اخبار داغ

رابطه مستقیم فروپاشی خانواده ها و گسترش شبکه های ماهواره ای

رابطه مستقیم فروپاشی خانواده ها و گسترش شبکه های ماهواره ای
بسیاری از نوجوان و جوانان به دلیل تماشای بدون کنترل برنامه‌های ماهواره‌ای گرفتار خرافه ‏پرستی، کم‏رنگ شدن اعتقادات و از همه مهم‏تر، بی‌بند و باری شده‌اند و به وضوح می‌توان مشکلات شخصیتی را در آنها مشاهده کرد که زمینه های فروپاشی خانواده ها را نیز ایجاد کرده است
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سراب خبر، امروز دشمن از هر ابزار و رسانه‌ای برای هجوم به فرهنگ ما استفاده می‌کند و با برنامه‌های ماهواره‌ای و ساخت مستندها و فیلم‌ها و سریال‌ها و فیلم‌های ضد اسلامی و فیلم‌‌های شرم‌آور علیه رسول خدا و قرآن می‌‌خواهد جوان ایرانی را از ایرانی بودن و مسلمان بودن خود متنفر و پشیمان کند و هویت جوان ایرانی را بگیرد و او را به سبک زندگی غربی متمایل کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سراب خبر,

یکی از اهداف ماهواره‌ها این است که با تهی کردن جامعه ایرانی از فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی، جامعه ایران اسلامی را از درون، دچار فروپاشی کند و کاری را که در جبهه نظامی و جنگ سخت نتوانست با بمب و موشک انجام دهد، در جبهه فرهنگی و جنگ نرم با کمک رسانه‌ها و فیلم‌ها و از طریق بی هویت کردن جوانان انجام دهد.

,

«رابرت مرداک» صهیونیست ضدشیعه که مؤسس شبکه فارسی‌وان است، قطعاً از روی دلسوزی و محبت به خانواده‌های ایرانی شبکه راه‌اندازی نمی‌کند و باید اهداف شوم آنان برای خانواده های ایرانی مشخص شود.

,

امروز تمام آحاد مردم باید به میدان مبارزه با جنگ نرم دشمن آمده و با هدف شوم آن‌ که نابودی کانون گرم خانواده است، مبارزه کنند.

,

خانواده، عنصری اساسی در جامعه است که کارکردهای مختلفی دارد. یکی از مهم‌ترین کارکردهای خانواده، تربیت دینی فرزندان است.

,

خانواده هر نوع مذهب و اعتقاداتی را که داشته باشد، به کودک خود انتقال می‌دهد. حال این پرسش پیش می‌آید که چرا با توجه به اینکه در جامعه ما تربیت و فرهنگ اسلامی‌حاکم است، اما باز هم ما با چالش‌ها و شکاف‌هایی مانند کم‏رنگ شدن الگو‌های دینی و بی‌توجهی به احکام اسلامی ‌هستیم.

,

در ابتدا برای شناسایی آسیب‌هایی که شبکه‌های ماهواره‌ای به ساختار خانواده‌ها وارد می‌کنند، بهتر است به تعاریف صاحب‏نظران مختلف درباره خانواده بپردازیم. اسلام، خانواده را گروهی متشکل از افراد دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می‌کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مردی تشکیل می‌دهد. نکاح نیز عقدی است که بر اساس آن، رابطه زوجیت بین زن و مرد برقرار می‌شود و در آن ارتباط، طرفین دارای وظایف و حقوق جدید می‌شود.

,

 هر چند تعریف خانواده در طول زمان با تغییراتی همراه بوده است، از یک منظر خانواده عبارت است از«پیوند قانونی دو جنس مخالف برپایه روابط پایا، تقدس مذهبی، روابط عمیق عاطفی که با نوعی قرارداد اجتماعی و آثار مهم فرهنگی همراه است». (روحانی، 1389: 8؛ به نقل از: ,Engels 1973) کوئن نیز خانواده را گروهی از افراد می‌داند که از راه خون، زناشویی یا فرزندپروری با یکدیگر ارتباط می‌یابند و در یک دوره زمانی نامشخص با هم زندگی می‌کنند. (روحانی، 1389: 8؛ به نقل از: کوئن، 1378)

,

آنتونی گیدنز، خانواده را گروهی از افراد می‌داند که با ارتباطات خویشاوندی مستقیما پیوند یافته‏اند و اعضای بزرگ‏سالان آن مسئولیت مراقبت از کودکان را برعهده دارند. پیوندهای خویشاوندی، ارتباطات میان افراد است که یا از طریق ازدواج برقرار می‏شود، یا از طریق تبار است که خویشاوندان خونی (مادران، پدران، فرزندان دیگر، پدربزرگ‌ها و...) را با یکدیگر مرتبط می‌سازد. (روحانی، 1389: 9؛ به نقل از: گیدنز، 1383)

,

با وجود پراکندگی در تعاریف و تفاوت در معنا و مفهوم خانواده، ظاهرا در یک قول کمتر اختلاف وجود دارد و آن اینکه اخلاق اجتماعی، هنجارها و رفتارهای اجتماعی که برساخته می‌شوند، دارای پیوندی متقابل با خانواده و تربیت خانوادگی هستند. خانواده اصول اخلاقی را به عرصه‌های دیگر انتقال می‌دهد و به آن اجتماعات جهت ‏گیری اخلاقی می‌دهد. همچنین خانواده به عنوان یک اجتماع اخلاقی منشأ ارزش‌های اجتماعی است.

,

به‌طور کلی، اجتماع طبیعی و اخلاقی ضمانت اجرای درونی نظم اجتماعی است و در واقع، انسجام کل جامعه و تحقق اجتماع جامعه‌ای تابع نفوذ اجتماع طبیعی در انواع تعاملات اجتماعی است. (شریفی و کاکاوند، 1388: 27) خانواده، نخستین نهاد اجتماعی است که در زندگی جمعی انسان شکل گرفته و مهم‌ترین نقش را در توسعه و رشد مراحل حیات بشر در امتداد تاریخ انسان از خود نشان داده است و از ابتدا تاهنوز و تا فرجام زندگی، نسبت به دیگر نهادهای اجتماعی ارزش و اهمیت خاصی دارد.

,

با همه اینها متأسفانه امروزه بر اثر رشد و توسعه فزاینده وسایل و ابزار رسانه‏ های جمعی و تهاجم گسترده فرهنگ انحطاط و ضد اخلاق، نظام مقدس خانواده دچار تزلزل و بحران شده است. دنیای غرب به این آفت دچار شده و آثار آن کم و بیش در شرق سرایت کرده است.در زمان گذشته، خانواده عمدتا به عنوان تنها نهاد کارگزار جامعه‌پذیری شناخته می‌شد، ولی امروزه خانواده با توجه به تغییرات صورت گرفته، با رقیبان عمده‌ای برای جامعه‌پذیری نظیر رسانه‌های ارتباط جمعی و نظام آموزشی روبرو شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه