اخبار داغ

آیت الله مکارم شیرازی:

دشمنان از طریق حذف خمس به دنبال زدن ریشه های قدرت مرجعیت هستند/با خمس صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) تا اقصی نقاط جهان خواهد رفت

دشمنان از طریق حذف خمس به دنبال زدن ریشه های قدرت مرجعیت هستند/با خمس صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) تا اقصی نقاط جهان خواهد رفت
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه با خمس می توانیم صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) تا اقصی نقاط جهان ببریم، گفت: دشمنان به دنبال زدن ریشه‌های قدرت مرجعیت با زدن خمس هستند ازاین‌رو مسئله خمس دارای حساسیت‌های بسیاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سایت خبری فرهنگ نگار،  آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی خمس و تعالی فرهنگ جامعه که در سالن همایش‌ مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با اشاره به دلیل برگزاری این همایش، اظهار داشت: برخی برادر و خواهر شیعی در باب خمس سوالات و مسائل پیچیده ای دارند و از طرفی هم دشمن در این خصوص تبلیغات سوء دارد که باید در اینگونه همایش ها پاسخ داده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سایت خبری فرهنگ نگار,

وی افزود: خمس از مسائل مهم اسلام است که باید شبهات این فریضه و سوالات مربوط به آن پاسخ داده شود.

,

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه تمام احکام شرع تابع مصالح و مفاسد است، گفت: آیات قرآن همه‌جا مسائل و احکام را بیان کرده است، اما عده‌ای از برادران منکر مفاسد و مصالح هستند، به‌عنوان نمونه درباره نماز، روزه و حج احکام بیان‌شده و ائمه(ع) تمامی احکام را تشریح کرده‌اند.

,

وی در ادامه بیان داشت: خمس فلسفه ای دارد که باید در این‌گونه همایش‌ها روشن و تبیین شود که اگر اینگونه شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد همچنین فلسفه احکام چیزی نیست که به خداوند برگردد، خداوند غنی به ذات است و وجودی بی پایان دارد و این انسان است که نیاز به احکام دارد، ازاین‌رو در بحث پاداش و جزا می‌گوییم که پاداش و جزا تفضل بوده و مسلماً ما مدیون و ممنون خداوند هستیم.

,

این استاد برجسته حوزه اضافه کرد: فلسفه احکام به طور مسلم در همه مسائل وجود دارد و همه فلسفه ها به ما بر می گردد، فلسفه احکام برای ما کلاس تربیتی می باشد.

,

وی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام کاظم(ع) که پاسخ برخی سوالات را داده است، بیان داشت: نخستین سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا سادات باید امتیازی نسبت به سایرین درگرفتن سهم خمس داشته باشند؟ در این روایت پاسخ داده شده است که تنها نسبت به نیاز سالشان باید به سادات سهم تعلق گیرد و مابقی به امام بر می گردد و اگر سهم سادات کافی نبود باید از بیت المال به او داد، تنها امتیاز این مساله این است که احترام سادات حفظ شود وگرن هیچ تفاوتی میان سادات و سایر نیازمندان وجود ندارد.

,

آیت الله مکارم شیرازی ابرازداشت: نیم دیگر خمس ویژه امام و مقام امامت است، زیرا هزینه‎های تبلیغ دین و حل مشکلات علمی و دینی مردم و حتی کمک‎های اجتماعی امام، هزینه‎هایی دارد؛ ایجاد انس اجتماعی و رفع شبهات و ترویج دین نیازمند هزینه‎هایی است که باید تامین شود.

,

وی ادامه داد: مساله خمس، مساله شخصی نیست بلکه مساله موقعیت است؛ در آستانه پیروزی انقلاب یکی از علمای اهل سنت به بنده گفت علمای شیعه دو عامل قدرت دارند که اولین آن خمس است؛ زیرا خمس باعث می شود که مراجع به دولت وابسته نباشند و خود، دولت باشند و روی پای خود بایستند؛ با همه احترامی که برای شیخ الازهر قائل هستیم  حقوق خود را از دولت مصر می‏گیرد.

,

این مرجع تقلید خاطرنشان شد: نکته دیگری که این عالم اهل سنت مهاباد بیان کرد، تشکیلات امام حسین(ع) است که ظرفیت بسیار عالی برای علمای تشیع محسوب می‏‎شود.

,

وی تصریح کرد: دشمنان به دنبال زدن ریشه‌های قدرت مرجعیت با زدن خمس هستند، سکولارها و وهابی‌ها خشمگین از مواهب خمس هستند، ازاین‌رو مسئله خمس دارای حساسیت‌های بسیاری است و سؤالات در این زمینه باید پاسخ داده شود.

,

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به موارد مصرف خمس گفت: مبلغانی به مراکز آسیب‌پذیر فرستاده می‌شوند، کمک به روحانیون مستقر در مراکز آسیب‌پذیر، اردوی زیارت مستبصرین به مشهد مقدس، چاپ کتاب، توزیع آرد، کفش و مواد غذایی در اماکن محروم، پرداخت کمک‌هزینه به مؤذنان و روحانیون مستقر در این مناطق از وجوهات شرعیه به آن‌ها پرداخت می‌شود و ازجمله موارد مصرف خمس هستند.

,

وی ادامه داد: اگر شیعیان وظیفه خود را در مورد خمس انجام دهند صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) تا اقصی نقاط جهان خواهد رفت و در تمام دنیا می‌توان صدای اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) را رساند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه