اخبار داغ

استاد حوزه علمیه آیت الله بهجت فومنی(ره)؛

یکی از ارکان کار تربیتی داشتن سعه صدر است

یکی از ارکان کار تربیتی داشتن سعه صدر است
باتوجه به اهمیت امور تربیتی و نقش پررنگ روحانیت در این زمینه با حجت الاسلام و المسلمین بشارتی امام جماعت مسجد پیامبر اعظم(ص) و استاد حوزه علمیه آیت الله بهجت فومنی(ره) ساعتی به گفتگو نشستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بهجت نیوز؛ با توجه به اهمیت امور تربیتی و نقش پر تاثیر روحانیت در این زمینه با حجت الاسلام و المسلمین بشارتی امام جماعت مسجد پیامبر اعظم(ص) و استاد حوزه علمیه آیت الله بهجت فومنی(ره) ساعتی به گفتگو نشستیم تا پاسخ سوالاتمان را از فردی که سال ها در زمینه های تربیتی تجربه ای غنی دارد جویا شویم؛

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بهجت نیوز,

 

,

, ,

تربیت در فرهنگ اسلامی به چه معناست؟
تربیت در فرهنگ اسلامی به معنای ایجاد زمینه های رشد استعدادهای ذاتی و فطری یک انسان مسلمان با کمال اراده و اختیار می باشد. خداوند متعال در فطرت هر انسانی استعدادهایی را قرار داده است اگر درست تربیت شود میوه پر بار آن تمام جهان هستی را سرشار از نورانیت میکند، همه فضایل اخلاقی از جمله ایثار و شهادت نمونه های مثال زدنی از این رهگذر است.

,
,

شما فعالیت های تربیتی شهرستان فومن را چطور ارزیابی می کنید؟

,

جدا از اینکه فومن و فومنی ها را دوست دارم اما از نظر تربیت خصوصا تربیت فرهنگی متاسفانه باید بگویم عملکرد ضعیفی دارند، علی رغم اینکه استعداد بالقوه فرهنگی بالایی دارند و از جمله شهرهای مذهبی استان می باشد اما در عین حال، کارهای فرهنگی فقط در آمار و نوشته ها دیده می شوند که به نظر شخصی این حقیر ناشی از اولویت نداشتن کارهای فرهنگی، تربیتی در نظر مسؤولین شهرستان بلکه استان می باشد که از این قسمت ضایعات غیر قابل جبرانی در همه ابعاد اجتماعی دامن گیر استان و به طبع شهرستان دارد البته بعضی از مساجد، موسسه های قرآنی و مدارس کار فرهنگی انجام می دهند اما از آن جایی که کار فرهنگی باید جامع باشد و همه ابعاد را در نظر بگیرد متاسفانه در شهرستان فومن دیده نمی شود.

,

 چرا امور تربیتی نتوانسته است به جایگاهی که مد نظر طراحانش بوده دست یابد؟

,

چون اهمیت کارهای تربیتی هنوز احساس و درک نشده است نیازهای انسان دو گونه است نیازهای محسوس و نیازهای نامحسوس، تشنگی ازجمله نیازهای محسوس است لذا فرد تشنه برای رفع عطش هر مقدار لازم باشد هزینه می کند اما نیاز به ویتامین در فرد مشهود نیست و برای فهمیدن این کمبود باید به متخصص مراجعه نماید. امور تربیتی از جمله نیازهایی نامحسوس است که اول باید نیازآفرینی و احساس نیاز بشود تا فرد برای نحصیل آن اقدام عاجل انجام دهد لذا اگر اهمیت کار تربیتی را در جامعه درست تشخیص ندهیم و برایش هزینه لازم و کافی نکنیم چندین برابر این هزینه را باید در جاهای دیگر بپردازیم، به عنوان مثال زندان ها و انواع جرمها، بحث اعتیاد، طلاق، قلیان سراها و مواردی از این قبیل هزینه های عدم توجه به امور تربیتی می باشد.

,

 آیا تشکیلات تربیتی در طول سالیان گذشته دچار تحول شده است؟

,

متاسفانه امورتربیتی فقط از نظر آماری دچار تحول شده است اما از لحاظ عملی تحول چندانی پیدا نکرده است.

,

  مغایر بودن نظام تربیتی در خانواده و مدرسه و جامعه موجب تربیت چندگانه افراد می شود کدام نهاد باید شیوه تربیتی اش را تغییر بدهد؟

,

مغایر بودن به این معنا که باهم فرق می کنند لزوما چیز بدی نیست هرکدام از این نهاد ها وظایف جداگانه ای دارند که اگر انجام نشود دیگری را تحت شعاع قرار می دهد ولی در دیدگاه اسلام نهاد خانواده به عنوان مدیر اجرای تربیت فرد حتی قبل از تولد و انعقاد نطفه سهم بسیار قابل توجه ای دارد که متاسفانه در این قسمت به شدت دچار فقر مفرط هستیم.

,

  در کشور ما نهاد تربیتی در مدارس چگونه می توانند دانش آموزان را تحت تاثیر قرار بدهد؟

,

متاسفانه آموزش و پرورشی که ما با آن در ارتباط هستیم ضمن تقدیر از زحمات اساتید و معلمان دلسوز گزینه آموزشش خیلی پر رنگ تر از پرورش آن شده البته اگر موفقیت آن را در همین حد هم مفروض بدانیم متاسفانه از توان و استعدادهای این نهاد مقدس خیلی کم استفاده می شود و از این لحاظ بحث تربیت اسلامی در جامعه ما به عهده آموزش و پرورش قرار نگرفته است نهادهایی که در این مسیر قدم برمی دارند از جمله مساجد و حوزه های علمیه و حسینیه ها و هیات ها که جا دارد آموزش و پرورش یک تجدیدنظر در این مورد هم داشته باشد. به عنوان مثال برای بحث نماز مدارس هیچگونه برنامه ریزی ندارند و این خود مانعی برای کار تربیتی می باشد چون نماز ستون کار تربیتی می باشد و بهترین بهانه برای حضور علما و فضلا در بین دانش آموزان و دانشجویان شهرمان که آماج شبهات دشمنان از همه طرف قرار گرفته اند می باشد.

,

  آیا نظام آموزشی در تربیت انسان تراز اسلامی به عنوان یک هدف موفق بوده است؟

,

با توجه به هجمه همه جانبه دشمن و همچنین سفارشات رهبر فرزانه اما متاسفانه این اتفاق به شکل فراگیر هنوز نیفتاده است البته هر از گاهی عنایت هایی از جانب خداوند متعال می شود که جا دارد از این فرصتها بهتر استفاده کنیم.

,

  نقش صبوری و تحمل و سعه صدر در تربیت اسلامی چیست؟
یکی از ارکان کار تربیتی بحث سعه صدر داشتن می باشد تا جایی که ما در آموزه های دینی داریم که برای کسانی که حتی از اسلام بهره ای نبرده اند شما هدایت و هدایت طلبی و رشد را باید داشته باشید، حتی برای کسانی که مانع هستند، خداوند حضرت موسی(ع) را برای هدایت فرعون ماموریت می یابد یا مثلا جواب مثبت امام عارفان حضرت سجاد (ع) به قاتل پدر در جواب سوال اینکه من هم می توانم توبه کنم بنابراین ما باید سعه صدر داشته باشیم.

,
,

  هدف تعلیم و تربیت اسلامی چیست؟

,

هدف از تربیت اسلامی رشد هماهنگ، جامع و معتدل احساسات ثابت و متغیر انسان می باشد در واقع تربیت اسلامی انسانیت انسان را هدف قرار داده است و برنامه جامعی را بوسیله پیامبران فرستاد که الان در دست علما می باشد.

,

 ظرفیت هیات های مذهبی و تشکل های فرهنگی و قرآنی را در امور تربیتی کودکان و نوجوانان چگونه ارزیابی میکنید؟

,

ظرفیت بسیار بالایی دارند اما متاسفانه از این استعداد آن طور که باید استفاده نشده و نمی شود، هیات ها با مشکلات فراوانی درگیرند که جا دارد در این خصوص به طور ویژه سرمایه گزاری شود.

,

  نقش روحانیت اصیل را در فعالیت های فرهنگی وترببتی شرح دهید؟

,

هدفی که خداوند متعال به عهده پیامبران قرار داده است اکنون وظیفه روحانیت است که در مسیر ائمه اطهار برای رشد جوامع اسلامی برنامه منظم و مدونی را داشته باشد.

,

سخن پایانی:

,

بنده معتقدم اگر در امور تربیتی از هر لحاظ هزینه نکنیم باید چندین برابر این هزینه ها را در جاهای دیگر بپردازیم به امید روزی که مربی منصوب خداوند متعال از پس پرده غیبت درآمده سفینه نجات انسانیت را به مقصد آفرینش برساند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه