اخبار داغ

به بهانه روز مهندس؛

نگاهی بر مشکلات و برنامه های جامعه مهندسی در گفتگو با رییس سازمان نظام مهندسی قروه

نگاهی بر مشکلات و برنامه های جامعه مهندسی در گفتگو با رییس سازمان نظام مهندسی قروه
بررسی برنامه ها و مشکلات جامعه مهندسی می تواند راهگشای عمران و آبادانی کشور باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سراب خبر،به بهانه روز مهندس با رییس نظام مهندسی ساختمان شهرستان قروه گفتگو نمودیم تا بیشتر با مشکلات و برنامه های جامعه مهندسی آشنا شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سراب خبر,

مصیب ورمقانی در این گفتگو با تبریک روز مهندس گفت: روز مهندس را خدمت همه همکاران عزیزم در جامعه نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور ، تبریک عرض میکنم . 

,

وی افزود: پنجم اسفند زاد روز تولد دانشمند و مهندس نامدار ایرانی، خواجه نصیر‌الدین طوسی به عنوان روز مهندس نام گذاری شده است که در واقع این روز گرامیداشت هزار و 400 مهندس شهیدیست که در هشت سال دفاع مقدس در ساخت انواع سازه‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، بیمارستان‌ها و سنگرها نقش‌آفرینی کردند.

,

ورمقانی ادامه داد: این روز همچنین روز تمجید از مهندسینی است که امروزه در صنعت  و ساختمان سازی و نیز در آموزش و پرورش موتور محرکه کشور را در تمامی رشته  ها در حال حرکت نگه داشته‌اند .

,

وی با بیان اینکه همه انتظارات از جامعه مهندسی برآورده نشده است، تصریح کرد: به استناد آنچه که در فضای مهندسی کشورمی گذرد و با نگاهی به محتوای خبرها و تحلیل هایی که در کانال ها وگروه های مجازی مختلف رد وبدل می شود می توان گفت درحال حاضر شاید همه انتظارات از جامعه مهندسی برآورده نشده است.

,

ورمقانی بیان داشت: البته این را نیز نمیتوان انکار کرد که در طول چند دهه اخیر ، شاهد تحولات مثبت بسیاری در امر ساخت و ساز بوده ایم و جامعه مهندسی خدمات بسیاری را به آحاد جامعه ارائه کرده است .

,

وی افزود: کافی است شرایط فعلی را با بیست سال پیش و قبل از آن مقایسه کنیم . اما یقینا" میتوانیم در جایگاهی بهتر از آنچه که هست قرار بگیریم. 
شکی نیست که  موفقیت کامل در نیل به اهداف سازمان نظام مهندسی ، نیازمند فراهم آوری شرایطی مناسب است که شاخص ترین آنها که نظام مهندسی قروه به سهم خود و در حیطه اختیارات خود در جهت حصول به آنها تلاش خواهد کرد نهادینه کردن اخلاق و خودپالایش درون سازمانی است.

,
,

وی نهادینه کردن اخلاق را ضروری برشمرد و گفت: به این مفهوم که مکانیزم پایش اخلاق حرفه ای دربین اعضای نظام مهندسی، به شکل چشمگیری نهادینه شود که ماحصل این فرآیند ، تعهدپذیری و پاسخگو شدن مهندسان درمقابل خدماتی که به جامعه ارائه می دهند باشد و اعتبار آنها را نزد جامعه بالا برده و تحکیم بخشد.

,

وی در خصوص تحقق خودپالایش درون سازمانی نیز افزود: تحقق این امر باعث خواهد شد که پیش از دخالت مراجع بالادستی و نظارتی ، نظام مهندسی ساختمان خود رأسا وارد عمل شود، براین اساس می توان با افرادی که به اصول و اخلاق حرفه ای پایبند نیستند برخورد کند و درمقابل سیاست های تشویقی برای مهندسانی که ملزم به رعایت اصول اخلاقی حرفه ای هستند درنظربگیرد.

,

ورمقانی ادامه داد: البته برای تحقق این امر لازم است که این اقدام در چارچوب بند 5 ماده 15 قانون نظام مهندسی که مربوط به نظارت برحسن انجام خدمات مهندسان است اجرایی شود.

,

رییس سازمان نظام مهندسی قروه بیان داشت: فعالیتهای سازمان نظام مهندسی به عنوان یک مجموعه نظارتی می باشد و کار نظارتی معمولاً تبعاتی دارد

,

به گفته وی هنگامی که ناظر در ساختمان حضور پیدا میکند و ایرادات ساختمان را بیان می کند تبعات فنی و مالی برای مالک دارد و به دلیل متفاوت بودن کار سازمان این کسب رای اعتماد از مردم دارای ارزشمندی خاص و سنگین می باشد.

,

وی ادامه داد: البته تمام فعالیتهای مذکور  باید  منجر به رضایت مندی مردم شود و همزمان متضمن صرفه و صلاح فنی و اقتصادی مردم و حفظ منابع ملی باشد.

,

به گفته ورمقانی باید به جایگاهی نائل شویم که از نظر مردم ،حق‌الزحمه خدمات مهندسی، هزینه‌ایست که صرف ایمنی ساختمان و سلامت خانواده خواهد شد و این امر با توجه به ماهیت و نوع فعالیت‌های حرفه‌ای مهندسی که نتیجه کار در دراز مدت نمایان می‌شود با کارهای مقطعی و کوتاه مدت متفاوت بوده و نسبتا کار دشواری است.

,

وی در پایان برای همه مهندسان کشور آرزوی موفقیت نمود و گفت: برای همه مهندسان عزیز این مرز و بوم آرزوی پیروزی و سربلندی دارم و امیدوارم برای سرافرازی ایران اسلامی عزیز ، لحظه ای از پای ننشینند. 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه