اخبار داغ

یادداشت؛

نکات قابل تاملی درباره بیانیه‌ی شرکت فرودگاه‌ها

نکات قابل تاملی درباره بیانیه‌ی شرکت فرودگاه‌ها
سرگردانی و حبس(!) هفت ساعته‌ی مسافران در پرواز مشهد - تهران و سکوت هفت روزه‌ی شرکت فرودگاه‌ها که منتج به صدور بیانیه‌ای گشته، دلایل نگارش این یادداشت هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام جغتای، این یادداشت نافی زحمات عزیزان در بخش حمل و نقل هوایی کشور نیست لیکن سرگردانی و حبس(!) هفت ساعته‌ی مسافران در پرواز مشهد - تهران و سکوت هفت روزه‌ی شرکت فرودگاه‌ها که منتج به صدور بیانیه‌ای گشته، دلایل نگارش این یادداشت هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیام جغتای,

بیانیه صادره فقط یک گزارش کار است که هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای هفت ساعت حبس مسافران در هواپیما ارائه نمی‌کند.
نکات قابل تامل در بیانیه‌ی روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها عبارتند از:
۱ - از مقایسه‌ی بیانیه مزبور با اظهارات پیشین مدیر روابط‌عمومی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به وجود و ارائه اطلاعات ناصحیح در بیانیهه پی می‌بریم.
مدیر روابط‌عمومی فرودگاه مشهد در گفتگو با ایرنا* اظهار داشته بود: «فرودگاه مشهد با وجود بارش سنگین برف از حوالی ظهر روز گذشته تاا ساعت ۲۰ همچنان . . . خدمات داده اما با شدت یافتن برف و کاهش قابل ملاحظه دید افقی، پرواز متوقف شد. این وضعیت تا ساعت ۲۴ دیشب ادامه یافت اما با وجود بازگشایی باند و انجام یکی دو پرواز دیگر دوباره شدت بارش‌ها جلوی انجام پروازها را گرفت.» یعنی در دو مقطع زمانی پروازها انجام نشده است. عبارت «دوباره شدت بارش‌ها جلوی انجام پروازها را گرفت» ناظر بر همین معناست.
اما در بیانیه شرکت فرودگاه‌ها آورده‌اند: «این فرودگاه از ابتدا تا انتهای بارش شدید برف (بجز حدود سه ساعت؛ از ساعت ۲۰ تا ۲۳ شبانگاهه جمعه ۲۹ بهمن ماه، . . . که منجر به جلوگیری از انجام پروازها شد) کاملا" باز و میدان پروازی طی این سه روز کاملا عملیاتی و مهیا بود.»
«بجز حدود سه ساعت» یعنی فقط برای سه ساعت پروازها (اعم از ورود و یا خروج هواپیما) انجام نشده است و این با اظهارات روابط‌عمومیی فرودگاه در مغایرت آشکار بوده که بیانگر وجود اطلاعات نادرست در بیانیه می‌باشد.
۲- مدیر روابط‌عمومی فرودگاه مشهد به ایرنا گفته بود: «۴۵ پرواز ورودی و خروجی این فرودگاه از شب گذشته تا صبح روز شنبه . . . باطلل اعلام شد» در حالیکه بیانیه اشعار می‌دارد: «در این سه روز ۳۷۶ پرواز . . . برقرار شد و حتی یک پرواز نیز از سوی اداره کل فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد ابطال نشد . . . (و) فرودگاه به معنای واقعی عملیاتی و باز بود.»
معلوم نیست که دو اظهار نظر بالا را چگونه می‌توان با یکدیگر جمع کرد!
۳- تهیه‌کنندگان بیانیه بطور تلویحی، مشکلات پدید آمده در فرودگاه مشهد را به مسافران اسناد داده‌اند. «طی همین سه روز و روزهای نزدیکک به آن . . . در بسیاری از فرودگاه‌های کشورمان شرایط جوی بعضا" بدتری وجود داشت و مسئولان و کارکنان این فرودگاه‌ها مانند همکاران‌شان در فرودگاه مشهد، اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای را انجام دادند و در نتیجه، هرگز مشکلی نظیر آنچه در پروازهای مشهد رخ داد، پیش نیامد.»
بعبارت دیگر؛ در زمان واحد (همان سه روز و روزهای نزدیک به آن)، شرایط جوی یکسان (و بعضا" بدتر)، اقدامات مسئولان و کارکنان در همه‌یی فرودگاه‌ها همانند و مشابه یکدیگر بوده لیکن «هرگز مشکلی نظیر آنچه در پروازهای مشهد رخ داد، پیش نیامد» یعنی وقتی تمامی مولفه‌های ابرازی، مشابه هم باشند لیکن نتیجه متفاوت پس مفهومش این خواهد بود که یک متغیر دیگر وجود دارد بنحویکه نتایج متفاوت را او رقم زده است. در اینجا آن متغیر، «مسافران» هستند.
ناگفته پیداست که این استنتاج درست(=مسافران مقصر هستند) محصول استدلال(!) و توجیهات کاملا" غلط مندرج در بیانیه می‌باشد.
۴- متاسفانه در بیانیه بشدت مغالطه صورت پذیرفته است. بیانیه بجای اینکه علت هفت ساعت یخ‌زدایی هواپیما و حبس مسافرانش را توضیحح دهد، گزارشات جوی آن چند روز در فرودگاه‌های تبریز، اردبیل، لامرد و اهواز را به افکارعمومی اطلاع‌رسانی می‌کند!
علی‌ایحال حبس هفت ساعته‌ی مسافران در هواپیما توجیه‌پذیر نیست و زمانه‌ی این مدل پاسخگویی‌ نیز سپری شده است. اکنون ملاک وو معیار افکارعمومی برای قضاوت عملکرد دستگاه‌ها بیش از هر چیز اقدام و عمل است و نه شعار و لفاظی.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

محمدرضا فتحی نجفی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه