اخبار داغ

رنج‌های ناگفته فعالان کشاورزی؛

سبقت مشکلات از سیاست‌های حمایتی در عرصه کشاورزی/دست‌های پینه بسته کشاورزان جوابگوی هزینه‌های تولید نیست

سبقت مشکلات از سیاست‌های حمایتی در عرصه کشاورزی/دست‌های پینه بسته کشاورزان جوابگوی هزینه‌های تولید نیست
شهرستان فراهان دارای ظرفیتهای درخور توجهی در بخش کشاورزی است و می‌طلبد مسئولین به منظور حمایت از این بخش گام‌های بلندتری را برداشته و رونق را به بخش کشاورزی بازگردانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ امسال برای بخش کشاورزی و فعالان این عرصه سال پر فراز و نشیبی بود؛ اتفاقات مهمی از تاخیر در پرداخت پول گندم تا تغییرات مدیریتی در جهاد کشاورزی شهرستان در بخش کشاورزی فراهان رخ داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر, فراهان خبر,

شهرستان فراهان دارای ظرفیتهای مناسبی در بخش کشاورزی است، این شهرستان دارای ۹۲ هزار و ۶۰۲ هکتار اراضی قابل کشت است، سالیانه محصولات زیادی نظیر گندم، جو در این شهرستان تولید می شود، وجود کم آبی سبب کاهش این تولیدات شده است.

,

شیرینی که به کام کشاورزان تلخ شد

, شیرینی که به کام کشاورزان تلخ شد , شیرینی که به کام کشاورزان تلخ شد ,

امسال با افزایش بارندگی در اوایل سال افزایش تولید گندم را در این شهرستان نسبت به سالهای زراعی مشابه داشتیم و بیش از ۶۰ هزار تُن گندم در فراهان برداشت شد.

,

با آغاز برداشت گندم دیم و آبی، خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان توسط دولت آغاز شد. اما تاخیر بیش از ۴ ماه در پرداخت مطالبات کشاورزان، شیرینی و حلاوت افزایش برداشت محصولات را به کام کشاورزان تلخ کرد.

,

کشاورزان فراهانی در حالی کشت پاییزه محصول سال زراعی جدید را آغاز کردند که دستشان برای خرید نهاده‌های کاشت محصول و هزینه‌های کشت خالی بود و پرداخت قطره چکانی مطالبات کشاورزان شور و نشاط تولید را به با خستگی و نا امیدی همراه ساخت.

,

امید کشاورزان فراهانی جان می‌گیرد

, امید کشاورزان فراهانی جان می‌گیرد, امید کشاورزان فراهانی جان می‌گیرد,

خبر احداث سیلوی گندم در فروردین ماه امسال بهترین خبر خوش برای کشاورزان فراهانی بود، کشاورزان فراهانی که از داشتن سیلو محروم بودند، ناچار برای تحویل محصول تولیدی خود به مراکز تحویل گندم در سمنگان، ایبک آباد و ابراهیم آباد مراجعه و هزینه های سنگینی را برای پرداخت کرایه بار گندم به این مراکز خرید پرداخت می‌کردند.

,

در اواسط تیرماه همزمان با برداشت محصول در فراهان، وعده مسئولان عملی شد و سیلوی این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ با آغاز به کار این سیلو هزینه های تولید این محصول برای کشاورزان فراهانی کاهش یافت. 

,

با همت سرمایه گذار بخش خصوصی فاز دوم این سیلو در آبان‌ماه همزمان با سفر رئیس جمهور به استان مرکزی، سبب جوانه زدن امید در دل کشاورزان فراهانی شد.

,

افزایش ۲ درصدی نرخ تضمینی گندم

, افزایش ۲ درصدی نرخ تضمینی گندم, افزایش ۲ درصدی نرخ تضمینی گندم,

امسال نه تنها در پرداخت مطالبات کشاورزان شاهد تاخیر بودیم بلکه اعلام تعیین قیمت خرید تضمینی گندم  برای سال زراعی جدید نیز با تاخیر همراه بود.

,

دولت موظف است هر سال پیش از آغاز فصل کشت گندم، قیمت این محصول را تعیین و رسما اعلام کند، امسال علاوه بر اینکه نرخ این محصول بسیار دیر اعلام شد از طرف دیگر عدد اعلام شده در حد انتظارات کشاورزان نبود و خبر افزایش ۲ درصدی نرخ تضمینی گندم در سال آینده سبب استمرار نارضایتی‌  کشاورزان شد.

,

بیماری های دامی و طیور، کشاورزان فراهانی را فلج کرد

, بیماری های دامی و طیور، کشاورزان فراهانی را فلج کرد, بیماری های دامی و طیور، کشاورزان فراهانی را فلج کرد,

بخش دامداری هم امسال نه تنها از خسارت ها و مشکلات بی‌نصیب نبود بلکه شاید با جرأت می توان گفت که حال و روز خوشی نسبت به بخش کشاورزی نداشت.

,

با ورود دام‌ از استان‌های همجوار و ورود بیماری‌های دامی، بخش اعظمی از دام‌های شهرستان فراهان هم تلف شدند.

,

دامداران اعم از صنعتی و سنتی همگی با شیوع بیماری در سراشیبی سقوط و زیان‌دهی شدید غوطه‌ور شدند؛ فراهان که با تولید ۱۰۹۷۰ تُن گوشت قرمز در سال ۹۱، رتبه دوم تولید این فرآورده را در استان داشت به دلیل رکود و تلفات بالای دام بر اثر بیماری‌ها، جمعیت دامی در این شهرستان رو به کاهش رفت.

,

شیوع تب برفکی، افزایش نهادهای تولیدات دامی و رکود بازار فروش دام، تعطیلی واحدهای دامداری فراهان را به دنبال داشت، هرزگاهی هم مسئولان شهرستانی برنامه‌ها و شعارهای بسیاری برای حمایت از کشاورزان و بخش دامی ارائه می‌دادند که تحقق پیدا نکرد.

,

با رسیدن فصل سرما خسارت ۳۳۶ میلیارد ریال به کشاورزان فراهانی وارد شد 

, با رسیدن فصل سرما خسارت ۳۳۶ میلیارد ریال به کشاورزان فراهانی وارد شد , با رسیدن فصل سرما خسارت ۳۳۶ میلیارد ریال به کشاورزان فراهانی وارد شد,

با سرد شدن هوا و کاهش دمای هوای شهرستان، سرمازدگی به سراغ مزارع و باغات شهرستان فراهان آمد و  در دمای منفی ۱۰ درجه، خسارت ۳۲۱ میلیاردی به کشاورزان این بخش وارد شد.

,

ناتوانی کشاورزان خسارت دیده در پرداخت تسهیلات، بانک‌ها را برآن داشت که برای دریافت معوقات، فشارهای زیادی را بر کشاورزان وارد کنند، این اعمال فشارها و اخطاریه های مکرر بانکها، کشاورزان خسارت دیده را دچار نگرانی و دغدغه های بسیاری کرد.

,

حاشیه‌ها و اظهارات ضد و نقیضی در بخشودگی سود وام های کشاورزی از سوی مسئولان شهرستانی و کشاورزان زمزمه می شد و نماینده فراهان هم اجرایی شدن استمهال تسهیلات بانکی را در شهرستان از تریبون‌ها بارها خواستار شد.

,

در دی‌ماه امسال سکان شهرستان فراهان به فرمانداری واگذار شد که با داشتن تحصیلات در رشته کشاورزی این امید را که وضعیت بخش کشاورزی شهرستان رو به بهبود خواهد رفت در دل کشاورزان ایجاد کرد. به دنبال تغییر فرماندار، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نیز تغییر یافت تا شاید این تغییر و تحولات سبب رونق در فراهان شود.

,

در حالی کشاورزان فراهانی با خسارتی همچون بیماری‌های دامی و سرمازدگی دست و پنجه نرم می کردند، آنفلونزای مرغی در منطقه شیوع پیدا کرد و فعالان این بخش هم خسارات عمده‌ای دیدند.

,

۱۳ میلیارد ریال خسارت دیگر هم بر فعالان عرصه کشاورزی و دامداری فراهان افزوده شد

, ۱۳ میلیارد ریال خسارت دیگر هم بر فعالان عرصه کشاورزی و دامداری فراهان افزوده شد, ۱۳ میلیارد ریال خسارت دیگر هم بر فعالان عرصه کشاورزی و دامداری فراهان افزوده شد,

۱۳ میلیارد ریال خسارت در بخش طیور و دام به خسارات ناشی از سرمازدگی در فراهان اضافه شد؛ خسارت‌های فراوان سرمازدگی و بیماری‌های دامی و طیور از یک سو و کاهش نزولات آسمانی از سوی دیگر کشاورزان فراهانی را نسبت به وضعیت تولیدات سال آینده نگران کرد.

,

ناامیدی که با بارش‌ها محو می‌شود

, ناامیدی که با بارش‌ها محو می‌شود, ناامیدی که با بارش‌ها محو می‌شود,

مردم فراهان برای بارش نزولات آسمانی دست به دعا برداشتند و خداوند رحمان هم دعای کشاورزان اجابت کرد. با بارش‌های پر برکت موجی از امیدواری را در بین کشاورزان به دنبال داشت و مایه حیات در زمین‌هایی که می‌رفت تا دچار کم‌آبی شود، روانه شد.

,

بخشودگی دیر کرد وام ها و دست خالی کشاورزان برای پرداخت اصل پول

, بخشودگی دیر کرد وام ها و دست خالی کشاورزان برای پرداخت اصل پول, بخشودگی دیر کرد وام ها و دست خالی کشاورزان برای پرداخت اصل پول,

روزهای پایانی سال است؛ ابلاغیه بخشودگی سود و جرائم مطالبات زیر یک‌میلیارد ریال بدهکاران بانکی در رسانه‌ها به اطلاع افراد رسانده می‌شود؛ اما دست‌های خالی کشاورزان بدهکار بانکی در این روزهای پایانی سال، آنان را از مزایایی این طرح بخشودگی بی‌نصیب می سازد و قصه پر غصه کشاورزان پایانی نمی یابد.

,

در این روزهای آخر سال که کشاورزان فراهانی موجی از خسارت ها و کم لطفی های دولت را پشت سر گذاشتند، نگاهشان به حمایت های مسئولان در سال جدید است تا با ارایه تسهیلات کم سود، کاهش هزینه‌های تولید کشاورزان را در ادامه مسیر تولید یاری کنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه