اخبار داغ

به مناسبت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی/

توصیه های احادیث وروایات درباره تربیت اسلامی /دانش آموزان حدود 65درصد زمان مفیدخود را درمدرسه می گذرانند

توصیه های احادیث وروایات درباره تربیت اسلامی /دانش آموزان حدود 65درصد زمان مفیدخود را درمدرسه می گذرانند
دین اسلام روش خاصی برای تربیت اسلامی، در قرآن و احادیث بیان کرده و سعی دارد با آگاه ساختن افراد از خود و جهان و تربیت همه جانبه انسان ها و شکل دهی جامعه و یکتاپرستی با تکیه بر تعقل و تفکر مبنی بر خودشناسی و خداشناسی نوع زندگی و تربیت اسلامی رادر جامعه بر پایه شناخت نهادینه کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از ایل بانو،صدیقه محققیان درگفت و گو باخبرنگار این پایگاه خبری نقش و اهمیت تربیت اسلامی درجامعه رااین چنین بیان کرد: از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و رشد و کمال، سعادتمندی و پیشرفت و تغییرات زندگی او وابسته به اجتماع و محیطی که در آن زندگی می کند، است (سلامتی خود و جامعه در گرو افرادی است که در آن جامعه زندگی می کنند) بنابر این می طلبد که این رابطه تنگاتنگ بین انسان و محیط بر گرفته از ویژگی های اخلاقی و رفتاری اسلامی باشد چون انسان دارای دو بعد روحانی و جسمانی است بنابراین تربیت الگوی اسلامی بر گرفته از موازین شرعی و حقوقی وایجاد انگیزه و نشاط متناسب با الگوی اسلامی خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ایل بانو،,

محققیان در پاسخ به این سوال که چگونه می توان تربیت اسلامی را در جامعه نهادینه کرد،گفت: دین اسلام روش خاصی برای تربیت اسلامی، در قرآن و احادیث بیان کرده و سعی دارد با آگاه ساختن افراد از خود و جهان و تربیت همه جانبه انسان ها و شکل دهی جامعه و یکتاپرستی با تکیه بر تعقل و تفکر مبنی بر خودشناسی و خداشناسی نوع زندگی و تربیت اسلامی رادر جامعه بر پایه شناخت نهادینه کند.
وی از نقش خانواده ها ونهادهای فرهنگی و آموزشی در تربیت اسلامی فرزندان،گفت،: طبق تحقیقات، دانش آموزان حدود ۶۵درصد زمان مفید خود را در مدرسه می گذرانند بنابراین والدین در این چرخه زندگی می توانند سهم بسزایی داشته باشند و با ارتباط با مدرسه بر اهمیت نقش اولیا و مربیان و آگاهی از تناسب این رابطه باارزش های اسلامی ضعف ها و چالش ها را شناخت و بر اساس موازین شرعی و اسلامی در پیشبرد معیارهای اخلاقی تربیت فرزندان کوشا بود.

,
,

 

,

, ,

 

,

این کارشناس امور تربیتی درپاسخ به سوال، آیا نهادهای متولی تاکنون توانسته اند دربحث آموزشی و تربیت اسلامی ودینی به وظایف خود به خوبی عمل کنند؟،گفت:شرایط فضای اجتماعی و دنیای مدرن و‌ جهانی شدن فرهنگ عمومی و وابستگی و روابط متقابل نهادها و ساختار جامعه ،همسویی می طلبد؛ اما به دلیل نزدیکی حوزه های کاری و تداخل مسولیت ها این رابطه از شکل کلی به شکل وظیفه ای مبدل شده که خود باعث شده آنچه خواسته جامعه است می بایست یک هندسه کامل رابطه ای را ایجاد کرد که امروزه کمتر دیده می شود.

,

 

,

, ,

 

,

محققیان از توصیه های احادیث و روایات درباره ی تربیت اسلامی، رعایت مساوات و برابری، هدایت اعتقادی و عرفی، رعایت احترام به والدین و بزرگترها، تعلیم آداب اجتماعی، آگاه ساختن فرزندان به معیارهای انحرافی رانام برد.

,

وی اثر تربیت اسلامی در کاهش آسیب های اجتماعی را چنین بیان کرد: آسیب های اجتماعی به معنی انحراف و بی نظمی اجتماعی است، بنابراین با شناخت الگو های فرهنگی و اجتماعی و تشخیص رفتارهای نابهنجار در جامعه دینی و تطبیق و سازگاری و یا عدم تطبیق با آموزه های دینی می توان مسیر انحراف ها را شناخت و در جهت الگوی اسلامی و معیارهای اخلاقی هدایت کرد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه