اخبار داغ

جنگ قدرت در BBC و قهر رزیتا لطفی؛ سینا مطلبی موقتا ریاست را به عهده گرفت

جنگ قدرت در BBC و قهر رزیتا لطفی؛ سینا مطلبی موقتا ریاست را به عهده گرفت
بعد از رفتن صادق صبا از بی بی سی فارسی و به اصطلاح باز نشستگی او ریاست این شبکه به رزیتا لطفی سپرده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از انقلاب نیوز،کاملا مشخص بود که انتخاب لطفی از روی کار شناسی نبوده است. در شبکه ای به هم پیچیده وعنکبوتی مانند بی بی سی که به تایید تاریخ می توان آن را سازمانی جاسوسی در خدمت ملکه بریتانیا دانست به ریاست رسیدن فردی نسبتا گمنام مانند رزیتا لطفی مطمئنا بر اساس معیارهای خاصی باید صورت گرفته باشد. معیارهایی که چندان برپایه توانایی های حرفه ای استوار نبوده و مواردی غیر از کاردانی و کاربلدی وجود داشته که براساس این موارد انتخاب لطفی صورت گرفته است؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز,

چرا که اگر توانایی های حرفه ای وسابقه کاری معیار انتخاب می‎بود مطمئنا کسانی بودند که به مراتب از رزیتا لطفی حرفه ای تر، باسابقه تر و کاربلد تر بوده و می توانستند به جای او منسوب شوند. این موضوع نیازی به اثبات ندارد چرا که بسیاری از کارشناسان عرصه رسانه در همان موقع که نام لطفی به عنوان رئیس بخش فارسی بی بی سی اعلام شد تعجب خود را از این انتخاب بیان داشتند و با این پرسش که آیا در بخش فارسی BBC فرد توانمند دیگری برای ریاست وجود نداشت، BBC جهانی را با این انتخاب به بی کفایتی , باند بازی و عدم استقلال از دولت متهم نمودند .

,

با آمدن لطفی تغییر چندان محسوسی مشاهده نشد. برنامه های BBC با اندکی تغییر نسبت به گذشته به روی آنتن می‎رفت و  به کار خود ادامه می داد. از گوشه و کنار اما صداهایی شنیده می شد که  حکایت از بروز اختلافات کوچک و بزرگ در بین مدیران رده های میانی BBC فارسی با رزیتا لطفی داشت.

,

اولین اعتراضات موقعی به وجود آمد که همسر لطفی یعنی داریوش کریمی برای تهیه گزارش به امریکا رفت تا برنامه پرگار را از آنجا تهیه وگزارش نماید. بعدها صحبت از سوء استفاده ها و رانت های دیگری به میان آمد که باز هم به کریمی مربوط بود.

,

قضیه اما به اینجا ختم نشد و موضوع اختلافات مربوط به لطفی با برخی از اعضای این شبکه هر روز بیش از پیش شنیده می شد تا اینکه ازدرون BBC فارسی خبرهایی به گوش رسید که از تغییرات احتمالی در این شبکه حکایت  می نمود. مهم ترین این خبرها تغییر در راس این شبکه وکنار گذاشتن رزیتا لطفی بود. خبری که نشان می داد اختلافات درون BBC به اندازه ای زیاد شده است که مدیران اصلی شبکه را ناچار نموده دست به این تغییر بزنند. شاید هم به نوعی تصمیم گیرندگان اصلی در راس BBC  با این تغییر چندان مخالف نبوده باشند چرا که روند کاری بخش فارسی این شبکه مدتی بود که با یک رکود نسبتا بزرگ روبه رو شده و طبیعی بود اولین کسی که متهم این رکود شناخته میشد رئیس آن یعنی رزیتا لطفی بود. به هرحال هیئت مدیره برآن شدند تا لطفی را کنار بگذارند. اما چالش بزرگی وجود داشت که روسای BBC را بر آن می داشت تا با احتیاط و بی صدا این تغییر را انجام دهند.

,

به هر حال مدت زیادی نبود که لطفی رئیس شده بود و تغییر وی می توانست این شائبه را ایجاد نماید که  مدیران ارشد تصمیم گیرنده در این شبکه چرا او را برگزیده اند وچرا اکنون از این انتخاب پشیمان شده اند ؟ سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد که بی پاسخ مانده است و بعید هم مینماید که پاسخ صریح وروشنی از سوی روسای BBC به اذهان پرسشگر، اعم از بینندگان و کارشناسان عرصه رسانه داده شود. سوالاتی مبنی بر این که اساسا انتخاب لطفی را چه کسانی انجام داده اند ونقش ساز مان اطلاعات وامنیت بریتانیا در این زمینه چه بود؟ یا اینکه در برکناری لطفی چه عوامل دیگری نقش داشته اند ؟ آیا بین مرخصی شش ماهه ای که به بهانه آن(مسائل شخصی )رزیتا لطفی برای مدتی از بی بی سی فارسی دورشده است با این برکناری ارتباطی دیده می شود؟ آیابین داریوش کریمی که به بهانه شکستگی پا( و همزمان با مرخصی لطفی) او نیز به مرخصی رفته است با این تغییر ارتباطی وجود دارد؟ با توجه به اینکه ظاهرا سینا مطلبی  همسر فرناز قاضی زاده به عنوان جانشین لطفی برگزیده شده است سوالی مطرح می شود مبنی بر اینکه چه کسانی در انتخاب بی سر وصدای مطلبی نقش داشته اند؟ آیا اختلافی که بین لطفی و عده ای در BBC  فارسی وجود داشت باعث چنین گزینشی شده است یا اینکه مطلبی مستقیما توسط کانون های قدرت در بریتانیا انتخاب شده است واختلافات موجود در این تغییرات بی تاثیر بوده است؟و پرسشی مهمتر مبنی بر اینکه نقش لابی های بهائی در انتخاب مطلبی(چون او وهمسرش فرناز قاضی زاده هردو بهائی شده اند) تا چه اندازه بوده است؟ نهایت اینکه وقتی صحبت از بهائیت میشود نقش لابی های یهودی وصهیونیست ها به میان می آید واین سوال که در این انتخاب آنها چقدر نقش داشته اند؟

,

به هر روی تاکنون پرسش های فوق وده ها پرسش مشابه دیگر ، مرتبط با این موضوع بی پاسخ مانده اند وفعلا مدیریت این شبکه در راس، هیچ واکنش در خور و شایان توجهی به این پرسش ها نداده است وبه نظر هم نمی رسد چنین تصمیمی وجود داشته باشد. آنچه شنیده می شود معمولا برپایه حدس و گمان است واستناد به آنها نمی تواند چندان مورد اعتماد باشد.

,

از جمله این که عده ای مرخصی به ظاهر موقتی وشش ماهه لطفی را به ناخرسندی وقهر او از  تصمیم BBC مرتبط می دانند. از گوشه وکنار هم صداهایی حاکی از اجباری بودن این مرخصی فعلا شش ماهه که ممکن است تمدید هم بشودبه گوش می رسد.

,

برخی از ناظرین هم معتقدند سازمان های اطلاعاتی بریتانیا در عرصه داخلی(MI5)  و خارجی ( MI6) که از عملکرد بخش فارسی BBC ناخرسند واز کار کردن بالطفی ناامید شده بودند مدیران رده بالای این شبکه را ملزم به چنین تغییری نموده اند. دلیل این تغییر هر چه باشد قابل توجه است چرا که مدیران BBC همواره در مقایسه با شبکه های رسانه ای دیگر ازجمله صدای امریکا شبکه خود را با ثبات تر می دانستند ودر رفتار و گفتارشان همواره این به اصطلاح ثبات را به رخ می کشیدند.

,

اما اکنون این حقیقت که BBC نیز از بی ثباتی و بی صاحبی رنج میبرد آرام آرام خود را نشان داده و نمایان می شود. از همان موقع که صادق صبا سر از رادیو فردا در آورد زمزمه های وجود بی ثباتی و دخالت در امور داخلی BBC  به گوش می رسید اما مدیران ارشد این شبکه با انتخاب سریع رزیتا لطفی قصدداشتند بر روی اختلافات و بی ثباتی موجود در آن سرپوش بگذارند ولی  این کار هم افاقه نکرد و با کنار گذاشتن رزیتا لطفی وانتخاب سینا مطلبی به جای او (حتی اگر موقتی باشد) معلوم شد که اختلافات درونی دخالت های خارج از مجموعه و از همه مهم تر نا کار آمدی BBC فارسی واقعیتی است که دیگر نمی شود آن را کتمان نمود. واقعیتی بغرنج وچالش برانگیز که ممکن است آینده BBC فارسی را با یک دگرگونی وسیع در تمامی سطوح مواجه نماید.

,

به هرحال فلسفه وجودی این شبکه از روزی که تشکیل گردید دخالت در امور داخلی ایران بود و این برکسی پوشیده نیست که BBC در طول دهه هایی که از تاسیس آن میگذرد در بزنگاه های تاریخی چه ردپایی از خود برجای گذاشته است.در جنگ دوم جهانی وهنگام اشغال ایران نقش آن در پیاده کردن اهداف دولت بریتانیا ومتحدین آن بر ای همگان اشکار است.

,

در روزهای انقلاب و حوادث بعد از آن ، از تسخیر لانه جاسوسی گرفته تا جنگ ایران وعراق وده ها مورد دیگر همه وهمه میتوان مشاهده کرد که BBC فارسی در نقش کار گذار دولت بریتانیا و سازمان جاسوسی این کشور چگونه عمل نموده است. حتی در وقایع و نا ارامی های سال ۸۸ نیز برکسی پوشیده نیست که تا چه اندازه این شبکه برای القاء یاس ونا امیدی در میان مردم تلاش نموده است.

,

در هر حال به نظر می رسد BBC  فارسی حال و روز آشفته ای را سپری می کند. باید دید اختلافات تا چه اندازه می تواند منجر به تغییر افراد در سطوح  مختلف مدیریتی این شبکه جاسوسی شده ونتیجه زور آزمایی ها ، آینده این شبکه را به نفع چه کسانی رقم خواهد زد؟

,

​انتهای پیام/

, ​انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه