اخبار داغ

روستای نشتبان( قیرخ قیزلار) سراب ظرفیتی تاریخی و گردشگری+ تصاویر

روستای نشتبان( قیرخ قیزلار) سراب ظرفیتی تاریخی و گردشگری+ تصاویر
روستای نشتبان( قیرخ قیزلار) سراب در منطقه ای بکر و طبیعی با کتیبه ای تاریخی از زمان اورارتوها دارای ظرفیتی تاریخی و گردشگری و منطقه ای با ظرفیت گردشگری برای روزهای عید هست که دار دامنه های طبیعی سبلان واقع شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, در این روستا کتیبه ای با خط میخی مانده از زمان اورارتوها وجود دارد که نشان از قدمت تاریخی زندگی در این روستا حکایت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای سراب,

کتیبه میخی اورارتوئی نشتبان مربوط به سدهٔ ۸ ه. ق. است و در شهرستان سراب، بخش مرکزی، روستای نشتبان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

, کتیبه میخی اورارتوئی نشتبان,

این کتیبه به خط میخی اورارتویی بر روی صخره ای در دره قراکوه در روستای قیرخ قز لار نزدیک سراب در ۱۲ سطر و به ابعاد ۱۰۶ در ۷۵ سانتی متر کنده شده است.این کتیبه مربوط به آرگیشتی پسر روسا است و در آن از تصرف سرزمین های گیردو،گیتو هانی و توایشدو سخن رفته است.در نزدیکی این ستگ نبشته ،وجود سنگ افراشت ها قابل مطالعه است.همچنین در شمال این سنگ افراشت ها یکی از ۲۱ قلعه ای که شاه اورارتویی فتح کرده واقع شده است.

,

سنگ نوشته قیرخ قیزلار

, سنگ نوشته قیرخ قیزلار,


تقریبا ۲۰۰ متر پائین تر از سنگ نوشته نشتبان در طرفین رودخانه سنگ افراشته هایی است که به قیرخ قیزلار یا چهلدختر معروف است اهالی اعتقاد بر این دارند که این سنگ افراشته‌ها چهل انسان بوده اند که بر اثر انحراف از حقیقت و راه خدا به غضب الهی دچار و مبدل به سنگ شده اند در حالی که تعداد سنگها بیش از چهل است و تا ۱۲۰ سنگ شمارش ده است. بعضی از سنگ افراشته ها همانگونه که گذاشته اند سالم و صاف مانده ولی برخی شکسته یا کج شده و یا از بین رفته اند در شرح این سنگ افراشته ها گفته شده:
سبلان در طول تاریخ حتی از زمانی که دین بودائی در ایران و کشورهای دیگر رواج پیدا کرده همچنانکه از نظر سوق الجیشی مورد استفاده قرار گرفت بزرگترین آتشکده ها و بزرگترین معبدها در اطراف سبلان برپا شده است.
در مورد سنگ افراشته های قیرخ قیزلار چند نظر مطرح شده است:
اول اینکه گفته اند: در گذشته هر سرداری که در جنگ غالب می آمد از این سنگها می افراشت.
نظر دوم اینست که هر سرداری یک سردار از دشمن را می کشت یکی از این سنگها را می افراشت ولی همچنانکه گفه شد ساوالان از نظر سوق الجیشی مهم بود و مورد استفاده ایرانیان قرار گرفته و بزرگترین آتشکده و معبدها در آنجا بر پا شده و نظر اصلی اینست که محل این سنگ افراشته ها معبد بزرگی بود در معبدها معمولاً انسانها را قربانی می کردند تا عظمت معبد را بنمابانند برای هر قربانی یک سنگ می افراشتند این نظر و یان عمل تا استقرار کامل دین اسلام در این کشور برقرار بود و مورد استفاده ایرانیان قرار گرفته و بزرگترین آتشکده و معبدها در آنجا بر پا شده و نظر اصلی اینست که محل این سنگ افراشته ها معبد بزرگی بود در معبدها معمولاً انسانها را قربانی می کردند تا عظمت معبد را بنمابانند برای هر قربانی یک سنگ می افراشتند.

,
,
,
,
,
, , , , , ,
, , , , ,
, , , , ,
, , , , ,
, , ,
, , , , ,
, , ,
, , , , ,
, , , , ,
, , , , ,
, , , , ,
, , , , ,
, , , , ,
, , , , ,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه