اخبار داغ

توجه به اقتصاد مقاومتی از ضرورت‌های انقلاب اسلامی در مازندران است

توجه به اقتصاد مقاومتی از ضرورت‌های انقلاب اسلامی در مازندران است
دولت و بخش خصوصی هیچ کدام به صورت جدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار نداده‌اند، مطمئناً دنیا به ایران اجازه نمی‌دهد اقتصادی بیرونی مانند بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای خود داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، انقلاب 38 ساله اسلامی ایران دستاوردهای چشمگیری داشته است که امروزه نه تنها اندیشمندان و صاحبنظران بی‌طرف غربی و شرقی، بلکه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

این انقلاب در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... دارای برکات فراوانی بوده اما در حوزه اقتصادی و برآوردن خواسته‏ ها و نیازهای مردم، دارای برخی امکانات بوده و با برخی موانع نیز رو به‏ رو است.

در بُعد مادی؛ برخورداری از منابع طبیعی فراوان و استثنایی مانند؛ نفت و گاز و انواع مواد معدنی، فرصت‌های کشاورزی، فرصت‌های مختلف برای رشد و توسعه صنعتی، دسترسی به انواع راه‌های هوایی، زمینی و دریایی و امکان تبدیل شدن به مرکز مبادلات تجاری و غیر تجاری منطقه، ظرفیت‌های متنوع و متعدد برای توسعه گردشگری و مهم‌تر از همه این موارد، بهره‌مندی از وجود دانشمندان و نخبگان متعهد و متخصص و جوانان مؤمن، خلاق، باانگیزه و مستعد که بارها توانایی‌های خود را برای فتح قله‌های علمی دنیا و در دست گرفتن پرچم عزت و افتخار و تولید علم و دانش بهاثبات رسانده‌اند، تنها بخش اندکی از فرصت‌هایی است که در اختیار مردم ایران اسلامی قرار گرفته و بی‌شک از نظر معنوی نیز؛ برترین جایگاه در سطح جهان به ایران اسلامی تعلق دارد.

جمهوری اسلامی ایران، که پس از انقلاب به دلیل تناقض در اهداف و آرمان‌ها با برخی از کشورها با هجمه گسترده کشورهای غربی و شرقی و با فشارهای سیاسی و اقتصادی فراوانی روبرو شد، براین اساس چاره‌ای نداشت جز این که از لحاظ اقتصادی خود را مستقل و خودکفا کند زیرا هر کشوری که جریان استکبارستیزی را برپا کند، نیازمند چنین الگویی است یکی از این مفاهیم، «اقتصاد مقاومتی» است.

برای مفهوم اقتصاد مقاومتی تعاریف متفاوتی ارائه شده که هر کدام از جنبه‌ای به این موضوع نگاه کرده‌اند. در این میان، تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده‌اند. ایشان در دیدار با دانشجویان فرمودند:

«اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد»( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان، 16 / 5 / 91)

حال مؤلفه‌ها و محورهای اقتصاد مقاومتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

1- خوباوری:

در طول تاریخ همواره دولت‌های ملی تلاش در راستای ارتقاء روح غرور ملی و ارتقای خودباوری در میان ملت خود داشته‌اند. این امر به ویژه در سده بیستم و در اوج رشد گرایش‌های ناسیونالیستی افزایش بسیار زیادی یافت، به شکلی که در میان تمام دولت‌های کوچک و بزرگ جهان، تلاش برای ایجاد تاریخی حماسی و غرورآفرین حتی تا حد ملت‌سازی نیز پیش رفت. اهمیت خودباوری ملی ناشی از این واقعیت است که دستیابی به اهداف و آرمان‌های موجود در سطح گروه‌های اجتماعی مانند ملت‌ها، جز در پرتو عزم جمعی و خودباوری ملی محقق نمی‌شود. از این‌رو شناخت خودباوری و مؤلفه‌های آن به صورت علمی و ارائه نتایج این تحقیقات به سیاست گذاران کشور ضروری است.

2- خوداتکایی:

بدون تردید اقتصاد مقاومتی کاهش وابستگی‌ها و تلاش برای خوداتکایی است. لازمه اقتصاد مقاومتی فعال و پویا برنامه‌ریزی استراتژیک و راهبردی، مبتنی بر مردمی کردن اقتصاد از طریق میدان دادن بیشتر به بخش خصوصی و رفع موانع و مشکلات این بخش است. اقتصاد مقاومتی بر اساس سرمایه معنوی افراد و جامعه برقرار است و بخش خصوصی بستری مناسب، برای همراهی مردم به عنوان پایه‌های مقاومت در جامعه برای ضدضربه کردن اقتصاد در برابر تحریم‌هاست.

3- مصون‌سازی از تحریم‌ها:

اگر اقتصاد مقاومتی را هر فعالیتی بدانیم که اقتصاد کشور را در برابر تحریم‌ها و دشمنان اقتصادی حفظ می‌کند و در عین حال، سیستمی صرفاً دفاعی به کشور نمی‌دهد، می‌توان پیشنهاداتی برای مقابله با تحریم‌ها در الگوی اقتصاد مقاومتی ارائه داد که عبارتند از:

– حمایت از تولیدکنندگان برای بهبود وضعیت تولید و بخش عرضه، بالأخص در قسمت‌هایی از تولید که در آن بخش، با واردات مواجه هستیم.

– استفاده از تولیدات دانش‌بنیان برای تأمین کالاهای واسطه‌ای و مصرفی در جهت جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای واسطه‌ای و حمایت از دانش آموختگان در بخش‌های مختلف.

– افزایش میزان صادرات بر اساس توانمندی‌های تولیدی کشور؛ مانند بخش‌های مختلفی از جمله انرژی، محصولات کشاورزی، محصولات و خدمات پزشکی و درمانی و … که اگر این مهم اتفاق بیفتد و در زمینه صادرات به کشورهای دیگر بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

– از جمله دیگر راه‌ها برای اقتصاد مقاومتی در برابر تحریم‌ها، می‌توان به فرهنگ‌سازی برای مصرف داخلی اشاره کرد که البته این کار زمانی ممکن است که به طور هم‌زمان و موازی، کیفیت تولیدات داخلی را افزایش داده باشیم تا مردم برای این رویه در مصرف انگیره ی کافی را داشته باشند.

4- حمایت از تولیدات ملی و بومی‌سازی:

مدیریت در اقتصاد مقامتی، شرط اصلی است و می‌توان با از بین بردن بوروکراسی‌های اداری و کاهش زمان طرح‌های اجرایی با هدف تنظیم و کنترل بازار، گام مهمی در جهت حمایت از اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی برداشت. دشمن با تلاش برای وارد کردن فشار اقتصادی می‌خواهد روی مردم تأثیر بگذارد که این فشار اقتصادی می‌تواند با مدیریت اصولی خنثی شود. با ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی همراه با تولید کالاهای استاندارد، افزایش آگاهی در جامعه و آموزش های لازم در این خصوص می توان علاوه بر ترغیب و تشویق مردم به مصرف کالاهای داخلی و فرهنگ‌سازی در این زمینه، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. در اقتصاد مقاومتی، با توسعه و تقویت تولیدات داخلی و مدیریت و نظارت بر عملکرد آن‌ها همراه با ارائه تسهیلات مناسب و رفع موانع برای تولیدکنندگان می‌توانیم علاوه بر خودکفایی در این امر، یک اقتصاد رو به رشد را با همدلی و وحدت مردم به دست آوریم.

قربانعلی رشیدی یکی از فعالان اقتصادمقاومتی است که با خودباوری و تکیه بر توانمندی‌های خود و همچنین ارزیابی جامعه 13 سال در عرصه پرورش شترمرغ در شهرستان جویبار فعالیت می‌کند.

اگر اراده باشد، می توان کوه را جابجا کرد
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: فعالیتم را با وام 10 میلیون تومانی اقتصادمقاومتی بسیج سازندگی و با 3 رأس شترمرغ آغاز کردم و اکنون دارای 10 شترمرغ مولد و 500 رأس جوجه و 75 رأس شترمرغ پروار هستم.

این پرورش دهنده شترمرغ به حضور تمام اعضای خانواده خود در این کار اشاره و عنوان کرد: نه‌تنها برای خود بلکه برای سایر اعضای خانواده‌ام نیز فرصت‌های شغلی ایجاد و آنان را نیز در این طرح سهیم کردم به‌طوری‌که برای افراد دیگر نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد شد.

کار و سرمایه از ما و مجوز از دولت؛ آیا توقع زیادی است؟!
رشیدی به یکی از مشکلات مهم خود در این عرصه اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات مهمی که امروز با آن مواجه هستم و برای حل آن تا وزارتخانه هم رفتم، نداشتن مجوز است ازآنجایی‌که مازندران منطقه‌ای شرجی با رطوبت بالاست متأسفانه مجوز برای پرورش شترمرغ صادر نمی‌شود، البته درگذشته مدتی صادر می‌شد ولی بعد از مدتی قطع شد و ما هم‌اکنون بدون مجوز اقدام به این کار می‌کنیم.

وی افزود: اگر مسئولین حمایتم کنند و مشکلاتم را برطرف کنند توانایی تولید 20 الی 25 تن گوشت شترمرغ به ارزش 6 میلیارد ریال را دارم.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: از تمامی مسئولان شهرستان تقاضا دارم در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، تلاش و موانع موجود در این راه را برای افرادی مثل من که علاقمند به فعالیت دراین حوزه‌ها هستند تسهیل و رفع کنند.

سیاست راهبردی نظام که از سوی دولت مهجور ماند
با توجه به این که اجرای اقتصادمقاومتی بارها توسط مقام معظم رهبری تأکید شده است ما همچنان شاهد غریب بودن این سیاست در بین مسئولان و مردم جامعه هستیم که دراین رابطه رحیم دهپور کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ما، با بیان این‌که برای مقاوم‌سازی اقتصاد باید اصل 44 قانون اساسی را اجرا کنیم تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی باید از درون تک‌تک بنگاه‌های اقتصادی و سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی که در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند، به وجود بیاید و این اقتصاد باید از درون خانواده‌ها شکل بگیرد.

وی علت اجرا نشدن دقیق اقتصاد مقاومتی را عدم درک درست از اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: وقتی یک سیاست برای اجرا ابلاغ می‌شود ابتدا باید یک جریان نخبگانی شکل بگیرد و روی تبیین علمی این موضوع کار کند. شاید ما کمتر به این جریان پرداختیم که آیا این یک موضوع علمی است، آیا لازم است ابعاد علمی این سیاست مورد کنکاش و بحث قرار بگیرد و ابعاد علمی و رابطه آن با دانش را درست تعریف و دانش اقتصادی مرتبط با این موضوع را مشخص کنیم.

دولت فقط حرف از اقتصاد مقاومتی می زند و از عمل هیچ خبری نیست
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت و بخش خصوصی هیچ کدام به صورت جدی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار نداده‌اند، عنوان کرد: باید در جهت عمل کردن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقدام کنیم زیرا مطمئناً دنیا به ایران اجازه نمی‌دهد اقتصادی بیرونی مانند بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای خود داشته باشد زیرا چنین کشورهایی شعبه‌ای از کشورهای بزرگ غربی محسوب می‌شوند و نداشتن استقلال اقتصادی برای آن‌ها مشکلی به وجود نمی‌آورد.

اقتصاد مقاومتی گرفتار در مقالات و شعارهای بدون عمل و اقدام
در نهایت این که آنچه از اقتصاد مقاومتی به ذهن متبادر می‌شود، الگویی برای شرایط غیرعادی مانند شرایط جنگ و بحران یا تحریم اقتصادی است. از طرفی عده‌ای اقتصاد مقاومتی را در چارچوب نگاه غیردینی، سکولار و لیبرال به اقتصاد تعریف و تبیین می‌کنند. یعنی می‌خواهند از همان اقتصاد غیردینی و غربی، اقتصاد مقاومتی را استخراج و استنباط کنند، در حالی که اقتصاد مقاومتی از ریشه اقتصاد اسلامی خارج می‌شود. اقتصاد مقاومتی به فرموده رهبر معظم انقلاب عینیت بخشیده نظام اقتصادی اسلام است. در حالی که الگوی حاضر هم شرایط بحران و هم شرایط عادی را در بر می‌گیرد. در شرایط عادی، الگوی حاضر با برجسته‌کردن مؤلفه‌های رشد و عدالت و با توجه به برقراری شرایط ثبات اقتصادی در ایجاد شکوفایی و ایجاد رفاه همراه عدالت اهداف اساسی خود را دنبال می‌کند. در شرایط بحران نیز با برجسته‌سازی مؤلفه مقاومت اقتصادی امکان تعقیب اهداف اساسی خود را فراهم خواهد کرد.

بنابراین می‌توان گفت که اقتصاد‌مقاومتی مفهومی است که درپی مقاوم‌سازی، بحران‌زدایی و ترمیم ساختارها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی مطرح می‌شود که قطعاً باور و مشارکت همگانی و اعمال مدیریت‌های عقلایی و مدبرانه، پیش شرط چنین موضوعی است که هدف اساسی آن کاهش وابستگی‌ها، تأکید بر مزیت‌های تولید داخل و تلاش برای خوداتکایی است.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 1- خوباوری:, 1- خوباوری:,
,
,
,
, 2- خوداتکایی:, 2- خوداتکایی:,
,
,
,
, 3- مصون‌سازی از تحریم‌ها:, 3- مصون‌سازی از تحریم‌ها:,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 4- حمایت از تولیدات ملی و بومی‌سازی:, 4- حمایت از تولیدات ملی و بومی‌سازی:,
,
,
,
,
,
, اگر اراده باشد، می توان کوه را جابجا کرد, اگر اراده باشد، می توان کوه را جابجا کرد,
,
,
,
,
, کار و سرمایه از ما و مجوز از دولت؛ آیا توقع زیادی است؟!, کار و سرمایه از ما و مجوز از دولت؛ آیا توقع زیادی است؟!,
,
,
,
,
,
,
, سیاست راهبردی نظام که از سوی دولت مهجور ماند, سیاست راهبردی نظام که از سوی دولت مهجور ماند,
,
,
,
,
, دولت فقط حرف از اقتصاد مقاومتی می زند و از عمل هیچ خبری نیست, دولت فقط حرف از اقتصاد مقاومتی می زند و از عمل هیچ خبری نیست,
,
,
, اقتصاد مقاومتی گرفتار در مقالات و شعارهای بدون عمل و اقدام, اقتصاد مقاومتی گرفتار در مقالات و شعارهای بدون عمل و اقدام,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه