اخبار داغ

راه حل پدر کویر ایران در مهار ریزگردها ی خوزستان:

راه حل حذف دائمی ریزگردهای خوزستان مالچ پاشی نیست

راه حل حذف دائمی ریزگردهای خوزستان مالچ پاشی نیست
راه حل حذف دائمی ریزگردهای خوزستان مالچ پاشی نیست ریزگردها را به جای مالچ نفتی با ریگ تثبیت کنید. تپه‌های ماسه‌ای خوزستان را به جای درختانی که به دلیل عمق زیاد آب زیرزمینی خشک می‌شوند با گیاهان علفی تثبیت کنید و ماسه‌های روان سایر نقاط کشور را با بتن رسی-ماسه‌ای.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اهوازنوین : پرفسور پرویز کردوانی،جغرافیدان برجسته و پدر علم کویر شناسی ایران طی روزهای گذشته در مصاحبه ای با برخی رسانه ها مخالفت خود را با راهکار مالچ پاشی بر کانون های ریزگردی خوزستان اعلام کرده و در کنار آن نسخه اصلی بیماری کانون های داخلی ریزگردها را در دو راهکار همیشگی و بدون هرگونه آسیب های زیست محیطی عنوان کرد .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اهوازنوین ,

وی معتقد است برای تثبیت ریزگردها و شن‌های روان راهکارها متفاوت است، ریزگردها را باید به جای مالچ نفتی با ریگ تثبیت کرد. باید در کانون‌های ریزگرد لایه نازکی از ریگ بپاشیم

,

پدر علم کویر ایران با اشاره به فراوانی ریگ در کشور و مقرون به صرفه بودن تثبیت کانون های ریزگردی با ریگ نسبت به مالچ پاشی است  زیرا در این روش تنها وسیه ای که نیاز داریم ریگ و بیل مکانیکی است و وسیه حمل ریگ به محل های مورد نظر و این یک راهکار همیشگی است.

,

وی با اشاره به عدم تمدید این روش و عدم آلودگی و عدم بیماری زا بودن این روش تاکید می کند : با مالچ نفتی این زمین‌ها را برای همیشه از بین می‌برند، ریشه حیات را در آنها خشک کرده و به ناچار مقدمات مهاجرت مردم را فراهم می‌کنند در مقابل آن زمین‌هایی که با ریگ پوشیده می‌شوند بر خلاف زمین‌های مالچ‌پاشی شده بلااستفاده نمی‌مانند. حتی می‌توانند به مکان‌هایی تفریحی تبدیل شوند. مثل پارک. در آنها درختکاری شود و مورد استفاده مردم قرار بگیرد.

,

پدر علم کویر ایران با انتقاد از اینکه چرا تا زمانی که می توان از به طور دائم ریزگردها را مهار می‌کنند همچنان اصرار بر استفاده از مالچ نفی هست ادامه داد : در کشور ریگ زیاد داریم. هزینه‌ آن از مالچ نفتی به مراتب کمتر است. اگر توجه کرده باشید از یزد که به سمت بافق حرکت می‌کنیم دشت‌ها پوششی از ریگ دارند. در این دشت‌ها هر قدر باد بیاد. نیازی به عینک ندارید. با ایجاد یک لایه نازک از ریگ، ریزگردها یک بار و برای همیشه تثبیت می‌شوند.

,

وی همچنین گیاهان علفی را راهکار ایده آل تثبت ماسه های روان استان خوزستان عنوان کرد و افزود :راهکار تثبیت تپه های ماسه استان کاشت گیاهان علفی است نه جنگل کاری،به این صورت که در اوایل پاییز تخم گیاهان علفی مانند علف سودانی را روی تپه‌های ماسه‌ای بپاشید. حتی اگر باران هم نباشد با تنها یک بار آبیاری قطره‌ای، تپه‌های ماسه‌ای برای همیشه سبز می‌شوند و دیگر ماسه‌های روان گریبانگیر استان نخواهند شد.

,

وی ادامه داد : در بقیه نقاط باید مالچ رسی ماسه‌ای بپاشند. با استفاده از همین تانکرهایی که سیمان می‌آورند. ۵۰ درصد آب، ۳۵ در صد رس خالص و ۱۵ درصد ماسه. بتن رسی ماسه‌ای روی تپه‌ّای ماسه‌ای بپاشند. حتی اگر نمی‌خواهند رس برداشت کنند بروند در روستاهای مخروبه و تخلیه شده یزد. همین خشت‌های گلی مخروبه‌ها را بریزند در تانکر. قشری به ضخامت یک بند انگشت، مالچ رسی-ماسه‌ای بپاشند. نه سیاه است نه آلوده نه مخرب. حیات را نابود نمی‌کند و هزینه بر هم نیست.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه