اخبار داغ

در کارگاه یک‌روزه مشترک حوزه هنری همدان عنوان شد؛

نبود دغدغه در نوشتن موضوعات مذهبی/ نویسندگان باید دِین خود را نسبت به مذهب ادا کنند

نبود دغدغه در نوشتن موضوعات مذهبی/ نویسندگان باید دِین خود را نسبت به مذهب ادا کنند
کارگاه «داستان دینی» با حضور مجید قیصری، دبیر جشنواره داستان کوتاه خاتم در حوزه هنری استان همدان برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع؛ مجید قیصری در نشست تخصصی داستان دینی با اشاره به اینکه نویسندگان باید دِین خود را نسبت به مذهب با نوشتن داستان‌های مذهبی بخصوص زندگینامه پیامبر اسلام و ائمه اطهار ادا کنند افزود: پیغمبراسلام نقطه هویت دینی ما است و برعهده ما ایرانیان است که ایرانی بودن و مذهبی بودن خود را به دنیا ثابت کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

وی ادامه داد: ما در ادبیات بعد از انقلاب نیز بازنویسی‌های زیادی داشته‌ایم اما متاسفانه کارهای‌مان منجر به خلق آثار ارزشمند نشده و هنوز ادبیات دینی ما به خودباوری نرسیده است.

,

وی با اشاره به اینکه برای پرداخت به موضوعات و داستان‌های دینی موانع زیادی وجود دارد خاطر نشان کرد: برای نوشتن داستان‌های کوتاه مذهبی بخصوص زندگینامه پیامبر اسلام موضوعات بسیاری وجود دارد از جمله رابطه حضرت محمد(ص) با خانواده، جامعه، طبیعت و تاریخ که می‌توان با تحقیق درباره آنها به نتایج خوبی دست یافت.

,

وی با بیان اینکه امروزه نیاز داریم که داستان زندگی پیغمبر اسلام را در آثار فرهنگی و هنری خود جای دهیم تصریح کرد: باید جامعه بخصوص جوانان را نسبت به زندگی پیامبر خاتم آگاه کنیم.

,

این نویسنده با اشاره به جشنواره داستان کوتاه خاتم که به دلیل وجود خلاء‌های داستان‌نویسی با موضوع حضرت محمد(ص) شکل گرفت، اظهار داشت: درباره پیامبر(ص) هیچ داستانی نداریم و هرچه هست، قصه و حکایت و بازنویسی است درحالی که در غرب، برای عیسی بن مریم، حضرت موسی یا بودا کارهای زیادی انجام شده است.

,

قیصری گفت: به هر دلیلی که تاکنون به موضوع پیامبر نپرداخته‌ایم، این نکته بر قوت خود باقی است که ما به این نوع داستان‌پردازی نیاز داریم و تا زمانی که یک ایده، برای ما دغدغه ذهنی نشود، به آن وارد نمی‌شویم، همچنین این اتفاق باید از سوی نویسندگان رخ دهد و در ابتدا باید خود به این باور دینی و مذهبی برسند تا بتوانند ذهن خود را درگیر پرداختن به این موضوعات کنند.

,

وی با بیان اینکه اگر در عرصه ادبیات و سینمای جنگ شاهد کارهای خوبی هستیم، به دلیل دغدغه شدن این موضوع برای نویسندگان بوده، اظهار داشت: دغدغه نبودن دین در ادبیات و فرم‌های ادبی به وضوح به چشم می‌آید.

,

قیصری با اشاره به اینکه عناصر،کیفیت و نوع نگاه به داستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ابراز کرد: اگر نوع نگاه نویسنده یک نگاه سنتی یا بازنویسی تاریخ باشد به نتیجه ی مطلوب و دلخواه نمی رسد و نمی‌توان در این زمینه موفق بود.

,

وی در پایان ادامه داد: امیدواریم با تلاش و انگیزه بیشتر مجموعه داستان‌ها ی مذهبی بخصوص زندگی نامه پیامبر اسلام (ص) عمیق‌تر و با جدیت بیشتر دنبال کنیم.

,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

 

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه