اخبار داغ

یادداشت/

خوزستان نفس نمی‌کشد، تَکرار می کنم جناب رئیس جمهور! نفس نمی‌کشد

خوزستان نفس نمی‌کشد، تَکرار می کنم جناب رئیس جمهور! نفس نمی‌کشد
در حالی که کارشناسان منشا اکثر ریزگردها را خشک شدن تالاب ها، در اثر انتقال بی رویه آب سرچشمه های این شاهرگ حیاتی منطقه می دانند؛ دولت همچنان بر اجرای فازهای بعدی پروژه انتقال آب کوهرنگ و بهشت آباد اصرار می ورزد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زیتون در یادداشتی به قلم محمد ولیلو نوشت: بعد از روزها تاخیر ، بالاخره امروز فرش قرمز در مقابل هواپیمای هیئت دولت در اهواز پهن شد. خوزستان که هنوز نفسش تنگ است شاهد حضور رئیس جمهوری است که چند سال پیش،زمانی که هنوز کلید پاستور را در دست نداشت، قول حل مشکلات خوزستان و بویژه مساله ریزگرد ها را داده و وعده ی حل سریع این مشکل را سر خرمن آورده بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

امروز اما بعد از گذشت نزدیک به چهار سال نه تنها این مشکل حل نشده است بلکه این سمبل مقاومت باید روزها در گوش دولتیان سرفه کند تا شاید خوابشان پریشان گشته و زحمت خاکی کردن چرخ های ایرباس جدید را  در اهواز متحمل شوند. رئیس جمهور در این سفر اشاره داشته اند که" مساله ریزگرد ها در خوزستان "سابقه" دارد و دولت اقدامات زیر ساختی لازم برای حل منابع داخلی این مشکل انجام داده و در مورد منابع خارجی باید اقدامات بین المللی صورت گیرد" اما اشاره ای به این اقدامات زیر ساختی نکرده اند، شاید این سکوت بنا به توصیه‌ای باشد که نماینده محترم اصفهان  15 ام مرداد ماه امسال به دولتیان فرمودند: طرح  انتقال آب بهشت آباد و کوهرنگ به اصفهان، "بدهی" دولت به مردم اصفهان است و دولت باید هرچه سریعتر این مطالبه را پرداخت کند و در مورد برخی مسائل هر چقدر کمتر صحبت شود بهتر است.

,

سوال اینجاست که چرا یکی از بزرگترین پروژه های انتقال آب خاور میانه که سالانه یک میلیارد و سیصد میلیون مترمکعب آب را از سرچشمه های کارون به  فلات مرکزی ایران انتقال خواهد داد باید در سکوت خبری انجام شود؟ پاسخش امروز برای مردم سرزمین بیت المقدس ها و فتح المبین ها روشن است! دولت "بدهی" اش را با نفس خوزستان تسویه میکند.

,

در حالی که کارشناسان محیط زیست منشا بیش از 70 درصد ریزگردها را خشک شدن تالاب ها و حوضچه‌های بالا دستی کارون،در اثر انتقال بی رویه آب سرچشمه های  این شاهرگ حیاتی منطقه می دانند دولت همچنان بر اجرای فازهای بعدی پروژه انتقال آب کوهرنگ و بهشت آباد اصرار می ورزد و این در حالی است که رئیس جمهور در اولین سفر استانی خود به خوزستان قول داده بود انتقال آب سرچشمه های کارون  "جز برای تامین آب آشامیدنی" متوقف گردد. وعده ای که همانند ده ها وعده ی دیگر در خوزستان خاک می خورد اما نفس نمی کشد.

,

در این میان سکوت "زن سبز" هیئت دولت معصومه ابتکار، که اندر زحماتش حماسه ها می سرایند هم جالب توجه است، خانمی که در جلسه شورای اداری خوزستان(با حضور رئیس جمهور) سخنی به جز تشکر از دولت نداشت و در حالی که در حال ارائه x و y  های معادله ی توجیه وضعیت بود با فریاد های نماینده اهواز مواجه شد که بس کنید این گزارشات بی اساس را و به فکر حل بحران باشید! ریاست محترم سازمان محیط زیست پرداخت سالانه ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب(تونل اول و دوم کوهرنگ و تونل چشمه لنگان) به اذعان کارشناسان جواب گوی مشکل آب آشامیدنی فلات مرکزیست، اما آنچه که امروز اکو سیستم و حیات استان های چهار محال و بختیاری و خوزستان را در هاله ای از غبار فرو برده و موجب بروز تنش ها و بحران های اجتماعی گشته انتقال بی رویه آب های کشاورزی از سر چشمه های کارون است که نه تنها در تضاد با وعده های دولت است بلکه بحران آب را (که یکی از جدی ترین بحران های کشور است) از اراضی پایین دست به سر چشمه ها منتقل کرده و مرغوب ترین خاک کشاورزی کشور را همچون بلایی خانمان سوز بر چهره ی خوزستان می کشد که در صورت ادامه ی این روند و اصرار دولت برای پرداخت این بدهی ها اکو سیستم کل کشور از هم خواهد پاشید.

,

راه حل ضربتی و موقتی بحران ریزگرد ها رها سازی آب و پر شدن تالاب هاست و در طولانی مدت سازمان محیط زیست باید فارغ از خوش خدمتی ها، به عنوان متولی امر و از نزدیک( نه در عبارات ۲۰۰ کاراکتری توییتر و ژست های اینستاگرام) وارد اینگونه پروژه ها شده و اجازه ی ایجاد اینگونه بحران های زیست محیطی را ندهد. این کشور میراثی است که به آیندگان تقدیم خواهیم کرد اما افسوس که مافیای آب امروز در کشور جولان می دهد و یک سر دعوا را حتی وقتی فرد شناخته شده ای چون محسن رضایی می گیرد بازهم به در بسته می خورد و آب است که می رود... کشاورزی است که بیکار میشود و پیرمردی است که غبار نفس هایشان را به شماره می اندازد...

,

پرزیدنت عزیز ! نمیدانم چه کسی باید پاسخگوی اذهان پرسشگر در حاشیه ماندگان باشد ، اما بدانید شما رئیس جمهور تمام ملت هستید پس برای بعضی رئیس جمهورتر نباشید!

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه