در شرایطی که برخی تربیت اسلامی را به تربیت معنوی تقلیل داده و عدهای نیز آن را به حوزه های علمیه حواله میکنند، پسوند اسلامی بودن نظام تعلیم و تربیت ایران جای بسی تامل دارد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حداقل مزیت تعیین مناسبتهای متعدد و نامگذاری روزها، این است که بهانهای برای گفتن و نوشتن در موضوع آن مناسبت فراهم میکند و اکنون این فرصت در یک روز از سال به تعلیم و تربیت رسیده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, حداقل مزیت تعیین مناسبتهای متعدد و نامگذاری روزها، این است که بهانهای برای گفتن و نوشتن در موضوع آن مناسبت فراهم میکند و اکنون این فرصت در یک روز از سال به تعلیم و تربیت رسیده است.,هشتم اسفندماه در تقویم ملی به عنوان روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامیده شده است اما به واقع مفهوم حقیقی این عبارت جای تامل دارد که پسوند اسلامی بر اساس کدام ضرورت، با کدام معنا و برای استقرار کدام نوع سیستم آموزشی به کار میرود؟
, هشتم اسفندماه در تقویم ملی به عنوان روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامیده شده است اما به واقع مفهوم حقیقی این عبارت جای تامل دارد که پسوند اسلامی بر اساس کدام ضرورت، با کدام معنا و برای استقرار کدام نوع سیستم آموزشی به کار میرود؟,کج اندیشی و تقلیل معنای تربیت اسلامی
, کج اندیشی و تقلیل معنای تربیت اسلامی, کج اندیشی و تقلیل معنای تربیت اسلامی, کج اندیشی و تقلیل معنای تربیت اسلامی,برخی (که گاه از مسئولین طراز اول سازمان های تربیتی نیز هستند) مفهوم تعلیم و تربیت اسلامی را به تربیت معنوی و پایین تر از آن، به انجام اموری چون برگزاری مراسمهای دعا و نماز جماعت و امثال آن تقلیل میدهند که فارغ از بخش آموزشی برنامه درسی، که به غلط از بعد پرورشی جدا انگاشته میشود؛ اگر هر ازگاهی احادیثی را به در و دیوار سالنهای مدارس بیاویزند و مراسم دعایی به پا کنند، معنویت مورد نظر را در متربیان ایجاد کرده و به تربیت اسلامی دست یافتهاند!
, برخی (که گاه از مسئولین طراز اول سازمان های تربیتی نیز هستند) مفهوم تعلیم و تربیت اسلامی را به تربیت معنوی و پایین تر از آن، به انجام اموری چون برگزاری مراسمهای دعا و نماز جماعت و امثال آن تقلیل میدهند که فارغ از بخش آموزشی برنامه درسی، که به غلط از بعد پرورشی جدا انگاشته میشود؛ اگر هر ازگاهی احادیثی را به در و دیوار سالنهای مدارس بیاویزند و مراسم دعایی به پا کنند، معنویت مورد نظر را در متربیان ایجاد کرده و به تربیت اسلامی دست یافتهاند! ,عرصهای که برای عالمان امر تنگ است
, عرصهای که برای عالمان امر تنگ است, عرصهای که برای عالمان امر تنگ است, عرصهای که برای عالمان امر تنگ است,هرچند من تصور میکنم این حد از قصور تاسف برانگیز، اگر در وهلهی اول مربوط به جهل کارگزاران آموزشی باشد، در وجه مهمتر به دلیل فراهم نبودن میدان عمل (از سیاستگذاری تا اجرا) برای متخصصان امر است که این موجب میشود حتی وقتی آگاهان به چند و چون کار نیز وارد سیستم میشوند، با چنان ساختاری روبرو باشند که موقعیت عملیاتی کردن دانستههای خود، که با صرف بودجه و منابع هنگفت، در دانشگاهها و موسسههای آموزشی به دست آوردهاند، پیدا نکنند.
, هرچند من تصور میکنم این حد از قصور تاسف برانگیز، اگر در وهلهی اول مربوط به جهل کارگزاران آموزشی باشد، در وجه مهمتر به دلیل فراهم نبودن میدان عمل (از سیاستگذاری تا اجرا) برای متخصصان امر است که این موجب میشود حتی وقتی آگاهان به چند و چون کار نیز وارد سیستم میشوند، با چنان ساختاری روبرو باشند که موقعیت عملیاتی کردن دانستههای خود، که با صرف بودجه و منابع هنگفت، در دانشگاهها و موسسههای آموزشی به دست آوردهاند، پیدا نکنند.,گواهی بر سیستم تربیت غیراسلامی ایران / تحقق تربیت اسلامی به معنای ظهور و بروز دانش، نگرش و عملکرد انسانی و اسلامی در تمام شئونات و حوزههای زندگی فردی و اجتماعی است
, گواهی بر سیستم تربیت غیراسلامی ایران / تحقق تربیت اسلامی به معنای ظهور و بروز دانش، نگرش و عملکرد انسانی و اسلامی در تمام شئونات و حوزههای زندگی فردی و اجتماعی است, گواهی بر سیستم تربیت غیراسلامی ایران / تحقق تربیت اسلامی به معنای ظهور و بروز دانش، نگرش و عملکرد انسانی و اسلامی در تمام شئونات و حوزههای زندگی فردی و اجتماعی است, گواهی بر سیستم تربیت غیراسلامی ایران / تحقق تربیت اسلامی به معنای ظهور و بروز دانش، نگرش و عملکرد انسانی و اسلامی در تمام شئونات و حوزههای زندگی فردی و اجتماعی است,باید توجه کنیم فعالیتهایی که عنوان پرورشی به آنها نهادهایم، هرگز معنای واقعی، اکمل و اتمّ تعلیم و تربیت اسلامی نیستند، بلکه تحقق تربیت اسلامی به معنای ظهور و بروز دانش، نگرش و عملکرد انسانی و اسلامی در تمام شئونات و حوزههای زندگی فردی و اجتماعی است. به عبارت دیگر وقتی همه جا به نوبت را خواندیم و رعایت عدالت را یاد نگرفتیم، وقتی تصمیم کبری را خواندیم و به ارزش کتاب و کتاب خوانی پی نبردیم، وقتی شعر "بنی آدم اعضای یک پیکرند ..." را ازبر نمودیم و از فقر و مشقت هم نوعانمان بی قرار نشدیم، اگر سالهای سال کتابهای دینی را پشت سر نهادیم و در چرایی سطحیترین مباحث چون نماز و حجاب درماندیم! ، اگر هنوز فرهنگ استکبار و زور پول و مقام موقعیت در کوچه پس کوچهها، سازمانها، ادارات و حتی داخل تاکسیهای شهر دیده میشود، اگر آمار طلاق روز به روز بالاتر میرود و خانههای مجردی یا ازدواجهای سفید به عنوان یکی از پدیدههای اجتماعی در علوم اجتماعی ما پذیرفته میشود ... همه و همه نشان از ظلم بزرگی است که در نظام تربیتی ایران جریان یافته و کاملا در تضاد با مبانی اسلامی قرار دارد؛ اینها یعنی تعلیم و تربیت اسلامی تا به امروز تحقق نیافته است.
, باید توجه کنیم فعالیتهایی که عنوان پرورشی به آنها نهادهایم، هرگز معنای واقعی، اکمل و اتمّ تعلیم و تربیت اسلامی نیستند، بلکه تحقق تربیت اسلامی به معنای ظهور و بروز دانش، نگرش و عملکرد انسانی و اسلامی در تمام شئونات و حوزههای زندگی فردی و اجتماعی است. به عبارت دیگر وقتی همه جا به نوبت را خواندیم و رعایت عدالت را یاد نگرفتیم، وقتی تصمیم کبری را خواندیم و به ارزش کتاب و کتاب خوانی پی نبردیم، وقتی شعر "بنی آدم اعضای یک پیکرند ..." را ازبر نمودیم و از فقر و مشقت هم نوعانمان بی قرار نشدیم، اگر سالهای سال کتابهای دینی را پشت سر نهادیم و در چرایی سطحیترین مباحث چون نماز و حجاب درماندیم! ، اگر هنوز فرهنگ استکبار و زور پول و مقام موقعیت در کوچه پس کوچهها، سازمانها، ادارات و حتی داخل تاکسیهای شهر دیده میشود، اگر آمار طلاق روز به روز بالاتر میرود و خانههای مجردی یا ازدواجهای سفید به عنوان یکی از پدیدههای اجتماعی در علوم اجتماعی ما پذیرفته میشود ... همه و همه نشان از ظلم بزرگی است که در نظام تربیتی ایران جریان یافته و کاملا در تضاد با مبانی اسلامی قرار دارد؛ اینها یعنی تعلیم و تربیت اسلامی تا به امروز تحقق نیافته است.,نام اسلامی، نمود لیبرالی
, نام اسلامی، نمود لیبرالی, نام اسلامی، نمود لیبرالی, نام اسلامی، نمود لیبرالی,اگر بخواهیم قدری عمیق و علمیتر به این مبحث بپردازیم، باید بگوییم سخن از تعلیم و تربیت اسلامی که میشود، مقصود آن سیستمی است که ریز و درشت آن بر مبنای فلسفهی اسلامی نهاده شده باشد؛ حال آنکه در وضعیت فعلی با گذر از مراحل مبنایی برنامه ریزی درسی، آنچه تحت عنوان برنامه درسی نمود مییابد، نمونهی لیبرالیستی آن است نه اسلامی؛ هرچند که سیاسیون برنامه نویس نام اسلامی بر آن نهاده باشند، اما هنوز متخصصان، دانشمندان و اساتید امر، در عملیاتی کردن فلسفهی اسلامی در قالب برنامه درسی به نتایج مدون و قابل ارائه دست نیافتهاند و چه بسا در کوران جناح بازیهای سیاسی، عرصه برای ظهور ایشان فراهم نگشته است
, اگر بخواهیم قدری عمیق و علمیتر به این مبحث بپردازیم، باید بگوییم سخن از تعلیم و تربیت اسلامی که میشود، مقصود آن سیستمی است که ریز و درشت آن بر مبنای فلسفهی اسلامی نهاده شده باشد؛ حال آنکه در وضعیت فعلی با گذر از مراحل مبنایی برنامه ریزی درسی، آنچه تحت عنوان برنامه درسی نمود مییابد، نمونهی لیبرالیستی آن است نه اسلامی؛ هرچند که سیاسیون برنامه نویس نام اسلامی بر آن نهاده باشند، اما هنوز متخصصان، دانشمندان و اساتید امر، در عملیاتی کردن فلسفهی اسلامی در قالب برنامه درسی به نتایج مدون و قابل ارائه دست نیافتهاند و چه بسا در کوران جناح بازیهای سیاسی، عرصه برای ظهور ایشان فراهم نگشته است]
ارسال دیدگاه