اخبار داغ

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان خبرداد

شهرستان سرایان آماده پذیرایی از مسافران و میهمانان نوروزی

شهرستان سرایان آماده پذیرایی از مسافران و میهمانان نوروزی
مسئولی نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان گفت:شهرستان سرایان با جاذبه های تاریخی و گردشگری آماده میزبانی از مسافران نوروزی می باشد
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدعرب مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان سرایان درگفتگوباسرایان بیدار،  گفت:شهرستان سرایان یکی از مناطق قدیمی و کهن با سابقه چند صد ساله و بنام بشمار می رودوآثارباستانی فراوانی دراین شهرستان گواه این مطلب می باشد

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سرایان بیدار,

وی افزود: این شهرستان از جمله مناطق دیدنی و خوش آب و هوای استان می باشد که دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری متعددی است از جمله :

,

کاروانسرای سرایان ، آب انبار کاروانسرا(فاضل خانی)،بازار میثم،حمام کاروانسرا، آرامگاه تورانشاه، مزار میرزاها،مسجد جامع سرایان، آب انبار های شهر سرایان(6مورد فعال)،خانه یزدانی،مسجد آهنگران، موزه مردم شناسی و صنایع دستی شهرستان ، آسیاب آبی چرمه ،آب انبار کمال آیسک، آب انبار محمدباقران، محوطه تاریخی کله کوب ، مسجد جامع دوحصاران، آب انبار احمد آقا سه قلعه ، مسجد جامع سه قلعه ، مسجد ارگ قلعه ، مسجد خواجه مینا، خانه حسام الدیوان،بادگیر میر علی آقا و خسروی سه قلعه، آب انبار بی بی حسین خان بسطاق ، خانه عباس رمضانی و خانه هروی سه قلعه ، قلعه قلاع سرایان ،روستای هدف گردشگری کریمو، منطقه نمونه گردشگری مصعبی و کریمو ،دشت لاله های بسطاق ، غار بتون ، کویر و رصد گاه نجوم سه قلعه ، باغستان چرمه ، سد زو و کال زو ، جنگل سه قلعه ، آسیاب آبی کاه کوه و ارتفاعات شمال سرایان در مسیر آب قنات زابر ، روستای ییلاقی خاور ، دره آمین و بوسی ، دره و آبشار سبزرود  و جاذبه ها تاریخی و طبیعی متعدد دیگر با آب و هوایی مطبوع و مردمانی خونگرم همه ساله مانند تمامی شهرهای استان پذیرای عده زیادی از میهمانان و مسافران نوروزی بوده و هم اکنون با گذشت یکسال دیگر و با وجود سبقه تاریخی و فرهنگی بالا و آثار تاریخی شاخص و منحصر به فرد و جاذبه ها و مناطق بکر گردشگری همچون دیگر شهرهای استان چشم انتظار و آماده پذیرایی از مهمانان و مسافران نوروزی می باشد.

,

مسئول میراث فرهنگی شهرستان سرایان اظهارکرد:خونگرمی و مهمان نوازی از خصوصیات بارز مردمان این دیار است و گردشگران قطعا خاطرات خوب و خوشی را در سرایان خواهند داشت.

,

عرب گفت:: در راستای ارائه خدمات مناسبتر و بهتر به مسافران و میهمانان نوروزی شهرستان، ستاد اجرائی خدمات سفر ویژه نوروز 96  فعالیت خود را آغاز نموده و با برگزاری جلسات مختلف و تهیه و تدوین برنامه های متنوع آماده پذیرایی از مسافران نوروزی شهرستان است.

,

وی خاطرنشان کرد: سرایان در حوزه گردشگری و جذب گردشگر دارای قابلیت بسیار بالایی است و آمادگی لازم جهت پذیرایی، میزبانی و اسکان مسافران و میهمانان نوروزی را دارد و با آغوش باز از آنها استقبال خواهد کرد.

,

وی ضمن تبریک پیشاپیش عیدنوروز آرزوی سالی خوب و سرشار از موفقیت برای همگان و همچنین سلامتی و سفری خوب و خوش و بی خطر برای تمامی مسافران نوروزی از مردم دعوت کرد در برنامه مسافرت خود سفر به سرایان را فراموش نکنند.

,

کریمو و مصعبی منطقه نمونه گردشگری با جاذبه های دیدنی

,

روستای کریمو به عنوان روستای هدف گردشگری شناخته شده و منطقه سرسبز و ییلاقی کریمو-مصعبی نیز به عنوان منطقه نمونه  گردشگری معرفی گردیده است.

,

این منطقه سرسبز که حد فاصل دو روستا به همین نام می باشد در فاصله 28کیلومتری شمال شهر سرایان واقع شده و در میان کوههای در هم رفته و برخوردار از کشتزارهای سرسبز و خرم و نهرهای جاری،دامنه های پر گل و منظره های دیدنی مانند آبشار و تفرجگاه تخت کمیلی و صدها مناظر طبیعی دیگر  است که همواره مورد توجه مسافرین عزیزی است که بخشی از اوقات فراغت خویش را در این گردشگاه و زیارتگاه سپری می کنند.

,

این منطقه از مناطق شاخص گردشگری استان است که مدفن دو تن از نوادگان امام جعفر صادق (ع) به نام های سلطان مصیب(ع)در دهستان مصعبی و سلطان کریم شاه(ع) در روستای کریمو می باشد.فاصله این منطقه زیبا و دیدنی تا بیرجند (مرکز استان)195کیلو متر می باشد.این منطقه از جنوب به شهر سرایان،از سمت مغرب به شهرستان فردوس و از سمت شمال به بخش کاخک شهرستان گناباد محدود می گردد.

,

تاکنون عملیات اجرایی شامل : مطالعات اولیه طرح، اجرای پلکان دسترسی ، محوطه سازی ، ساخت آلاچیق و سکوی استراحت ، نمازخانه و سرویس بهداشتی ، تأمین آب و برق سایت و ایجاد راه دسترسی از جمله اقدامات در مرکز سایت که مابین دو روستا قرار گرفته ، می باشد و همچنین پهنه بندی و محوطه سازی و ساخت آلاچیق در کنار امامزاده روستای کریمو انجام گرفته است که با توجه به خصوصیات بارز منطقه نیاز به اختصاص اعتبارات بیشتر جهت تکمیل می باشد. علاوه بر این رونق گردشگری هر منطقه نیازمند ورود  سرمایه گذاران بخش خصوصی است که با توجه به فراهم شده زیرساخت های مورد نیاز آماده واگذاری به بخش خصوصی می باشد.

,

غار اعجاب انگیز و اسرار آمیز بتون (بتو) سرایان

,

این غار در نزدیکی روستای چرمه در 12 کیلومتری مرکز شهر سرایان واقع است.

,

در نزدیکی این غار زیارتگاه پیراباذر از اماکن تفریحی و زیارتی شهرستان سرایان قرار دارد؛ برای پیمایش این غار تجهیزات پیشرفته غارنوردی مورد نیاز می‌باشد.

,

قندیل‌های زیبای آهکی به اشکال مختلف، حوضچه‌های آب معدنی، بلورهای زیبای کوارتز و کلسیت از شگفتی‌های داخل غار می‌باشند.

,

در داخل این غار می توان انواع تزئینات آهکی از قبیل استلاگمیت،استلاگمیت (لوله ای ، میله ای ، گل کلمی و...) حوضچه های آب معدنی،بلورهای زیبای کوارتز و کلیست و پدیده بی نظیر وکمیاب مروارید غار را مشاهده کرد .غار اژدها درواقع دومین غار عمیق و اورست غارهای شرق کشور محسوب می شود.

,

دره ای زیبا با آب و هوایی مطبوع در سرایان

,

دره سبزرود سرایان در 30 کیلومتری شمال شهرستان سرایان  یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان که بسیار مناسب برای کوهپیمایی و صخره نوردی است قرار گرفته است. در انتهای دره 30 آبشار شناسایی شده که برای دیدن آبشارها همراه داشتن وسایل و تجهیزات فنی الزامی است.

,

این دره و کوهستان زیبا با داشتن دیواره های بلند و مسیرهای فنی، جهت صعود کوهنوردان و تفرج گردشگران مکان بسیار مناسبی است. همه ساله عده زیادی از مسافرین و گردشگران در ایام عید نوروز و در دیگر فصول سال خصوصاً تابستان به دیدن زیبایی های این دره زیبا و دیدنی می آیند.امکانات اولیه نظیر سرویس بهداشتی ، پلکان و مسیر رفت و آمد تا انتهای دره و... در آن تدارک دیده شده است.

,

 دشت لاله های بسطاق

,

یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان سرایان دشت لاله های رنگارنگ روستای بسطاق است. این دشت در کنار محور بیرجند سرایان و در 5 کیلومتری روستای بسطاق در میان جنگل طاق قرار دارد. همزمان با فرارسیدن فصل بهار«دشت لاله ها» زیبایی خاصی به دشت بسطاق داده و طراوت و شادابی بهار در این دشت موج می زند.

,

دشت‌های لاله از جذاب‌ترین آثار طبیعی شرق ایران است. آب و هوای معتدل و بهاری شهرستان سرایان در فصل بهار هر مسافر و گردشگری را فرا می‌خواند تا اوقاتی خوش و خرم و با آرامش را در این شهرستان سپری کنند. 

,

در ایام تعطیلات نوروزی طبیعت بکر و مناظر زیبای دشت لاله ها خصوصاً نزدیک غروب خورشید عده زیادی از مسافران نوروزی و مردم شهر سرایان و شهرها و روستاهای اطراف را به سوی خود می کشاند. این منطقه دشت بسیار وسیعی است که تمام سطح آن را لاله های زیبایی پوشانده است و امسال با توجه به نزولات جوی در پایان سال رویش این گیاه زیبا از سال های گذشته بیشتر نیز بوده است.این منطقه در طول ایام نوروز همه روزه پذیرای تعدادی زیادی از مردم بوده و در روز طبیعت نیز از جمله مناطق شلوغ و با حجم بالای مسافر می باشد.

,

کویر و رصدگاه نجوم سه قلعه

,

کویر و رصدگاه سه قلعه یا به قولی بهشت منجمان ایران در 37 کیلومتری مرکز بخش سه قلعه واقع شده است و به دلایلی به عنوان نقطه ای مناسب و مرجع در کشور شناخته می شود:

,

داری ابرناکی کم است، کمتر از 25 روز در سال داری آسمانی ابری است، سه قلعه داری آسمانی پر ستاره است و حدق در آن در بعضی از شبها به 7.2 هم میرسد (تاریکترین نقاط زمین داری حدق در 7.5 است) و از این حیث یکی از تاریکترین نقاط سیاره زمین است، از نظر جغرافیایی طوری واقع شده است که در مسیر جریان گرد غبار محلی نیست، افق دید باز، حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه های کویری زیبا و استثنایی در حاشیه رصدگاه شامل تپه های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملا صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست.

,

این منطقه می‌تواند جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه باشد علاوه بر این وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه‌ قلعه و همچنین بیابان‌های اطراف سه‌ قلعه که عمدتاً رباط و کاروانسرا می‌باشد و روستاهای ییلاقی شمال شهرستان، مجموعه آثار تاریخی شهر سرایان و موزه و همچنین پتانسیل های صنایع دستی شهرستان بر قابلیت کویر سه‌ قلعه افزوده است که همه ساله تورهای پیاده روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان صورت می‌گیرد.

,

جاذبه های تاریخی:

,

کاروانسرای سرایان ، آب انبار کاروانسرا(فاضل خانی)،بازار میثم،حمام کاروانسرا، آرامگاه تورانشاه، مزار میرزاها،مسجد جامع سرایان، آب انبار های شهر سرایان(6مورد فعال)،خانه یزدانی،مسجد آهنگران، موزه مردم شناسی و صنایع دستی شهرستان ، سد تاریخی زو،آسیاب آبی کاه کوه، آسیاب آبی چرمه ،آب انبار کمال آیسک، آب انبار محمدباقران، محوطه تاریخی کله کوب ، مسجد جامع دوحصاران، آب انبار احمد آقا سه قلعه ، مسجد جامع سه قلعه ، مسجد ارگ قلعه ، مسجد خواجه مینا، خانه حسام الدیوان،بادگیر میر علی آقا و خسروی سه قلعه، آب انبار بی بی حسین خان بسطاق ، خانه عباس رمضانی و خانه هروی سه قلعه ، قلعه قلاع سرایان.

,

جاذبه های گردشگری:

,

روستای هدف گردشگری کریمو، منطقه نمونه گردشگری مصعبی و کریمو ،دشت لاله های بسطاق ، غار بتون ، کویر سه قلعه ، باغستان چرمه ، سد زو و کال زو ، جنگل سه قلعه ، آسیاب آبی کاه کوه و ارتفاعات شمال سرایان در مسیر آب قنات زابر، روستای ییلاقی خاور ، دره آمین و بوسی ، دره و آبشار سبزرود ، باغستان چرمه

,

جاذبه های صنایع دستی:

,

وجود 12کارگاه فعال زنگوله سازی و چلنگری در بازار قدیمی میثم و بافت تاریخی شهر که تنها بازارچه فعال صنایع دستی استان می باشد همچنین وجود کارگاههای فعال در رشته های خراطی ، کفش محلی و چرم سازی و حوله بافی و چادر شب  ، گلیم بافی ، سرمه دوزی،تولیدات چرمی ، سنگ تراشی ، محرق ساقه گندم، نمد مالی ، کلاه مالی ، سوخت نگار چوب ، سفالگری و... از جمله رشته های فعال صنایع دستی شهرستان می باشد که هنوز صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی به آنها اشتغال دارند.

,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه