اخبار داغ

عدم صداقت غرب در مذاکرات؛

چهارمین دور مذاکرات سوریه در ژنو آغاز شد/ 3 نظر متفاوت روز میز مذاکره

چهارمین دور مذاکرات سوریه در ژنو آغاز شد/ 3 نظر متفاوت روز میز مذاکره
دیدارهای دوجانبه در حاشیه چهارمین دور اجلاس حل بحران سوریه در ژنو با حضور دولت سوریه و معارضان آغاز شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، مذاکرات حل بحران 6 ساله سوریه با حضور ترکیه، روسیه، ایران، آمریکا، دولت سوریه و معارضان وارد دور چهارم خود شد. استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه از طرف‌های درگیر برای حضور در مذاکرات ژنو دعوت کرده است. کنفرانس ژنو 1 که در سال 2012 برگزار شد مقدمه‌ای بر دور چهارم مذاکرات حل بحران سوریه در این شهر بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

استفان دی مستورا امروز (23 فوریه) با هیئت‌های فرستاده دولت سوریه و معارضان در ساختمان سازمان ملل در ژنوِ سویس به صورت جداگانه دیدار کرد. ریاست هیئت تُرک بر عهده سدات اؤنال معاون رئیس بخش خاورمیانه وزارت خارجه ترکیه بود.

,

همچنین نماینده آمریکا در این اجلاس میکائیل راتنی مسئول ویژه ایالات متحده در موضوع سوریه و فرستاده روسیه الکسی بوروداوکین نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل خواهد بود.

,

انتظار می‌رود، سرگی ورشینین نماینده ویژه وزارت خارجه روسیه در موضوع خاورمیانه و شمال آفریقای نیز در این اجلاس حضور پیدا کند.

,

دولت انتقالی سوریه و مواضع کشورها در این خصوص

, دولت انتقالی سوریه و مواضع کشورها در این خصوص, دولت انتقالی سوریه و مواضع کشورها در این خصوص,

گفتنی است، در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در دسامبر 2015 به تصویب این نهاد رسید، تشکیل یک دولت انتقالی پس از مذاکره میان دولت سوریه و معارضان پیش بینی شد و اکنون حکومت ترکیه بر این عقیده است که زمان تشکیل دولت انتقالی فرا رسیده است.

,

در این میان، ترکیه و معارضان سوری که در نبرد میدانی سوریه با شکست مواجه شده‌اند، خواهان تشکیل دولت انتقالی با حداکثر اختیارات هستند، اما روسیه و ایران از حفظ قدرت و اختیارات بشار اسد رئیس جمهور منتخب سوریه در دوره انتقالی دفاع می‌کنند.

,

بر اساس این قطعنامه، طرف‌های درگیر باید در عرض 6 ماه گفتگوها را به اتمام رسانده و یک دولت انتقالی تشکیل دهند. دولت انتقالی موظف خواهد بود تا در عرض 12 ماه قانون اساسی جدیدی برای سوریه تهیه نماید.

,

نظر روسیه

, نظر روسیه, نظر روسیه,

روسیه قصد دارد برخی از مخالفان را به دولت سوریه ملحق کرده و «دولت وحدت ملی» را در این کشور تأسیس کند. بنابر این دستور کار دولت انتقالی کنار رفته و رئیس جمهور سوریه قدرت خود را حفظ کند. مسکو با آماده کردن قانون اساسی جدید سوریه، خواهان سرعت بخشیدن به این روند شده است.

,

نظر جمهوری اسلامی

, نظر جمهوری اسلامی, نظر جمهوری اسلامی,

جمهوری اسلامی ایران نیز می‌خواهد طرح چهار ماده شامل آتش‌بس فوری، ایجاد یک دولت وحدت ملی، تضمین حقوق اقلیت‌ها در قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اجرا شود. تهران این طرح را در ماه مارس سال 2014 مطرح کرده بود.

,

آمریکا

, آمریکا, آمریکا,

سیاست های دونالد ترامپ در خصوص سوریه نیز تا به این لحظه آشکار نشده است. بنا به اظهارات منابع دیپلماتیک در تماس های دو هفته اخیر ترکیه و آمریکا، مقامات آمریکایی عموما موضع «شنونده‌ای که نظرات خود را شفاف بیان نمی‌کند» را پیش گرفته و تنها نقطه تمرکزشان در حال حاضر محدود به مبارزه با داعش می‌باشد.

,

ترکیه خواهان تقسیم قدرت دولت سوریه با معارضان

, ترکیه خواهان تقسیم قدرت دولت سوریه با معارضان, ترکیه خواهان تقسیم قدرت دولت سوریه با معارضان,

منابع دیپلماتیک ترکیه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی، انتظار این کشور در پایبندی به قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد را مطرح و خاطر نشان کرده‌اند: "فرمول هایی از قبیل «دولت وحدت ملی» نمی تواند جایگزینی برای «دولت انتقالی تام الاختیار»‌ باشد."

,

شایان ذکر است، دی‌میستورا نماینده سازمان ملل متحد به آنکارا قول عدم دعوت پ.ی.د (گروه مسلح کُردهای سوریه) در مذاکرات ژنو را داده است.

,

انتظارات معارضان

, انتظارات معارضان, انتظارات معارضان,

معارضان سوری خواستار تشکیل دولت انتقالی با اختیارات تام و با اجرای مصوبه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند.

,

هیئت مذاکره کننده که دیروز در ریاض پایتخت عربستان سعودی گردهم آمدند، بر سر روند انتقال سیاسی به عنوان موضوع اصلی مذاکرات ژنو به توافق رسیدند.

,

دی میستورا

, دی میستورا, دی میستورا,

بنا به اعلام منابع سازمان ملل، استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل این سازمان در امور سوریه برخی اوقات به عنوان واسط میان روند انتقال سیاسی شورای امنیت و درخواست های روسیه و ایران با طرف ها بحث می کند. در مرکز پیشنهادات دی‌میستورا دولت انتقالی، آماده سازی قانون اساسی و همکاری همزمان 3 کمیسیون جداگانه در ارتباط با انتخابات قرار دارد.

,

اما در این وضعیت، طرح پیش نویس قانون اساسی آن طور که در مصوبه شورای امنیت سازمان ملل پیش بینی شده است، توسط دولت انتقالی تهیه نخواهد شد.

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه