اخبار داغ

پس‌لرزه‌های دولت خانوادگی جمهوری آذربایجان؛

دومینوی حکومت‌های خانوادگی در منطقه/ چرا اردوغان اولین تبریک را گفت؟

دومینوی حکومت‌های خانوادگی در منطقه/ چرا اردوغان اولین تبریک را گفت؟
مهربان علی اوا به عنوان فردی که در داخل و خارج از آذربایجان با علاقه‌اش به زندگی لوکس و غربی شهرت پیدا کرده و جراحی‌های زیبایی وی بر روی صورت و بدنش در منطقه قفقاز زبانزد است، معاون اول رئیس جمهور شد تا در نبود وی کشورش را اداره کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، همه پرسی سپتامبر 2016 در جمهوری آذربایجان طبق پیش بینیها و مخالف هشدارهای سازمانهای بین المللی با تغییرات قدرت در آذربایجان همراه شده است. الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان برای تثبیت قدرت در خاندان خود، طی یک اقدام تامل‌برانگیز همسرش مهربان علیوا را به سمت معاون اول رییس جمهوری منصوب کرد. با افزایش دوره ریاست جمهوری به هفت سال، در صورتی که رئیس جمهور نتواند مسئولیت‌های خود را انجام دهد اختیارات و وظایف رئیس جمهوری به معاون اول منتقل می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

 
الهام علی اف با برگزاری نشست شورای امنیت ملی جمهوری آذربایجان در سه شنبه 21 فوریه سال 2017 بعد از تمجید از همسرش، گفت: «مهربان علیوا، معاون اول حزب آذربایجان نوین است. این حزب بزرگترین حزب در قفقاز جنوبی است که تعداد اعضای آن به هفتصد هزار نفر نزدیک شده است. مهربان علیوا از سال 2005 نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان است و علاوه بر آن، فعالیت گسترده‌‌ای دارد که در نتیجه آن، بر شمار دوستان ما افزوده شده است. از سال 2004 تاکنون ، مهربان، رئیس بنیاد حیدرعلی اف، پیشوای عالی است و این بنیاد تحت ریاست وی به متنفذترین سازمان (جمهوری) آذربایجان و منطقه تبدیل شده است. با در نظر گرفتن تمام این عوامل تصمیم به این انتصاب گرفتم. از امروز، دوره جدیدی در زندگی مهربان علیوا آغاز می شود.» در این نشست خانم علیوا نیز گفت: «آقای رئیس جمهور، من قدردان اعتماد بالای شما به خود هستم و در طول سالیان گذشته، ایده‌های شما، از استقلال، میهن پرستی، حفاظت از منافع ملی، وحدت میان مردم آذربایجان، سرمشقی بودند برای کار من.»

,
,

البته این انتصاب همانطور که پیش بینی می‌‌شد در داخل و خارج از آذربایجان با تعجب و تمسخر بسیاری مواجه گردیده است. برخی نظیر مجری شبکه فوکس ترکیه، این انتصاب را با طعن و تمسخر بررسی کردند و البته چوب آن را هم با حذف از رله‌ی شبکه‌شان در جمهوری آذربایجان خوردند و برخی دیگر نیز از جمله عیسی قنبر و علی کریملی از رهبران مخالف علی اف بطور جدی این انتصاب را مورد نقد قرار داده و گفتند:"مهربان خانم در یک دست برای شش انگشتش! هم مسئولیت دارد"

,

از سوابق خانم مهربان علی اوا همین بس که منطقه‌ی بینه که وی نماینده‌ی آن منطقه است از جمله‌ی مشکل‌دار ترین مناطق می‌باشد و عدم رسیدگی از طرف خانم علی اوا  نیز مورد انتقاد مردم منطقه است.

,

دیگر اینکه بر اساس اسناد ویکی‌لیکس که سال گذشته منتشر شد مهربان علیوا با وجود اینکه نماینده پارلمان است، دانش سیاسی اندکی دارد. او همچنین به عنوان فردی در داخل و خارج از کشور شهرت یافته که به زندگی لوکس و غربی علاقمند است.

,

جراحی‌های زیبایی وی بر روی صورت و بدنش در منطقه قفقاز نیز زبانزد است. همچنین با انتشار اسناد پاناما نام مهربان، لیلا، آرزو و حیدر، همسر و فرزندان الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان به عنوان شرکای چند بنگاه برون‌مرزی دیده می‌شود؛ شرکت‌هایی صوری که سه پوشش حفاظتی بر ثروت آن‌ها کشیده‌اند. بر اساس این اسناد، فاضل ممدوف، وزیر وقت دارایی، شرکت آتا هلدینگ را تاسیس و خانواده علی‌اف را نیز در آن سهیم می‌کند.

,

شرکت آتا هلدینگ در بخش‌های صنایع نفت و گاز، ساختمان‌سازی، بانک آذربایجان، معادن و شرکت ارتباطات فعالیت دارد و سرمایه آن بیش از ۴۸۰ میلیون دلار است. طبق نامه‌ای که در سال ۲۰۱۰ به دفتر وکالت موساک فونسکا در پاناما ارسال شده ۵۱ درصد سهام شرکت آتا هلدینگ در اختیار شرکتی به نام Hughson Management است که نام روسای این شرکت افرادی به نام آرزو و لیلا علی‌اف قید شده است.

,

 همچنین الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در سال ۲۰۰۷ کنسرسیومی شامل ۶ معدن طلا واقع در غرب این کشور را به شرکتی در بریتانیا و سه شرکت برون مرزی اهدا کرد که سهامدار اصلی همه این شرکت‌ها دختران رئیس جمهور آذربایجان هستند. لیلا و آرزو علیوا، ۴۵ درصد از سهام شرکت "لاندکس ریسورس اس ای" و ۱۱ درصد از سهام "گلوبلکس اینترنشنال" را در اختیار دارند که در مجموع معادل ۵۶ درصد سهام معادن طلای آذربایجان است.

,

در این بین یکی از نخستین افرادی که به مهربان علیوا تبریک گفت کسی نبود جز رجب طیب اردوغان.

,

چرا اردوغان اولین کسی بود که به مهربان علی اوا تبریک گفت؟

,

برخی می‌گویند سیاست کار هر کسی نیست و باید درست و به جا تشخیص دهی که کِی باید صحنه را خالی کنی. ظاهرا طعم ریاست و قدرت در کشورهایی نظیر ترکیه و آذربایجان زیر دندان دولتمردانشان مزه کرده و دیگر سیاست مدار خوبی هم نیستند و نمی‌توانند تشخیص دهند که وقت ترک میدانشان رسیده یا نه و می خواهند قدرت را برای خوشان دائمی کنند.

,

شعار"بیر میل ایکی دولت" یعنی یک ملت و دو دولت هم در ترکیه و هم در آذربایجان نقل زبان هاست. اما ظاهرا این شعار خیلی هم درست نیست و دولت های این دو کشور هم پا به پا برای تثبیت خلافت حرکت می‌کنند.

,

علی اف با انتخابات سپتامبر و تغییر قانون اساسی، اول رئیس جمهوری خود را هفت ساله کرد و جایگاه معاون اولی را ایجاد کرد و این روزها هم با انتصاب مهربان علی اوا، آخرین میخ‌‌ها را بر تابوت دموکراسی در جمهوری آذربایجان زده و حکومت را در خاندانش موروثی کرد و احتمالا به این زودی‌ها هم آذربایجان غیر از علی اف‌ها و پاشایف‌ها دولتی دیگری نخواهد دید.

,

شاید اردوغان هم سعی می‌کند تا خود را به نوعی تا مدت‌ها در راس هرم قدرت نگه دارد. البته باید این نکته را فراموش نکند که جایگاه فعالیت‌های حزبی و تصمیمات مردمی در ترکیه بسیار متفاوت‌تر از آذربایجان است و احتمالا به این سادگی هم نخواهد توانست سیستم حکومت ترکیه را از پارلمانی به ریاستی تبدیل کند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه