اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است

نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است عنوان کرد: نظام جمهوری اسلامی قادر است با برنامه‌ریزی، تلاش، تدوین استراتژی‌ها و اقدامات لازم، با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده‌ای از تهدیدهای امروزین را به فرصت تبدیل کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  رضا سالار  در گفتگو با خبرنگار قومس، با اشاره به اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی نقطه شروع آن را ، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف دانست و اظهار کرد:  مصرف، تولید را جهت می‌دهد و این دو در کنار هم، جهت سرمایه‌گذاری را مشخص می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خبرنگار قومس,

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد:  رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که می‌تواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج، ارتقای تکنولوژی در سطح کلان‌تر را  شکل می‌ دهد، البته این امر باید به گونه‌ای صورت گیرد که اقتصاد مقاومتی به معنای تحمیل فشار به مردم نباشد.

,

سالار بیان کرد:  در این مسیر، افزایش بهره‌وری در تولید، کاهش قیمت تمام شده تولیدات، کیفیت بهتر و خدمات بیشتر در رقابت با تولیدات خارجی و کاهش واردات، حمایت از تولید ملی به ویژه تولیدات استراتژیک از اهمیت بسزایی برخوردار است.

,

وی افزود: بی شک، مدیریت و تنظیم واردات برای به حداقل رساندن نیاز کشور به ارز و حمایت از تولیدات داخل  همچنین هدایت سیل نقدینگی موجود به سمت اقتصاد مولد و حذف ریشه‌های سوداگری در اقتصاد نظارت بر نحوه توزیع کالاها به ویژه کالاهای اساسی و ضروری تاثیرگذار می باشد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر مدیریت هزینه در کشور با اولویت‌گذاری‌ها، کاهش مصرف‌گرایی و به تعویق انداختن پروژه‌های ناتمام با اولویت‌های پایین داشتن بینش و نگرش مثبت به کسب و کار، ترجیحا کسب و کارهای مولد نوآورانه جهت بهبود فضای کسب و کار و ایجاد محیط رقابتی با جلب مشارکت‌های مردمی و انحصار زدایی همراه باشد موفقیت در این راه بسیار هموارتر خواهد بود.

,

رضا سالار  کاهش آمار بیکاری و خشکاندن ریشه‌های فقر و آسیب‌های اجتماعی ناشی از بیکاری در جامعه را عامل مهمی در این راستا عنوان کرده و ابراز کرد:  فعال‌سازی سیستم‌های حمایتی پولی و مالی و بیمه‌ای بخش تولید برای تحرک در اقتصاد داخلی و نیز حمایت از صادرات کالاهای غیرنفتی نیز راهکاری دقیق در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی می باشد.

,

وی با اشاره به اهمیت حمایت از «شرکت‌های دانش‌بنیان» خاطرنشان کرد:  افزایش واردات «دانش فنی»، «خطوط تولید» و «ماشین‌آلات» در ازای کاهش واردات کالاهای مصرفی با توجه به اهمیت این نوع معاملات در عصر اطلاعات همزمان با «تولید علم» و تولید «دانش فنی» بسیار قابل مطالعه و بررسی است.

,

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: با توجه به فقدان طبیعی استعداد کشور برای خودکفایی کامل، نوع همسازی با دیگر کشورها و کانون‌های اقتصادی دنیا، باید در راستای اهداف استراتژیک کشور، تداوم سیاست‌های مربوط به خودکفایی کالاهای اساسی مانند: گندم، روغن، شکر یا حداقل ترتیباتی برای یک «اقتصاد ترکیبی مقاومتی»  شکل گیرد.

,

سالار توجه به معضل تورم و برقراری یک نظام قابل پیش بینی و قابل مدیریت در قبال شاخص تورم و تطبیق آن با سطح حقوق و دستمزدها و نیز قیمت ارز در پیشگیری سیاست های بهینه در این فرآیند را بسیار مهم ارزیابی کرد.

,

وی با اشاره به  تبدیل «تهدیدها» به «فرصت‌ها» در روند تأمین کالاها اذعان کرد:این امر بدیم معناست که به محض اعمال تحریم در برخی از کالاها، شکل‌دهی به عزم ملی در حوزه فناوری و صنعت و تجارت برای ایجاد «خودکفایی» کامل یا حداقل «خود اتکایی» در تولید و تأمین این اقلام لازمه اقتصاد مقاومتی است و نباید اجازه داد در مورد فشارها و تهدیدهای اقتصادی، بزرگنمایی شود..

,

کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: کاهش اتکا به نفت از طریق «کاهش واردات» و «افزایش صادرات غیرنفتی» یا کالاهای استراتژیک متکی بر نفت مانند پتروشیمی یکی دیگر از موارد و راهکارهای مورد نظر است.

,

وی با اشاره به تلاش برای جلوگیری از اجماع در قبال نظام اسلامی در سطح بین‌الملل تاکید کرد:  باید این امر مهم با توجه به آسیب‌پذیری‌های اقتصاد جهانی و جاذبه‌های اقتصادی و تجاری ایران و توانایی‌‌ها شکل گرفته در توسعه اقتصادی و فناوری کشور ساماندهی شود.

,

کارشناس مسائل اقتصادی  افزود:  ایجاد شرکت‌های مشترک یا ایجاد ارتباطات مؤثر شرکت‌ها و مؤسسات ایرانی با برخی از مؤسسات خارجی بمنظور تعامل در فناوری و تجهیزات فنی به نحوی که با وجود تلاش استکبار، امکان مداخله در این خصوص فراهم نشود را موثرترین  ارتباطات بین بخش خصوصی کشور با موسسات خارجی است.

,

سالار  در ادامه سخنان خود، تلاش برای جلوگیری از ایجاد اجماع و تحریم بانکی و وجود تحرک برای ارتباطات مؤثر بانکی و بیمه و حمل و نقل با استفاده از امکانات خارج از سلطه قدرت‌های مخالف را گامی دیگر در راستای این هدف عنوان کرد.

,

وی با بیان اینکه باید بدانیم تحریم‌های کنونی ذیل  در مواد پانزده‌گانه ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد انجام می‌شود یادآور شد: در اقتصاد مقاومتی باید ضمن راهبردنویسی، اقدامات احتمالی آینده در عملی کردن بندهای دیگر ماده پیش‌بینی شود و راهبردها بر اساس بدترین شرایط تحریمی احتمالی چیده شود.

,

سالار با اشاره به اینکه شکل‌گیری روحیه «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی» و «حمیت ایرانی». ضمن آن‌که برای تقویت اقتصادی ملی «دیپلماسی اقتصاد مقاومتی» نیز لازم است اظهار کرد: هدف از این نوع دیپلماسی تبیین دستاوردهای اقتصاد مقاومتی در مقابل فشارهای وارده است.

,

وی افزود: فشارها در مورد کالای مصرفی و شاخص‌های روزمره اقتصادی وارد می‌شود، ولی دستاوردهای مقاومت کشور، دستاوردهایی استراتژیک و بلندمدّت هستند، همچون خودکفایی در تکنولوژی‌ها و فناوری‌های برتر (هسته‌ای) استقلال در سیاست خارجی و...

,

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به خودداری از اسراف و ضایع کردن کالاها و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در ابعاد حجیم توسط دولت و انبارک‌های کوچک و هدایت شده و هوشمند توسط مردم (مانند کشور سوئیس) اشاره کرده و گفت: این ذخیره، حتی در زمان صلح و آرامش جهت تأمین امنیت غذایی مردم ضروری است.

,

رضا سالار  با اشاره به برقراری ارتباطات فراوان «متکثر» بین «اقتصاد ملی» و «اقتصاد جهانی» که برای نظام استکبار غیرقابل کنترل است  عنوان کرد:  احتیاط در ارتباطات بزرگ که مورد تهدید واقع شود از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.

,

وی آمادگی برای انجام اقدامات مقابله به مثل در برخی موارد با توجه به مزیت‌های استراتژیک نظام اسلامی از جهت تسلط بر آبراه‌ها، منابع نفتی، موقعیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک را دیگر راهکار این هدف عنوان کرد.

,

کارشناس مسائل اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه این گام ها،  اهداف کلانی هستند که باید به آنها دست یافت اظهار کرد: دستیابی به این شرایط شدنی است و  این یک «مأموریت ممکن» است زیرا نظام اسلامی قادر است با برنامه‌ریزی، تلاش، تدوین استراتژی‌ها و اقدامات لازم، با محوریت اقتصاد مقاومتی، بخش عمده‌ای از تهدیدهای امروزین را نیز به فرصت تبدیل کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه