اخبار داغ

اعتراض دانشجویان دانشگاه کردستان به افزایش اجاره بها خوابگاه به کجا رسید؟

اعتراض دانشجویان دانشگاه کردستان به افزایش اجاره بها خوابگاه به کجا رسید؟
این روزها دانشجویان خوابگاهی دانشگاه کردستان با شروع ترم تحصیلی جدید شاهد افزایش شهریه خوابگاه ها شدند و همین امر هم نارضایتی را بین دانشجویان خوابگاهی فراهم آورده است که منجر به اعتراض به مسئدولین دانشگاه و ایجاد کمپین« پول اضافی خوابگاه نمیدهیم» شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُرددانش؛ ظرف های نشسته، لباس های روی بند، کتاب و جزوه انباشته روی هم، تخت های دو طبقه، راهروهای باریک، اتاق های تاریک، خنده، محبت، همکاری، خاطراتی فراموش نشدنی از اتاقی کوچک اما به گفته ساکنان آن "دوست داشتنی" تعریفی ساده از خوابگاه دانشجویی و زندگی خوابگاهی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُرددانش,

 

,

چهار دیواری های کوچکی که چندین سال از بهترین لحظات عمر جوانی کسانی را تشکیل می دهد که باز کردن قفل های ناگشوده علوم را هدف خود قرار داده اند برای ساختن ایرانی بهتر. 

,

 

,

سال های دور از خانه را در خوابگاه همه تجربه نمی‌کنند سال هایی با رنگ و بوی خوشی و ناخوشی, سال هایی که برخی از دانشجویان برای گذراندن آن، کوله پشتی خاطرات و مهربانی‌های خانه را برمی دارند و به شهری دیگر می‌روند تا آن را این بار با خاطرات دوستان و همخانه هایی پر کنند که همانند خود از خانواده خود جدا شده‌اند و برای آینده‌ای بهتر و کسب تحصیلات عالی، رنج دوری را به جان خریده‌اند.

,

 

,

با هزاران آرزو، راهی شهر غریبی می‌شوند تا شاید روزی رختِ فارغ‌التحصیلی از دانشگاه؛ غبار از چهره خسته پدر و مادرشان بشویند و با کوله‌باری پر به شهرستان بازگردند و ندای سرافرازی سر دهند, اما گویی آواز دهل شنیدن از دور خوش است, رویای جذاب ورود به دانشگاه و زندگی خوابگاهی چندان دوام نمی‌آورد بلکه همچون خوابی وحشتناک، بیداری در هر لحظه‌اش تبدیل به آرزو می‌شود!

,

 

,

همه آنها که دست در امر آموزش دارند می دانند، خوابگاه برای دانشجویان در حکم خانه دومی است که باید مدت ۴ تا ۵ سال از بهترین روزهای زندگی خود را در آن سپری کنند, زندگی در چهاردیواری های کوچک با آدم های متفاوت, جایی که با وجود تمایزهای قومی، نژادی، زبانی و تا حدی سنی، همه به یک چشم دیده می شوند و از امکانات موجود در آن به یک میزان بهره مند می گردند اما دانشجویان در همین خوابگاه ها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم میکنند که شاید فقط کمی صبوری می تواند لحظات زندگی خوابگاهی با کل مشکلات را شیرین کند.

,

 

,

شاید پرداختن به مقوله خوابگاه و مشکلات آن برای خیلی ها سخنانی تکراری باشد، اما این امر به نظر دانشجویانی که در خوابگاه ها اقامت دارند، نه تنها کهنه و نخ نما نیست، بلکه عینیتی است که با آن دست و پنجه نرم می کنند.

,

  

,

یکی از دانشگاه های این استان, دانشگاه کردستان است که با 16 خوابگاه هرساله بار عظیمی از سروسامان دادن و اسکان دانشجویان غیربومی را بر دوش می کشد.

,


اسکان دانشجویان در دانشگاه کردستان نسبت به دانشگاه های دیگر استان از وضعیت مطلوبی برخوردار است و طی سال های اخیر، به دلیل مشکلات تامین مسکن مجردی، هزینه بالای اجاره مسکن در سطح شهر سنندج و نبود خوابگاه بخش غیردولتی، همواره 100 درصد دانشجویان دختر و بیشتر دانشجویان پسر متقاضی واجد شرایط را اسکان داده است.

,
,

 

,

اما این روزها دانشجویان خوابگاهی دانشگاه کردستان با شروع ترم تحصیلی جدید شاهد افزایش شهریه خوابگاه ها شدند و همین امر هم نارضایتی را بین دانشجویان خوابگاهی فراهم آورده است که منجر به اعتراض به مسئدولین دانشگاه و ایجاد کمپین« پول اضافی خوابگاه نمیدهیم» شده است.

,

 

,

کمپین« پول اضافی خوابگاه نمیدهیم» با شعار «دانشگاه برای دانشجوست» توسط تعدادی از دانشجویان راه اندازی شده است و حرفشان این است که هر ترم مقداری مبلغ به مبلغ اولیه اجاره بهای خوابگاه ها اضافه میشود که با توجه به تغییر نکردن امکانات رفاهی خوابگاه ها و تغییر نکردن قیمت حامل های انرژی زا اضافه شدن این مقدار هزینه ناعادلانه بوده و این هزینه اضافی بر دوش دانشجو گذاشته شده است.

,

 

,

برای بررسی مساله دکتر عثمان عزیزی معاون دانشجویی دانشگاه کردستان در گفتگو با خبرنگار کُرددانش گفت: امسال تعدادی کارشناس از وزارت علوم برای سطح بندی خوابگاه ها به کردستان آمدند و براساس آیتم های مشخص خوابگاه های این دانشگاه را بین یک تا 5سطح بندی کردند و همین باعث ایجاد افزایش شهریه خوابگاه های این دانشگاه شده است البته دیروز با مراجعه به وزارت علوم درخواست کاهش این سطح بندی را داده ایم که امیدواریم موافقت کنند.

,

 

,

دکتر عزیزی همچنین تصریح کرد: البته دانشجویان باید بدانند که این افزایش قیمت نیست بلکه چون در ترم پاییز صندوق رفاه 135 روز را به عنوان شهریه خوابگاه حساب می کند اما در ترم بهمن تعداد روزها به 150 روز می رسد و همین اختلاف 15روز باعث زیاد شدن اجاره بها ترم بهمن میشود.

,

 

,

معاون دانشجویی دانشگاه کردستان یادآور شد: ما نهایت تلاش خود را برای رفع این مشکل انجام میدهیم و امیدواریم با پیگیری های انجام شده بتوانیم کمک حال دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه باشیم البته امروز هم جلسه ای با تعدادی از این دانشجویان داریم که امیدواریم با همراهی دانشجویان این مشکل نیز حل شود.

,

 

,

البته ناگفته نماند از کنار زحمات بی دریغ مسئولان دانشگاه که طی این سال ها برای دانشجویان خوابگاهی کشیده شده نباید بی درنگ عبور کرد اما اهمیت وجود خوابگاهی با امکانات رافاهی قابل قبول برای دانشجویان بر کسی پوشیده نیست و این حوزه نیازمند تلاش و همت بیشتر مسئولان دانشگاه است.

,

 

,

امید می رود مسوولان زیربط بیش از گذشته به مساله خوابگاه های دانشجویی توجه داشته و با رفع مشکلات و موانع موجود از دغدغه دانشجویان کاسته و زمینه های لازم را برای تحصیل آینده سازان این مرز و بوم را فراهم کنند.

,

 

,

جوانان سرمایه های ملی کشور هستند اگر زندگی خوابگاهی بستر رشد و ارتقا و بالقوه کردن استعدادهای بالفعل باشد سبب شکوفا کردن استعداد جوانان می شود، اگر زندگی در خوابگاه به درستی مدیریت شود ما شاهد نسلی قدرتمند برای اینده جامعه خواهیم بود و در صورت کوتاهی کردن و مدیریت نادرست قطعا این ثروت ملی به یغما خواهد رفت پس معضلات امروز خوابگاه های دانشجویی، معضل فردای جامعه می شود و نباید نسبت به آن بی توجه بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه