اخبار داغ

قراردادی که معادلات نظامی دنیا را بهم می ریزد؛

موانع خرید اس ۴۰۰ و ترکیه

موانع خرید اس ۴۰۰ و ترکیه
موانعی پیش روی قرارداد فروش اس ۴۰۰ به ترکیه وجود دارد که در صورت نهایی شدن و تحویل این موشک به ترکیه، معادلات نظامی را در منطقه به نفع ترک‌ها تغییر خواهد داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، سه‌شنبه هفته گذشته بود که رسانه‌های ترکیه و روسیه از احتمال خرید موشک‌های پیشرفته اس ۴۰۰ توسط ترکیه خبر دادند. خبری که هرچند از سوی سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه به‌طور مشخص به آن اشاره نشد اما فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه در سخنانی تائید کرد که دو کشور در حال مذاکره برای خرید این سامانه هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

تحولات و بحران‌های سال‌های اخیر، خاورمیانه را مبدل به منطقه‌ای برای زورآزمایی بین قدرت‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای کرده است. اما چیزی که دراین‌بین مشهود است تلاش هرکدام از بازیگران اصلی خاورمیانه جهت چیره کردن اراده خود بر دیگری است که ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

,

جنگ‌های سالیان اخیر به‌خوبی اهمیت سیستم‌های پدافند هوایی و موشکی را نمایان کرده است دراین‌بین تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران به‌عنوان مکمل دفاعی تا حدود زیادی توان پدافند موشکی ما را در منطقه افزایش داده و معادلات را تغییر داده است ترک‌ها که به اذعان مقامات نظامی خود در ایجاد شبکه یکپارچه مؤثر پدافندی ناکام بوده‌اند سعی در تقویت خود در این حوزه دارند.

,

باوجود استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت آمریکایی در ترکیه، بازهم آن‌ها به فکر خرید سامانه‌های جدید هستند چراکه سامانه‌های پاتریوت تنها در بخش‌های معدودی از خاک این کشور مستقرشده‌اند و در صورت درگیری در سطوح بالا این سیستم‌ها توان دفاع همه‌جانبه با دشمن را ندارند و همچنین برای به‌کارگیری آن‌ها ضوابط خاصی توسط ناتو برای همه کشورها وضع‌شده است.

,

علت دیگری که ترک‌ها را به سمت خرید سامانه روسی اس ۴۰۰ برده توانایی فوق‌العاده بالای این سامانه است به‌طوری‌که قادر است انواع هواپیماهای جنگنده، شکاری و انواع موشک‌های دوربرد را تا مسافت چهارصد کیلومتر در ظرف مدت‌زمان اندک شناسایی نموده و در کمتر از پنج دقیقه سرنگون کند.

,

باوجوداین موارد این قرارداد هنوز در حال طی مراحل اولیه خود است و باید دید آیا روس‌ها این سامانه را که تاکنون فقط به دو شریک راهبردی خود یعنی چین و هند فروخته‌اند در این شرایط نامتعادل که بعد از سرنگونی جنگنده روس اتفاق افتاد می‌فروشند یا نه، یا آیا آمریکایی‌ها همانند لغو قرارداد مشابه ترک‌ها با چینی‌ها عمل می‌کنند و درنهایت اینکه آیا اعضای ناتو به دلیل عدم همخوانی سیستم روسی با سیستم ناتو به خرید این سامانه پیشرفته روسی اعتراض می‌کنند یا نه؟

,

همه این‌ها موانع پیش روی این قرارداد است که در صورت نهایی شدن و تحویل معادلات نظامی را در منطقه به نفع ترک‌ها تغییر خواهد داد.

,

نویسنده: حجت آرمان طاهری تحلیل‌گر مسائل روسیه

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه