اخبار داغ

گزارشی از سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها:

جولان سگ‌های ولگرد در شهرک زیاران

جولان سگ‌های ولگرد در شهرک زیاران
ازدیاد سگ‌های ولگرد یکی از مهم‌ترین مشکلات ساکنین شهرک زیاران است که لازم است با توجه مسؤولین به این مشکل جهت رفع آن اقدام شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نگاه آبیک؛ سگ‌های ولگرد بعنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ بدون انتقال بیماری منجر به مرگ بالاخص در اطفال می‌گردد و موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌کننده پارک‌ها و تفرجگاه‌ها مطرح می‌باشند و سگ‌ها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثلی بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نگاه آبیک,

به گزارش نگاه آبیک؛ سگ‌های ولگرد که تعدادشان هر روز بیشتر از روز قبل می‌شود و مشکلات بسیار زیادی را برای مردم ساکن شهرها و روستاهای شهرستان آبیک به خصوص شهرک زیاران به وجود آورده است، مردم دیگر از این موضوع جانشان به لبشان رسیده است و هر روز نیز تعداد این سگ‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و حتی تعداد سگ‌ها در بعضی از روستاها بیشتر از ساکنین آن روستاها است و مردم از ترس نمی‌توانند در بیشتری از ساعات شبانه روز از خانه‌های خود بیرون در بی‌آیند.

, نگاه آبیک,

یکی از اهالی روستای زیاران در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ با اشاره به مشکلات روستای زیاران مطرح کرد: یکی از مشکلاتی که این روزها مردم شهرک زیاران و نیز چندین روستا پیرامون این شهرک می‌باشد، با آن درگیر هستند، ازدیاد سگ‌های ولگردی است که این روزها با پاره کردن کیسه‌های زباله و همچنین فضولاتشان موجب کثیفی سطح روستا شده‌اند.

, نگاه آبیک,

IMG_20170225_173641

, IMG_20170225_173641, IMG_20170225_173641,

وی افزود: افزایش بی‌رویه سگ‌های ولگرد یا بی‌صاحب و پرسه زنی آنها در سطح روستای زیاران معضلی است که این روزها موجب هراس و نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان این شهر شده و خطر جدی برای سلامت و امنیت شهر و شهروندان ایجاد کرده است.

,

یکی از بانوان زیارانی با بیان اینکه بیشتر سگ‌های ولگرد این شهر شب‌ها دیده شده و آرامش را از خانواده‌ها سلب می‌کنند، تصریح کرد: با اینکه تاکنون هیچ آسیب جانی از طریق این سگ‌ها گزارش نشده است اما باید اضافه کرد رعب و وحشت حاصل از حضور آنها در سطح شهر تردد را برای برخی اهالی این روستا را مختل کرده است.

,

این خانم خانه‌دار  اهل زیاران در ادامه با اشاره به نداشتن امنیت در این شهرک بیان داشت: نه تنها من بلکه هیچ یک از خانم‌های این شهرک نمی‌توانند به تنهایی به بیرون بی‌آیند زیرا از حمله سگ‌ها به شدت ترس و واهمه دارند و نمی‌توانند در خانه‌هایشان را باز بگذارند حتی برای مدت بسیار کوتاه، زیرا سگ‌ها به راحتی وارد خانه‌های ما می‌شوند.

,

یکی دیگر از بانوان این شهرک نیز در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ با گلایه از پرسه سگ‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌های این شهرک متذکر شد: تمام خانه و زندگی ما را نجس می‌کنند من خودم به شخصه امسال ۴ بار تمام خانه و زندگی خود را شسته‌ام، بخاطر این که فرزند کوچکم در را باز گذاشته بود و سگ‌ها به راحتی وارد خانه ما شده بودند و تمام خانه را نجس و آلوده کرده بودند.

, نگاه آبیک,

وی در پایان با اشاره به عبور و مرور دانش‌آموزان در خیابان‌ها و احتمال حمله سگ‌های آلوده به آن‌ها اظهار داشت: متأسفانه سگ‌ها به راحتی در خیابان‌ها آن‌ها در ساعات روشن و روز که زمان عبور و مرور دانش‌آموزان از خیابان‌ها نیز می‌باشد،

,

یکی از کسبه شهرک زیاران تصریح کرد: من به خاطر وجود سگ‌ها و احتمال حمله آن‌ها به فزرندم مجبورم هزینه بسیار زیادی را متحمل بشوم و برای فرزندم برای یک مسیر کوتاه سرویس تهیه کنم تا با سرویس رفت و آمد داشت باشد و بقیه خانواده‌ها نیز مشکلات من را دارند از مسؤولین عاجزانه درخواست می‌کنم، به فکر ما هم باشند، این شهرک جای زندگی سگ‌ها است ما این مکان را برای سگ‌ها خالی کنیم تا آن‌ها به راحتی در این شهر زندگی کنند.

,

IMG_20170225_173639

, IMG_20170225_173639, IMG_20170225_173639,

وی افزود: یکی از دلایل تجمع این سگ‌های ولگرد خانه‌های نیمه تمام و زمین‌های رها شده و البته زباله‌های رها شده توسط خود شهروندان است. بنظرم باید برای برچیده شدن این موضوع همه ارگان‌ها و اهالی با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.

,

این کسبه شهرک زیاران در پایان عنوان کرد: وجود اینکه سگ‌ها آزادانه در سطح روستا تردد می‌کنند، معلوم نیست که چرا دستگاه‌های مربوط نسبت به جمع‌آوری سگهای ولگرد اقدام نمی‌کنند حتما باید اتفاق ناگواری در این شهرک بیفتد تا مسؤولین گوشه چشمی به ما کنند.

,

یکی دیگر از ساکنین شهرک زیاران در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ بیان داشت: با وجود سگ‌های ولگرد در اکثر ساعت شبانه روز هیچ آرامش برای ما در این منطقه وجود ندارد و این امر موجب وحشت فرزندان ما نیز شده است.

, نگاه آبیک,

یکی از فرهنگیان روستای زیاران اظهار داشت:هر روز شاهد پرسه زدن‌های این سگ‌ها در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر هستیم که هم چهره شهر را لگدمال کرده و هم اینکه از ترس آنها کودکانمان نیز نمی‌توانند قدم به کوچه بگذارند و حتی در حیاط خانه‌های خودمان نیز از دست این حیوانات درامان نیستیم.

,

وی نسبت به خطرات احتمالی گردش آزادنه سگ‌های ولگرد در سطح شهرک هشدار داد و افزود: بیشتر دیده می‌شود سگ‌های ولگرد در حاشیه مدارس پرسه می‌زنند که در صورت مدیریت نکردن این وضعیت، امکان وقوع حوادث ناگوار جانی نیز وجود دارد.

,

فلاح یکی دیگر از ساکنین شهرک زیاران در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ با بیان اینکه وجود سگ‌های ولگرد در یک شهر زیبنده در ایام تابستان، زمستان و هنگام حضور میهمانان نیست، افزود: حال اینکه دهیاری، شبکه بهداشت، محیط زیست و سایر مسؤولین کدامیک مسؤولیت رسیدگی به این معضل اجتماعی در سطح شهرک رسیدگی کنند.

, نگاه آبیک,

IMG_20170225_173644

, IMG_20170225_173644, IMG_20170225_173644,

وی با تأکید بر اینکه باید برای رفع مشکل مردم مسؤولین به صورت جدی وارد عمل شوند، بیان داشت: باید چاره‌ای بیندیشند تا مردم از وجود آن‌ها در شهرک واهمه نداشته باشند.

,

یکی از جوانان شهرک زیاران نیز در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ اظهار داشت: صدای زوزه این حیوانات در آخر شب و اوایل صبح نیز موجب بر هم خوردن آرامش مردم در برخی از مناطق حاشیه‌نشین شهر شده و علاوه بر این مسائل، نباید از وجود انواع و اقسام بیماری‌هایی که از این حیوان برای انسان به‌وجود می‌آید غافل بود.

, نگاه آبیک,

 

,

وی متذکر شد: از آنجایی که سگ‌های ولگرد عامل اصلی شیوع بیماری‌هایی از جمله سالک و هاری هستند، مردم انتظار دارند که با جمع‌آوری این سگ‌ها هم نظافت سطح روستا افزایش یابد و هم از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری شود.

,

یکی از ساکنان این روستا در این رابطه در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ تصریح کرد: با وجود اینکه سگ‌ها آزادانه در سطح روستا تردد می‌کنند، معلوم نیست که چرا دستگاه‌های مربوط نسبت به جمع آوری سگ‌های ولگرد اقدام نمی‌کنند. آیا روستای ما جزئی از شهرستان محسوب نمی‌شود؟

, نگاه آبیک,

یکی دیگر از ساکنین با دلی پر از گلایه گفت: با وجود سگ‌های ولگرد در اکثر ساعت شبانه روز هیچ آرامش برای ما در این منطقه وجود ندارد و این امر موجب وحشت فرزندان ما نیز شده است.

,

این بانوی زیارانی اضافه کرد: علاوه بر اینکه مجبورند صدای واق واق سگ‌ها را روزها و شب‌ها تحمل کنند گاهی اوقات باید منظره حضور تعدادی سگ را در کوچه‌ها و محلات خود نظاره‌گر باشند.

,

یکی از دانش‌آموزان زیارانی نیز مطرح کرد: هفته گذشته که روستا بودیم به همراه پدر و مادرم به صحرا رفتیم اما گله‌ای از سگ‌های ولگرد به سمتمان هجوم اوردند. باور کنید اگر چند نفر از اقواممان به موقع نمی‌رسیدند نمی‌دانم چه برسرمان می‌آمد. هنوز که هنوز است دست و پاهایم از ترس می‌لرزد.چرا مسؤولین فکری به حال ما نمی‌کنند.

,

وی اضافه کرد: اما چون برسر خودشان این بلا نیامده خیلی اهمیت نمی‌دهند. من خواهش می‌کنم زودتر مشکلات را حل کنند چرا که حتی در روستا هم نمی‌توان جز درجاهای شلوغ حرکت کرد.

,

یکی از فرهنگیان زیارانی مطرح کرد: سئوال اینجاست که با توجه به تعداد زیاد حیوانات مزاحم در سطح روستا و رفت و آمد آن‌ها، اگر این حیوانات موجب بروز حادثه‌ای در سطح روستا که محل تردد صدها دانش‌آموز است، شوند چه کسی جوابگو خواهد بود؟

,

یکی از اهالی در گفت وگو با خبرنگار نگاه آبیک؛ پیرامون مشکلات ایجاد شده به دلیل حضور سگ‌ها در این روستا اظهار داشت: اگر شما فرزند دانش‌آموز داشته باشید دغدغه رسیدن فرزندتان به مدرسه و آمدنش به خانه را حتماً خواهید داشت و دعا خواهید کرد، که گله‌ های حیوانات ولگرد به پست فرزند شما نخورد و لااقل چندین بار به کوچه و خیابان سر خواهید زد تا فرزندتان را ببینید که سالم به خانه رسیده است.

, نگاه آبیک,

وی ادامه داد: صبح‌های زود و یا وقتی که شب دیر هنگام به طرف منزل حرکت می‌کنید دعا خواهید کرد که به پست سگ‌ های ولگرد نخورید، چراکه باید یا دونده خوبی باشید و یا اینکه جرأت مقابله با این حیوانات را داشته باشید.

,

این خانم اهل روستای زیاران در پایان با اشاره به تعداد سگ‌های ولگرد اظهار داشت: تعداد این سگ‌ها هر روز بیشتر از قبل است و طوری شده که در تمام گوشه و کنار این روستا مدفوع این حیوان‌ها دیده می‌شود و بوی بسیار زننده‌ای را ایجاد کرده است، که این بو اهالی این روستا را بسیار اذیت می‌کند.

,

 یکی از اهالی روستای زیاران با گلایه از عدم اجرا یک برنامه درست و مداوم در جهت مقابله با سگ‌های ولگرد اظهار داشت:  درون سطل آشغال‌ها و خیلی از جاهای این روستا را سگ های ولگرد اشغال کرده‌اند و با حرکت‌های گروهی خود انگار می‌خواهند قدرت خودشان را به رخ ما بکشند.

,

IMG_20170225_173633

, IMG_20170225_173633, IMG_20170225_173633,

وی با تأکید بر اینکه وجود سگ‌های ولگرد باعث ترس کودکان و بانوان و به خطر افتادن سلامت مردم می‌شود، متذکر شد: اگر شما در روستای زیاران  زندگی کنید شب‌ها به خوابیدن با صدای سگ‌ها عادت خواهید کرد و مشاهده گله‌های این حیوانات مزاحم در خیابان‌ها و کوچه و پس کوچه‌های شهر برایتان عادی خواهد بود.

,

دستورالعمل‌های روی زمین مانده

,

گفتنی است، زمان زیادی است که دستورالعملی کشوری درباره اتلاف سگ‌های ولگرد تصویب و به تمام شهرها و روستاهای ایران ارسال شده است ولی هنوز این دستورالعمل در بسیاری از نقاط کشور، از جمله شهرهای استان قزوین اجرایی نشده است.

,

اهداف تهیه این دستورالعمل عبارت است از کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد، کنترل جمعیت آن‌ها با انتخاب روش مناسب، ارتقای سطح آگاهی عمومی درباره رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوان های مزاحم با اولویت سگ‌های ولگرد.

,

دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد، بهمن ۸۷ در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تصویب رسید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه