اخبار داغ

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان ایلام بیان کرد:

کمک به دولت برای انجام طرح‌های بر زمین مانده یکی از نقش‌های بسیج جامعه پزشکی بود

کمک به دولت برای انجام طرح‌های بر زمین مانده یکی از نقش‌های بسیج جامعه پزشکی بود
مسئول بسیج جامعه پزشکی استان ایلام گفت: کمک به دولت به عنوان بازوی توانمند در حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی یکی دیگر از نقش‌های بسیج بود، به این شکل که بسیاری از طرح‌های ابتر مانده را دنبال کرد و ادامه داد که از جمله آن اعزام تیم‌های پزشکی به نقاط کوری که امکانات بهداشتی و درمانی وجود نداشت
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از سازمان بسیج جامعه پزشکی، با توجه به سابقه مثبت قشر جامعه پزشکی در زمان جنگ و نقش بی‌بدیل آن پس از پایان جنگ تحمیلی برای استفاده از دستاوردهای جامعه پزشکی کشور، سازمان بسیج جامعه پزشکی در استانها راه اندازی شد.

 

به گزارش خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور، با ساسان زمانی، مسئول بسیج جامعه پزشکی استان ایلام درباره ساختار و عملکرد بسیج جامعه پزشکی کشور و همچنین سازمان استان ایلام به عنوان زیر مجموعه سازمان کشوری از گذشته تا به امروز، به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را با هم می‌خوانیم:

 

اوایل سال ۸۱ در استان ایلام سازمان بسیج جامعه پزشکی راه اندازی شد و طبق برنامه‌های ابلاغی که سازمان انجام داد از پتانسیل‌های موجود در راستای محرومیت زدایی، برنامه‌های فرهنگی، برگزاری نشست‌های مختلف، یادواره شهدا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای جامعه پزشکی استفاده شد.

 

کمک به دولت به عنوان بازوی توانمند در حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی یکی دیگر از نقش‌های بسیج بود؛ به این شکل که بسیاری از طرح‌های ابتر مانده را دنبال کرد و ادامه داد که از جمله آن اعزام تیم‌های پزشکی به نقاط کوری که امکانات بهداشتی و درمانی وجود نداشت، بود و این تیم‌ها برای پوشش دهی اعزام شدند.

 

بسیاری از اقدامات فرهنگی که در داخل دانشگاه‌های استان انجام شد مانند برگزاری کارگاه‌های علمی آموزشی، انجام پروژه‌های آموزشی در غالب کارهای بسیج از دیگر فعالیتهای بسیج جامعه پزشکی بوده است.

 

از سال ۸۸ به بعد برپایی بیمارستانهای صحرایی و تخصصی در دستور کار قرار گرفت که این بیمارستانها در سال چند مرتبه برگزار می‌شوند و خدمات پزشکی و پیراپزشکی شایسته‌ای را با حضور پزشکان بسیجی در نقاط محروم انجام می‌دهند.

 

در بیمارستان صحرایی امسال بیش از بیست هزار خدمات به مردم ارائه شد

با وجود اینکه مرز مهران استان ایلام برای جابه‌جایی زائرین اربعین حسینی در چند سال اخیر انتخاب شده است، در سه سال گذشته سازمان بسیج جامعه با برپایی درمانگاه همچنین بیمارستان تخصصی خدمات درخوری را به مردم ارائه داده است.

 

در بیمارستان صحرایی امسال بیش از بیست هزار خدمات به مردم ارائه داده شد و خدمات تخصصی، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه، حضور پزشکان از رشته‌های مختلف و بخشهای دیگر از جمله خدمات به مردم بوده است.

 

بسیج جامعه پزشکی در استانها به عنوان تشکلی خودجوش و سازمانی مستقل خدمات را انجام می‌دهد و با توجه به نیازی که وجود دارد همچنین در کشورهای همسایه خدمات بهداشت و درمان را ارائه می‌دهیم.

 

در چند روز گذشته اولین تیم تخصصی دندانپزشکی و پزشکی را در راستای خدمت به مردم شیعه منطقه و بالا بردن بُرد امنیتی با همکاری سایر قسمتهای سپاه که در زمینه‌های مختلف همکاری دارند، برای ارائه خدمات به کشور عراق فرستادیم و ما نیز تلاش خود را خواهیم کرد.

 

در موضوعات ورزشی تابه حال چندین جام ورزشی با عنوان شهدای بسیج جامعه پزشکی در استان برگزار کردیم و هم‌اکنون نیز برای بهداشت برنامه ریزی شده است و هرکجا که به اعضای بسیج جامعه پزشکی نیاز بوده بدون توقع و چشم داشتی این افراد مشارکت داشته‌اند.

 

سوال: در حوزه‌های جهادی چه برنامه‌هایی در پنج سال گذشته داشتید؟

هر ساله برپایی بیمارستان‌های صحرایی را در نقاط محروم شهرستان‌ها و بخش محروم برپا کرده‌ایم و تمام تلاش خود را کرده‌ایم که تمامی خدماتی که در بیمارستان‌های مرکز استان انجام می‌شود، در این بیمارستان‌های صحرایی ارائه شود.

 

در سه سال گذشته برنامه درمانی مرز مهران را داشتیم؛ اعزام تیم‌های تک تخصصی در چند سال گذشته در دستور کار ما بوده و اعزام تیم‌های امدادی به نقاط خاصی انجام شده است.

 

در این نقاط خاص در ابتدا بیماران غربالگری شده‌اند و با توجه به هر نوع بیماری خاص و فراگیر در هر منطقه متخصصان مربوط به آن بیماری همه گیر را به منطقه مورد نظر اعزام کرده‌ایم.

 

سوال: چند تیم بهداشتی درمانی را به شکل بیمارستان و غیره اعزام کرده‌اید؟

ما در سال گذشته ۱۵۱ تیم اعزام کردیم و امسال سقف اعزام تیم امدادی پزشکی عمومی که تابه حال اعزام شده بیش از ۲۱۶ تیم بوده است همچنین چهار تیم تک تخصصی و برپایی بیمارستان صحرایی به مدت ۱۴ شبانه روز در سه شیفت کاری از دیگر اقدامات بوده است.

 

سوال: جمعیت مخاطبتان چقدر است؟ چقدر عضو این سازمان شده‌اند و چقدر فعال هستند؟

حوزه سلامت استان ایلام حدوداً پنج هزار نفر اعم از اساتید، پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران هستند که ۵۰ درصد این تعداد عضو بسیج جامعه پزشکی هستند که در برنامه‌های مختلف حضور دارند.

 

حدود ۵۰ درصد از اعضای بسیج جامعه پزشکی استان ایلام از اعضای هیئت علمی استان، و دو سوم آنها نیز به شکل فعال هستند که در برنامه‌های کوهنوردی و اردویی فعالیت دارند که باید فعالیت‌های آنها گسترده‌تر شود.

 

هم‌اکنون بیشتر در حوزه امداد و درمان فعالیت داریم به شکلی که فعالیت ما کار سازمان‌های امدادی شده است.

 

سوال: نقش بسیج جامعه پزشکی در مجمع عالی استان ایلام را چگونه ارزیابی ‌کنید؟

در راستای سیاست گذاری و برنامه‌های کلان استان می‌تواند مفید باشد؛ در اتاقهای فکر افراد نخبه اعم از فوق تخصص، هیئت علمی و کارشناسان هستند که آنها تجاربی دارند و از نظرات آنها استفاده می‌شود که رئیس دانشگاه نیز در این جلسات شرکت می‌کند.

 

به نظر بنده مجمع می‌تواند در راستای سیاستهای کلان تاثیرگذار باشد؛ نظرات اساتید بیشتر در جلسات شورا که ماهیانه مطرح می‌شود و خودمان آنها را اجرا می‌کنیم.

 

سوال: در برنامه‌های بومی خود در سال گذشته چکاری انجام داده‌اید؟

بحث اربعین و نقطه صفر مرزی از برنامه‌های ما بوده است البته متاسفانه بستر و زیرساخت فراهم نیست و ما برای یک چادر ۵۰ متری باید به بسیاری از مراکز مختلف مراجعه کنیم، مشکلات زیاد اعتباری و ساختاری داریم که سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور باید برای نقاط محروم مانند ایلام که نیاز مبرم به سازه بیمارستانی دارد فکر اساسی کند تا بتوانیم برنامه‌های مدنظر را انجام دهیم.

 

سوال: چقدر برنامه‌های شما مطابق با سیاست‌های کلی سازمان بسیج و برنامه هایی است که سازمان مرکزی برای شما ابلاغ کرده است؟

ما در راستای برنامه‌های سازمانی اقدام می‌کنیم حتی بعضی اوقات فراتر از آنها پیش می‌رویم به عنوان مثال ۲۰۰ ساعت تیم آموزشی عمومی برای ما درنظر گرفته‌اند درحالیکه۵۰ درصد از اعتبار آن به دست ما نرسیده است اما ما صد درصد آن را انجام داده‌ایم و تا پایان سال نیز هنوز برنامه برای انجام دادن، داریم.

 

سوال: چقدر آن ابلاغیات قابلیت اجرا داشته است؟

بسیاری از برنامه‌ها خوب هستند و بر حلقه‌های صالحین بسیار تاکید می‌شود اما اعضای ما معمولا در اتاق عمل مشغول کار هستند که بیشتر مواقع به مشکل برمی‌خوریم به این دلیل که پزشکان، پرستاران و نیروهای درمانی باید کار خود را ترک کنند تا به مشکل پیش آمده رسیدگی کنند که این موضوع چالش زیادی را برای ما ایجاد می‌کند.

 

شاید این موضوع در قسمت‌های اداری که نیاز به فعالیت تخصصی ندارند بهتر جواب بدهد اما با تمام تلاشهایی که کرده‌ایم این مشکل وجود دارد.

 

سوال: شما در استان برای به کارگیری توان بسیجیان جامعه پزشکی در مواقع بحران چه در قالب تشکیل تیم‌های اضطراری پزشکی و چه در قالب بهداری تیپ‌ها و لشکرهای مردم پایه در استان چه کاری انجام داده‌اید؟

ما بسیاری از این موارد را پوشش می‌دهیم و تیپ ما در منطقه عملیاتی مستقر هستند ما حتی علاوه بر برنامه‌هایی که در مرکز استان و کل استان انجام می‌شود برنامه ریزی می‌کنیم حتی روستاهای اطراف که علاوه بر تیپ دارای گروه‌های رزمی هستند، برای اثربخشی نظام و بسیج این روستاهای محروم را نیز پوشش می‌دهیم و سالهای گذشته نیز این کار را انجام داده‌ایم.

 

در یک منطقه مرزی خارج از استان تیپ سپاه مستقر است که آن را نیز پوشش می‌دهیم.

 

سوال: نقش کانون‌هایتان را در پیاده‌سازی اهداف بسیج چقدر موثر می‌دانید؟

نقش کانون کاملا محوری است و باید توجه بیشتری به آن شود.

 

کانون‌های بسیج جامعه پزشکی نقش محوری دارند و باید مستقیماً به خود ما و سازمان بسیج جامعه پزشکی استانها وصل شوند که عزل، نصب و اعتبار آنان با ما باشد تا بتوانیم سطح خدماتمان را ارتقاء دهیم.

 

انتهای پیام/
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سازمان بسیج جامعه پزشکی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, در بیمارستان صحرایی امسال بیش از بیست هزار خدمات به مردم ارائه شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سوال: در حوزه‌های جهادی چه برنامه‌هایی در پنج سال گذشته داشتید؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سوال: چند تیم بهداشتی درمانی را به شکل بیمارستان و غیره اعزام کرده‌اید؟,
,
,
,
,
,
, سوال: جمعیت مخاطبتان چقدر است؟ چقدر عضو این سازمان شده‌اند و چقدر فعال هستند؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سوال: نقش بسیج جامعه پزشکی در مجمع عالی استان ایلام را چگونه ارزیابی ‌کنید؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سوال: در برنامه‌های بومی خود در سال گذشته چکاری انجام داده‌اید؟,
,
,
,
,
,
, سوال: چقدر برنامه‌های شما مطابق با سیاست‌های کلی سازمان بسیج و برنامه هایی است که سازمان مرکزی برای شما ابلاغ کرده است؟,
,
,
,
,
,
, سوال: چقدر آن ابلاغیات قابلیت اجرا داشته است؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سوال: شما در استان برای به کارگیری توان بسیجیان جامعه پزشکی در مواقع بحران چه در قالب تشکیل تیم‌های اضطراری پزشکی و چه در قالب بهداری تیپ‌ها و لشکرهای مردم پایه در استان چه کاری انجام داده‌اید؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, سوال: نقش کانون‌هایتان را در پیاده‌سازی اهداف بسیج چقدر موثر می‌دانید؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه