اخبار داغ

وقتی همه راه‌ها به دانشگاه ختم نمی‌شود

راه اندازی 5 سالن پرورش قارچ به همت جوان یزدی/ضرورت آموزش و دقت لازمه کار تولیدی

راه اندازی 5 سالن پرورش قارچ به همت جوان یزدی/ضرورت آموزش و دقت لازمه کار تولیدی
محمد هادی مجاهدی، جوان موفق یزدی است که تحصیلات دانشگاهی و صرف گرفتن مدرک او را راضی نکرده و پس از تحصیل در دو رشته دانشگاهی مسیر زندگی خود را از دانشگاه جدا کرد و در عرصه تولید قدم گذاشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرفرهنگ، برای داشتن یک شغل مناسب و پول کافی لازم نیست تنها مدرک دانشگاهی داشت، بلکه با داشتن کمی تخصصی، مهارت و تلاش می توان شغلی مناسبی یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرفرهنگ,

هر چند دانشگاه و مدرک تحصیلی می تواند وسیله ای برای یافتن یک شغل باشد اما در شرایط بازار کار فعلی دانشگاه به مسیری برای گرفتن مدرکی تبدیل شده که نهایتا به دیوار قاب می شود و دیگر صرف داشتن مدرک تحصیلی نمی تواند به یافتن شغل امیدوار بود و جالب آن که در سال های اخیر نرخ بیکاری فارغ التحصیلان همواره بالاتر از نرخ بیکاری جوانان بوده که این نشان دهنده این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی با مشکلات بیشتری در پیداکردن شغل رو به ور هستند.

,

عدم توفیق فارغ التحصیلان دانشگاهی در یافتن شغل مناسب و افزایش نرخ بیکاری در این قشر باعث شده بسیاری از افراد دیگر مسیر دانشگاه را برای یافتن شغل طی نکنند و راه توفیق و درآمدزایی را در جایی دیگری از دانشگاه جستجو می کنند.

,

محمد هادی مجاهدی، جوان موفق یزدی است که تحصیلات دانشگاهی و صرف گرفتن مدرک او را راضی نکرده و پس از تحصیل در دو رشته دانشگاهی مسیر زندگی خود را از دانشگاه جدا کرد و در عرصه تولید قدم گذاشته است.

,

این جوان موفق در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص فعالیت خود گفت: بعد از تحصیل در دو رشته دانشگاهی به این نتیجه رسیدم که در شرایط فعلی هیچ کدام از این مدرک‌های دانشگاهی برای من فایده‌ای ندارد و با توجه به علاقه زیادی که به عرصه های مختلف کشاورزی داشتم پرورش قارچ را انتخاب کردم.

,

, ,

مجاهدی ادامه داد: علی رغم ایده های مختلفی که در ذهن داشتم اما سرمایه کافی برای شروع کار نداشتم بنابراین با یک نفر در کار پرورش قارچ شریک شدم به این صورت که سرمایه اولیه از او و کار از من بود. به همین ترتیب بعد از آموزش و تهیه تجهیزات کار خود را از یک سالن نه چندان بزرگ شروع کردم.

,

وی اظهار داشت: پس از شروع کار به کم قانع نشدم و ریسک کارهای بزرگ تر را پذیرفتم و با کار و تلاش سخت و شبانه روزی موفق به راه اندازی پنج واحد نیمه صنعتی در شهرستان زارچ شدم و اکنون به گونه ای است که دیگر حجم تولیدات این سالن ها جوابگوی مشتریان نیست و در حال پیگیری برای راه اندازی یک واحد پرورش قارچ دیگر هستم.

,

مجاهدی با اشاره به هزینه های راه اندازی یک سالن پرورش قارچ بیان کرد: برای راه اندازی یک سالن 10 تنی جهت تهیه تاسیسات زیربنایی، مواد اولیه و هزینه های نیروی انسانی، به طور کلی از تجهیز تا برداشت به حدود 15 میلیون تومان نیاز است.

,

, ,

وی با بیان این که قارچ یک محصول کاملا ارگانیک است اظهار داشت: دوره پرورش قارچ دو ماه است که 40 روز اول آن  تقریبا بیشترین زحمت و سختی کار در این زمان است و در 20 روز پایانی زمان برداشت است که در سه مرحله انجام می شود.

,

این پرورش‌دهده قارچ دقت در انجام کار را ضروری دانست و افزود: در این 20 روز، اولین برداشت بسیار مهم است چرا که سود اصلی کار در این زمان است و اگر فرد نتواند برداشت خوبی داشته باشد و این برداشت از بین برود سود چندانی نصیب وی نمی شود و دو مرحله بعدی برداشت تقریبا هزینه های کار را پوشش می دهد.

,

, ,

مجاهدی بر رعایت نکات فنی و اصولی تاکید کرد و افزود: عدم رعایت نکات فنی و اصولی در زمان برداشت کیفیت محصول و به دنبال آن سود دوره را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که تفاوت قیمت قارچ درجه یک و درجه دو تقریبا 60 درصد است و اگر به درستی عمل نکنند؛ ضرر می کنند.

,

وی با بیان این که مصرف قارچ در استان و کشور به خوبی جا افتاده است ادامه داد: با برنامه ریزی هایی که در زمان کشت و برداشت انجام می دهیم خوشبختانه مشکلی در فروش و قیمت بازار نداریم و محصولات خود را به شهرستان های مختلف یزد و کرمان ارسال می کنیم و حتی سفارش روازنه 500 کیلو قارچ برای بندرعباس را داشتیم که متاسفانه حجم تولید ما جوابگوی آن نبود.

,

مجاهدی در خصوص اشتغال زایی در این کار گفت: در سالن های پرورش قارچ برای 7 نفر به طور دائم و موقت اشتغال ایجاد شده است. به طور کلی عرصه های تولیدی کوچک مانند پروش قارچ به دلیل نیاز به سرمایه نه چندان زیاد می تواند زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد را فراهم کند.

,

, ,

این فعال کشاورزی با اشاره به وجود دلالان در این کار گفت: به دلیل کوچک بودن اغلب سالن ها، نیروی خاصی برای فروش ندارند و از این رو هم تولیدکننده هستند و هم فروشنده در واقع برای حذف دلالان، خود اقدام به عرضه مستقیم به مغازه داران می کنند که متاسفانه این حرکت نیز باعث کاهش قیمت محصول و ضرر تولیدکنندگان می شود.

,

مجاهدی با بیان این که در چند سال اخیر افراد زیادی به پرورش قارچ روی آورده و متاسفانه تعداد زیادی از آن‌ها شکست خورده اند ادامه داد: دلایل عدم نتیجه گرفتن این افراد بیشتر به دلیل عدم تهیه مواد اولیه مناسب از راه درست، عدم رعایت نکات فنی در زمان برداشت و نوسانات قیمت قارچ که ناشی از عملکرد نادرست بعضی از پرورش دهندگان بوده است.

,

وی با اشاره به مشکلات پرورش دهندگان قارچ گفت: دلالان در فروش محصول و تهیه کمپوست پرورش دهندگان را دچار مشکل می کنند به طوری که زمان زیادی پول و سرمایه فرد را می گیرند و بعد ازگذشت 20 الی 40 روز کمپوست مورد نیاز فرد را تحویل می دهند در حالی که می توانند سریع‌تر این کار را انجام دهند.

,

, ,

مجاهدی در توصیه به افرادی که می خواهند وارد این کار شوند گفت: قبل از ورود به هرکاری باید آموزش های لازم را دریافت کرد و با افراد با تجربه مشورت کنند. متاسفانه اکثر افرادی که دچار مشکل و شکست می شوند به دلیل اشتباهات ناشی از عدم آگاهی و نداشتن اطلاعات لازم بوده است و این موضوع اهمیت و ضروت آموزش و کسب اطلاعات فنی را نشان می دهد.

,

این جوان موفق یزدی لازمه کار تولیدی را زحمت و تلاش دانست و ادامه داد: برای ورود به کارهای تولید باید ابتدا بازار فروش آن را بررسی کنند و با نیاز سنجی دقیق عرصه مد نظر خود را انتخاب کنند چرا که در شرایط فعلی بعضی از رشته ها کاملا اشباع شده و در مقابل هنوز ظرفیت های بسیاری در بعضی از رشته ها خالی مانده است.

,

, ,

انتهای پیام/ق 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه