اخبار داغ

گفتگوی تفصیلی اوشیدا با فرماندار زابل/ قسمت دوم

مقام معظم رهبری توجه ویژه به زابل دارند/ بیکاری ۷۰ درصدی مردم منطقه با خشکسالی/ وضعیت بازارچه های مرزی مطلوب نیست

مقام معظم رهبری توجه ویژه به زابل دارند/ بیکاری ۷۰ درصدی مردم منطقه با خشکسالی/ وضعیت بازارچه های مرزی مطلوب نیست
فرماندار زابل عنوان کرد: به دلیل خشکسالی های متوالی بسیاری از مشاغل در منطقه سیستان و به ویژه شهرستان زابل از بین رفته و این امر سبب افزایش موج بیکاری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  اوشیدا؛ در طی سال های اخیر منطقه سیستان و به ویژه شهرستان زابل با مشکلات عدیده ای مواجه بودند به طوری که فقر، بیکاری، خشکسالی و ریزگردها مردم را به ستوه آورده و شمار زیادی مهاجرت کردند.

خبرنگار اوشیدا با حضور در دفتر فرماندار زابل اقدام به پرسش سوال های متداولی که در بین مردم وجود دارد کرده است که قسمتی از آن‌را هفته قبل خواندید و این هفته ادامه را در قسمت دوم می خوانید.


خبرنگار اوشیدا: وضعیت بازارچه مرزی سیستان را چگونه میبینید؟

فرماندار زابل عنوان کرد: در بحث بازارچه های مرزی هنوز به آن چیزی که مد نظر ماست نرسیدیم و این تنها به دلیل عملکرد ما نیست بلکه به نحوه برخورد کشور مقابل با بازارچه ها نیز مرتبط است چرا که تجارت دوطرفه است و خریدار و فروشنده باید راضی باشند.

هوشنگ ناظری با بیان اینکه، آمادگی کامل برای صادرات کالا داریم افزود: در حال حاضر به دنبال شناسایی و رفع مشکلات و موانع موجود هستیم.

وی تصریح کرد: بازارچه های ما به حد مطلوبی که می خواهیم نرسیده بنابراین برلی رسیدن به وضعیت مطلوب باید خیلی کارها انجام شود و طرف تجاری نیز مقید باشد.

خبرنگار اوشیدا: عده ای می گویند تنها تعداد محدودی در این بازارچه های مرزی مشارکت دارند و سودی عاید مردم نمی شود نظرتان در این خصوص چیست؟


فرماندار ویژه زابل اظهار داشت: ممکن است عده ای بخواهند از ظرفیت بازارچه مرزی به عنوان رانت و انحصار طلبی استفاده کنند ولی استاندار و مسولین حساسیت زیادی روی مسئله دارند و بارها و بارها هم گفته شده که باید منافع برای عموم مردم باشد که در این راستا تاکنون تلاش شده که به شکل عادلانه ای منافع مرز و منافع بازارچه
ها و منافع تجارت در اختیار مرزنشینان در وهله ی اول و بعد از آن افرادی که در نزدیک مرز قرار می گیرند داده شود.

خبرنگار اوشیدا: شمارا به عنوان تنها مدیر احمدی نژاد در استان می شناسند و شما تنها فرمانداری بودید که استاندار تمایلی به تغییر شما نداشتند در این خصوص چه نظری دارید؟


معاون استاندار و فرماندار ویژه زابل تاکید کرد: فرمانداران زیادی بودند در سطح منطقه سیستان و بلوچستان که از حوزه شهرستان خود تغییر پیدا کردند و به یک شهرستان دیگر رفته اند، خیلی از فرمانداران،فرمانداران دوران قبل بودند و تنها جابه جا شدند و به فرمانداری قسمت های دیگر استان رفتند و یا اینکه از اینجا رفتند و در جایی دیگر فرماندار
شده اند ولی فرماندارانی هم بوده اند که در سیستان و بلوچستان اصلا جابجا نشده اند که در حال حاضر یکی در بلوچستان و یکی در سیستان مشغول به کار هستند البته برای جابجا کردن فرمانداران خیلی ها حرکاتی کرده اند اما تشخیص استاندار این بوده شما باید این سوال را از استاندار بپرسید.


خبرنگار اوشیدا: پروژه آزاد راه زابل به زاهدان به کجا رسید؟

فرماندار زابل گفت:در چند سال اخیر واقعا خزانه اعتباری دچار مشکل شده است و با سختی تامین اعتبار می شود و تمام برنامه های عمرانی و توسعه ای کشور را مختل کرده است ولی خوب به هر جهت اعتبار داده شده و پروژه الان فعال است ولی مطالبات پیمانکار زیاد است، پیمانکار کار کرده ولی هنوز پولش پرداخت نشده به هر جهت پروژه تامین اعتبار می شود.

وی ادامه داد: وزیر قول هایی داده و استاندار هم پی گیر موضوع است ولی علی رغم مشکلات مالی دولت و نظم واقعا پول های خوبی را به استان تخصیص داده اند که در این راستا می توان به پروژه هایی از قبیل شبکه آب که در منطقه ایجاد شده ۵۰۰میلیون دلار از صندوق ذخیره ی ارضی به مجوز مقام معظم رهبری داده شده و یا گاز رسانی و یا راه آهن چابهار به زاهدان و از آنجا به سمت زابل و خراسان جنوبی اشاره کرد.


ناظری ابراز داشت: پروژه زاهدان به زابل هم از همین دسته هاست اما به بزرگی این ها نیست، پیگیر هستند امیدواریم اعتبار تخصیص داده شود که حداقل بخشی از مطالبات پیمانکار داده شود تا کار به اتمام رسد.


خبرنگار اوشیدا: شما فکر می کنید چند وقت دیگر طول بکشد تا از پروژه زابل به زاهدان بهره برداری شود؟


فرماندار زابل بیان داشت: این پروژه باید تمام می شد چرا که جزء پروژه های خاص در نظرگرفته شده بود اما به خاطر همین مشکلات، اخیرا به کندی پیش رفت امیدواریم با توجه به این که از زمان خودش گذشته و باید الان بهره برداری و استفاده می شد حداکثر سال آینده این قضیه حل شود و به بهره برداری برسد.


خبرنگار اوشیدا: رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه ای به سیستان دارند همیشه جویای احوال منطقه هستند و تاکیدشان هم به معاون اول برای سفر به سیستان دلیلی بر این ادعابود شما در این خصوص چه صحبتی دارید؟


فرماندارزابل گفت: ایشان در سفری هم که در سال ۱۳۸۲ به منطقه سیستان داشتند آنجا هم این مسئله را مطرح کردند و جلسه ای همان
زمان با هیئت دولت داشتند که بعد از جمع بندی سفر شان می خواستند مطرح کنند همچنین ایشان تاکیداتی داشتند که اگر آن تاکیدات آن زمان پی گیری می شد و دنبال می شد در این چند ساله این مشکلاتی که الان سیستان دارد به این شدت نبود.

ناظری تاکید کرد: به هر حال توجه و عنایت ایشان کاملا مشخص است و اخبار را چندین بار از طریق نمایندگانی که خودشان فرستاده اند به صورت محسوس و غیر محسوس دنبال می کنند که این نشان دهنده این است که ایشان توجه به این قضیه دارند و مسائل اینجا را می بینند و کاملا مشرف هستند و براساس همین دانستنی ها و اطلاعات به هر حال پی گیر مسائل هم هستند به همین خاطر است که اسم زابل را به طور مطرح می کنند و گزارشات به موقع در اختیار ایشان قرار می گیرد همین گزارش آب رسانی و سایر پروژه ها را ایشان مرتب پی گیر هستند.

وی افزود: به هر حال ایشان در دوران انقلاب به این منطقه تبعید شده اند و شناخت زیادی از منطقه دارند با خلق و خوی مردم از جهت مسائل فرهنگی و اجتماعی و بر موقعیت استراتیژیکی منطقه واقف اند.


خبرنگار اوشیدا: در خصوص اشتغال سیستان چه نظری دارید؟

فرماندار زابل عنوان کرد: با توجه به اینکه بیشترین مشاغل در گذشته به خاطر شرایط سیستان کشاورزی بوده؛ بیشترین سهم را در بخش های اقتصادی نیز بخش کشاورزی برای اشتغال و منبع درآمد به خود اختصاص داده است به طوری که شغل بیش از ۷۰ درصد از مردم منطقه کشاورزی و زیر بخش های آن از قبیل زراعت، صیادی و دامداری بوده است.


ناظری ادامه داد: با خشکی تالاب هامون، تقریبا ۷۰ درصد از مردم منطقه بیکار شدند به طوری که اگر میزان آوردها را حساب کنیم بر طبق آن، آب از آن زمان به ۱/۵ و ۱/۴ کاهش یافته طبیعتا به همین میزان هم ما باید بیکار داشته باشیم بخاطر همین موضوع نرخ بیکاری بالاست.

وی افزود: در حال حاضر برنامه های خوبی جهت رفع معضل بیکاری در منطقه انجام می گیرد به طوری که در همین بخش کشاورزی، آب مطمئنی را به ۴۶هزار هکتار می رسانیم که بر این اساس کشاورزان شاغل در این بخش با اطمینان به کار خود ادامه داده و به عنوان یک شغل پایدار به آن نگاه می کنند چرا که برای هر هکتار اگر ۲ نفر مشغول کار شود ۹۲ هزار نفر شاغل شده و اگر هر نفر نماینده یک خانواده دست کم چهار نفره باشد رقم آن بسیار بالا می رود.

ناظری ابراز داشت: باید علاوه بر طرح ۴۶ هزار هکتاری، برای سایر ظرفیت ها از قبیل گردشگری، انرژی های نو، وضعیت مرز، ترانزیت کالا، تجارت و راه اندازی واحدهای راکد و نیمه راکد هم برنامه ریزی کنیم.

فرماندار ویژه زابل اظهار داشت: با این که درمحدوده کاری ما نبوده و در محدوده حوزه نیمروز می باشد اما با این حال پیگیرش هستیم البته صاحبش در بدهکاری می باشد و در این راستا، اداره صنعت و معدن و تجارت و اداره غله می گوید که یا خود فرد یا شخص دیگری و یا بانک ورود کند و راه اندازی کند تا این سرمایه از بین نرود.

ناظری خاطرنشان کرد: راه اندازی واحدهای راکد در قالب اقتصادمقاومتی اقدام وعمل جزء سیاست های کاری ماست و یک ستاد برای مدیریت اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل ایجاد شده و دبیرخانه آن را هم به دانشگاه سپردیم و تاکنون چندین جلسه هم برگزار شده است.

خبرنگار اوشیدا: برای دهیاری ها برنامه خاصی دارید؟

فرماندار زابل پاسخ داد: بله، در حال حاضر روی روستاها برنامه های
توسعه ای را شروع کرده ایم زیرا روستاها خودشان محل و مبدا تولیدات هستند بنابراین
دهیاری ها و شوراهای اسلامی را به سمت تفکر توسعه ای و تحقق اقتصاد مقاومتی سوق می دهیم و به هر روستا به قول استاندار باید یک شاخصه از قبیل روستای فاقد معتاد، روستای باز مانده از تحصیل، روستای فاقد سوء تغذیه خواهیم داد که در این راستا امیدواریم هر روستا دارای سند توسعه و چشم انداز باشد.

انتهای پیام///

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اوشیدا,
,
,
,
,
, خبرنگار اوشیدا: وضعیت بازارچه مرزی سیستان را چگونه میبینید؟, خبرنگار اوشیدا: وضعیت بازارچه مرزی سیستان را چگونه میبینید؟,
,
,
,
,
,
,
,
, خبرنگار اوشیدا: عده ای می گویند تنها تعداد محدودی در این بازارچه های مرزی مشارکت دارند و سودی عاید مردم نمی شود نظرتان در این خصوص چیست؟, خبرنگار اوشیدا: عده ای می گویند تنها تعداد محدودی در این بازارچه های مرزی مشارکت دارند و سودی عاید مردم نمی شود نظرتان در این خصوص چیست؟,
,
,
,
,
,
, خبرنگار اوشیدا: شمارا به عنوان تنها مدیر احمدی نژاد در استان می شناسند و شما تنها فرمانداری بودید که استاندار تمایلی به تغییر شما نداشتند در این خصوص چه نظری دارید؟, خبرنگار اوشیدا: شمارا به عنوان تنها مدیر احمدی نژاد در استان می شناسند و شما تنها فرمانداری بودید که استاندار تمایلی به تغییر شما نداشتند در این خصوص چه نظری دارید؟,
,
,
,
,
,
,
, خبرنگار اوشیدا: پروژه آزاد راه زابل به زاهدان به کجا رسید؟, خبرنگار اوشیدا: پروژه آزاد راه زابل به زاهدان به کجا رسید؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خبرنگار اوشیدا: شما فکر می کنید چند وقت دیگر طول بکشد تا از پروژه زابل به زاهدان بهره برداری شود؟, خبرنگار اوشیدا: شما فکر می کنید چند وقت دیگر طول بکشد تا از پروژه زابل به زاهدان بهره برداری شود؟,
,
,
,
,
,
, خبرنگار اوشیدا: رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه ای به سیستان دارند همیشه جویای احوال منطقه هستند و تاکیدشان هم به معاون اول برای سفر به سیستان دلیلی بر این ادعابود شما در این خصوص چه صحبتی دارید؟, خبرنگار اوشیدا: رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه ای به سیستان دارند همیشه جویای احوال منطقه هستند و تاکیدشان هم به معاون اول برای سفر به سیستان دلیلی بر این ادعابود شما در این خصوص چه صحبتی دارید؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خبرنگار اوشیدا: در خصوص اشتغال سیستان چه نظری دارید؟, خبرنگار اوشیدا: در خصوص اشتغال سیستان چه نظری دارید؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, خبرنگار اوشیدا: برای دهیاری ها برنامه خاصی دارید؟, خبرنگار اوشیدا: برای دهیاری ها برنامه خاصی دارید؟,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه