها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بانام آیت‌الله سید محمود طالقانی گره‌خورده است.

,

شورا از دیدگاه طالقانی نهادی برای تأمین خواست همه اقشار، اقوام، گروه‌ها و مشارکت آن‌ها در اداره و تصمیم‌گیری‌های کشور است، به عقیده وی با حضور مردم در شورا‌ها (از روستا تا استان) و اداره آن‌ها به‌وسیله مردم اهداف حکومت تضمین می‌شود.

,

شورا‌ها تحقق‌بخش و تضمین‌کننده آزادی هستند و حضور مردم را به‌مثابه صاحبان حکومت نهادینه می‌کنند.

,

اما متأسفانه در سال‌های اخیر شوراها دچار یک نوع سیاست زدگی شدید شده‌اند و این جناح‌های سیاسی هستند که با ارائه یک نوع تاکتیک سیاسی و ایجاد فضای رسانه‌ای مردم به سمت سوی سیاست‌های خود می‌برند.

,

شورایی که باید در تحقق و پیگیری امور مردمی فعال باشد بیشتر بازیگر و ارائه‌کننده بازی سیاسی جناح‌ها و احزاب هستند.

,

جناح‌های مختلف سیاسی دریافته‌اند که بروز و نمود برنامه‌های خود را می‌توانند از طریق مدخلی به نام شوراها دنبال کنند که این خود نشان‌دهنده‌ی بازی خوردن افراد است.

,

متأسفانه در سال‌های اخیر و در شوراهای اسلامی روستاها هم‌چنین بازی‌های سیاسی جای خود را به پیگیری امور مردم در برنامه اعضای شوراها داده است و بعضاً با ارائه بر نام‌هایی مبتنی بر نقش‌های سیاسی خود را معرفی می‌کنند.

,

حال باید دید این سیاسی بازی چقدر می‌تواند مردم برای انتخابات دوره بعد شوراها تهییج کند و آیا افراد می‌تواند بدون داشتن کارنامه‌ی عملی بالا در دوره‌ی آتی نیز ابقا و رای بیاورند.

,

وحید ابراهیمی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه