اخبار داغ

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دهگلان :

منابع طبیعی ثروت هر کشور از لحاظ صرفه اقتصادی و محیط زیستی است/فرسایش خاک در دهگلان دست کمی از بحران کمبود آب ندارد

منابع طبیعی ثروت هر کشور از لحاظ صرفه اقتصادی و محیط زیستی است/فرسایش خاک در دهگلان دست کمی از بحران کمبود آب ندارد
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دهگلان در جلسه هفته منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی ثروت هر کشور از لحاظ صرفه اقتصادی و محیط زیستی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دهگلان شیدا ، بهزاد شریفی پور در جلسه هماهنگی هفته منابع طبیعی با حضور مدیران ادرات درسالن جلسات فرمانداری اظهار داشت: منابع طبیعی هر کشور از جمله ثروت های آن کشور چه از لحاظ صرفه اقتصادی، محیط زیستی، بهداشتی محسوب می شود و در تمام دنیا توجه خاصی به مسئله حفاظت و صیانت از منابع طبیعی می شود و 15 تا 21 اسفند ماه به نام "هفته منابع طبیعی" نامگذاری شده است و هر ساله با توجه به اهمیت و ارزش این مسئله، مقام معظم رهبری (ره) در 15 اسفند اولین نهال را غرس می کنند.
 
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دهگلان با اشاره به اهمیت و ارزش منابع طبیعی گفت: منابع طبیعی در دنیا در خطر نابودی و سیر نزولی قرار دارد که باید برای حفاظت آن قدم های جدی برداشته شود.
 
شریفی پور در ادامه به تشریح 3 منبع پایه در منابع طبیعی که شامل "پوشش گیاهی، خاک و آب" است پرداخت و با بیان نقش هر یک از این منابع، با ارائه ی طرحی در جهت احیای منابع طبیعی خواستار همکاری دستگاه های اجرایی شد.
 
وی با بیان اینکه جنگل ها منبع اصلی کاهش آلودگی و رسوب دادن کربن هستند، گفت: پوشش های گیاهی 60 درصد اکسیژن مصرفی انسان ها را در عرصه های طبیعی تولید می کنند و قادرند تا 4 برابر عرصه های غیر جنگلی، آب ها را در آبخوان ها جذب کنند.
 
وی افزود: هر کشوری که 25 درصد از از عرصه اش، عرصه جنگلی و مرتعی نباشد از نظر تبعات زیست محیطی دچار بحران می شود و قابل توجه است که ایران دارای سرانه 0.2 هکتار جنگل است که با شاخص جهانی که 0.8  هکتار جنگل است فاصله زیادی دارد.
 
شریفی پور در ادامه با بیان این نکته که یک هکتار جنگل می تواند 2.5 تن اکسیژن در سال تولید کند و تا 2000 متر مکعب آب را در خود ذخیره کند افزود: یک هکتار جنگل می تواند 68 تن گرد و غبار را در خود رسوب دهد و در بحث مبارزه با پدیده ای به نام ریزگردها که بیش از 20 استان از کشور را درگیر خود کرده است، می طلبد که در بحث احیا و زادآوری منابع طبیعی قدم های جدی برداریم.
 
وی در ادامه گفت: پوشش گیاهی در گرمایش زمین و تغییر اقلیم موثر است و منطقه ای که عرصه طبیعی نداشته باشد گاز گلخانه ای و تابش آفتاب آن بیشتر است و در نتیجه کاهش نزولات جوی را شاهد خواهیم بود.
 
رئیس اداره منابع طبیعی دهگلان با اظهار تأسف از اینکه در ایران به جای کمترین هزینه در حفظ جنگلها، بیشترین هزینه را در تشدید پدیده گرمازایی داریم گفت: مراتع می توانند تا 35 درصد از قدرت سیلاب ها را بگیرند و به عنوان سدهای طبیعی عمل کنند و نیز قنوات و چشمه ها سرشار می شود.
 
وی با اشاره به اینکه 70 درصد از مناطق کشور ما در کمربند اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، گفت: به علت قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک پدیده ای را به نام بیابان زایی داریم و در هر ثانیه 200 متر مربع از منابع طبیعی دچار دست اندازی و 300 متر از جنگل ها به علت بهره برداری های بی رویه دچار نقصان می شود که این امر باعث تشدید پدیده بیابان زایی خواهد شد.
 
بهزاد شریفی پور گفت: در شهرستان دهگلان در یک هکتار 17 الی 60 تن فرسایش خاک وجود دارد که نشان می دهد فرسایش خاک در این شهرستان، دست کمی از بحران آب و کمبود آب ندارد و حتی شدتش بیشتر است.
 
وی مهمترین عامل در فرسایش خاک در این منطقه را استخراج معادن دانست و افزود: از دیگر عوامل می توان به شخم نامناسب، قطع درختان و چرای بی رویه مازاد بر مصرف اشاره کرد.
 
شریفی پور گفت : متوسط بارندگی در ایران 250 میلی متر در سال است و سرعت تبخیر 3 تا 4 برابر میانگین جهانی است، بارش نزولات جوی کم و نامنظم است و تراکم بارش مناسب نیست و از نظر مصرف آب، دو برابر شاخص جهانی مصرف آب داریم.
 
رئیس اداره منابع طبیعی دهگلان گفت: باید به این نکته توجه کرد که هر چه پوشش گیاهی بیشتر باشد درصد هرزآب و هدر رفت آب کمتر خواهد بود، دهگلان دارای ظرفیت و پتانسیل مناسبی در زمینه آب است اما بهره برداری ها بی رویه است.
 
وی با انتقاد از اینکه در بحث احیا و اصلاح هیچ قدمی برداشته نشده است، گفت: تمام فشارها به خاطر سهل الوصول بودن بر روی منابع طبیعی است و اگر همین روند ادامه داشته باشد در 4-5 سال آینده ما نیز به سرنوشت خوزستان دچار خواهیم شد.
 
شریفی پور با بیان اینکه در راستای فرهنگ سازی و آموزش فقط به حفاظت توجه کرده ایم و از آموزش و مشارکت مردم غافل مانده ایم، گفت: نیاز است که تمام دستگاههای اجرایی و مردم، منابع طبیعی را در بحث احیا و اصلاح یاری دهند.
 
وی در ادامه افزود: جهت مشارکت مردم باید بسیاری از عوامل شناسایی و بسترش مهیا شود تا مشارکت مردمی به نحو مطلوب صورت بگیرد. یکی از نمونه های مشارکت مردم، غرس نهال در 34 هکتار زمین و نگهداری و آبیاری توسط خود مردم در روستای عالی آباد است.
 
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان دهگلان یکی از طرح های مفید، جهت کمک به احیای منابع طبیعی در این شهرستان را غرس 20 هزار اصله نهال در حاشیه اتوبان دهگلان- سنندج اعلام کرد و گفت: در حاشیه این اتوبان 24 کیلومتر شناسایی شده است که حدود 18 تا 19 هکتار از مزارع آبی منتهی به اتوبان را شامل می شود.
 
شریفی پور تأکید کرد: باید زمینه مشارکت کشاورزان را جهت غرس نهال صنوبر فراهم کنیم چرا که این درختان علاوه بر اینکه باعث تفرج می شود از لحاظ تبعات محیط زیستی همچون بادشکن بودن و  جلوگیری از کولاک مفید هستند.
 
وی در ادامه خواستار همکاری دستگاههای اجرایی شهرستان جهت در اختیار قرار دادن دستگاهها و ادوات برای غرس نهال برای کشاورزان شد و گفت: ما نهال هایی را با کمترین تنش جهت غرس انتخاب کرده ایم و برای آبیاری عرصه ها از اداره راه و شهرسازی شهرستان می خواهیم در حد مقدورات، آبیاری این نهال ها را در فصل گرم سال بر عهده بگیرد.
 
در ادامه، "محمد نادری"؛ مسئول پژوهش سرای شهرستان دهگلان یکی دیگر از طرح ها را که با همکاری اداره منابع طبیعی دهگلان صورت می گیرد، اهدای یک اصله نهال به هر دانش آموز اعلام کرد و گفت: در روز درختکاری به همه دانش آموزان یک نهال اهدا می کنیم و کاغذهای باطله را از آنها تحویل گرفته، فروخته و هزینه آن جهت ساخت یک آزمایشگاه نانو در شهرستان دهگلان مورد مصرف قرار خواهد گرفت.
 
"محمد محمدی"؛ معاون فرماندار دهگلان نیز با تأیید و تصویب طرح های اعلام شده، گفت: برای کاشت نهال با دستگاه های مربوطه هماهنگی لازم صورت گرفته شود که در حاشیه سدها، غرس نهال داشته باشیم.
 
محمدی افزود: از مسئول پژوهش سرای شهرستان دهگلان می خواهیم که طرح خود را جهت اجرا به بخش ها و روستاهای شهرستان نیز وارد کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دهگلان شیدا ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/
 
 
 

,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه