اخبار داغ

اجرای پروژه ۲ هزار هکتاری جنگل کاری منطقه چپقلی اراک در مدت ۵ سال

اجرای پروژه ۲ هزار هکتاری جنگل کاری منطقه چپقلی اراک در مدت ۵ سال
بر اساس مصوبه جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی، طرح اجرای جنگل کاری ۲ هزار هکتاری منطقه چپقلی( منطقه بالای نیروگاه شازند) طی ۵ سال اجرایی می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از شازند ما، نشست بررسی طرح جنگل کاری ۲ هزار هکتاری منطقه چپقلی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، ائمه جمعه شازند و مهاجران، معاون عمرانی استاندار، فرمانداران شازند و اراک، مدیران صنایع و جمعی دیگر از مسئولان شهرستانی و استانی در محل نیروگاه حرارتی شازند برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شازند ما,

آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در حاشیه این نشست به خبرنگار شازند ما گفت: شرایط کشور، استان و منطقه ایجاب می کند که به فکر آینده باشیم کما اینکه در مسئله خوزستان اگر از سالهای قبل برنامه ریزی می شد شاهد این اتفاقات نبودیم.

,

وی ادامه داد: منطقی نیست که صنایع بزرگ و آلاینده را در منطقه ای ایجاد کنیم ولی به فکر فضای سبز نباشیم چراکه ریزگردها هر جایی از زمین که کویری شد جولان خواهد داد.

,

 

,

, ,

 

,

مذاکره برای حل معضل ریزگردها مشکلی را حل نمی کند

,

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی و احساس خطری که وجود دارد، گفت: خانم ابتکار بیان می کند که در خصوص بحث ریزگردها با مقامات عراقی مذاکره شده است اما این موضوع مشکلی را حل نمی کند.

,

دری نجف آبادی بابیان اینکه حفظ و مراقبت از زمین، ارتباط مستقیم با زندگی مردم دارد، اضافه کرد: زندگی، معیشت، محیط زیست، امنیت غذایی، اشتغال، سفره‌های آب زیرزمینی و تمامی منابع آبی همگی در ارتباط با زمین هستند.

,

وی با بیان اینکه طرحی که حدود ۲۰ سال روی آن کار شده حالا آماده است و همه باید برای اجرایی شدنش همت کنند، تصریح کرد: ظرف ۵ سال آینده باید این طرح جنگل کاری ۲ هزار هکتاری، به کمک دستگاه ها و ارگانهای مختلف اجرایی شود.

,

بیش از هزار هکتار وسعت فضای سبز 

,

یوسف یوسفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز به خبرنگار ما گفت: یکی از مصوبات جلسه شورای فرهنگ عمومی توسعه جنگل کاری و طرح ۲ هزار هکتاری بود.

,

وی با بیان اینکه تا به امروز تمام فعالیتهای جنگل کاری و فضای سبز در شهرستانها ۲۲۵۰ هکتار بوده است، ادامه داد: این طرح ۲ هزار هکتاری با تمام اقدامات سنوات گذشته برابری می کند.

,

 

,

, ,

 

,

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در ادامه بیان کرد: از جمله اهداف جنگل کاری می توان به ایجاد فضای سبز، افزایش محصولات کشاورزی، اهداف اقتصادی و حفظ و آب و خاک اشاره کرد که در این طرح، هدف، ایجاد فضای سبز، کاهش آلودگی و حفظ آب و خاک است.

,

 

,

طرح جنگل کاری ۲هزار هکتاری، در هرثانیه ۷۷ لیتر آب نیاز دارد

,

یوسفی عنوان کرد: این طرح از سال ۹۱ مورد مطالعه قرار گرفت که تاکنون ۳۵ نقشه اجرایی تهیه شده و ۴۰۰ صفحه حجم طرح است و هزینه‌ای بالغ بر ۷ میلیارد تومان در قالب آماده سازی، کشت و نگهداری و سیستم آبیاری تحت فشار در برخواهد داشت.

,

وی با بیان اینکه برای این طرح در هر ثانیه بالغ بر ۷۷ لیتر آب مورد نیاز است و می‌طلبد که آب منطقه ای در این خصوص کمک کند یادآور شد: ۶۷ هکتار از این عرصه با گونه‌های مختلف در سال‌های ۹۳ و ۹۴ جنگل کاری شده و ۶۰ هکتار دیگر نیز آماده درختکاری است.

,

 

,

, ,

 

,

گونه‌ درختانی که در این طرح استفاده خواهند شد از گونه‌های مقاوم و کم آب هستند و در نحوه کشت نیز از آخرین تکنولوژی‌ها استفاده خواهد شد؛ این گونه‌ها در طرح آبیاری قطره ای مد نظر بوده و همچنین از پساب صنایع و چاهی که در مسیر انتقال آب سد کمال صالح حفر می شود به جهت آبیاری استفاده می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه