اخبار داغ

گفت‌وگو با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز؛

در تدوین بودجه نقش فعالی دارم/ همواره بر هزینه و درآمدهای شهرداری نظارت می‌کنم

در تدوین بودجه نقش فعالی دارم/ همواره بر هزینه و درآمدهای شهرداری نظارت می‌کنم
باغبان از نقش فعال و تاثیرگذار خود در تدوین بودجه شهرداری گفت و عنوان کرد همیشه در راستای محقق کردن بودجه تمام تلاش خود را به کار می‌بندد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج، ویژه برنامه‌ی صفرتاصد، درصدد است فرصت یکسانی را در اختیار تمام اعضاء شورای شهر تبریز قرار دهد تا  تک‌ تکِ آنان با حضور در تحریریه‌ی خبر آناج، مختصری از عملکرد خود را شرح دهند و ضمن پاسخ‌گویی به سوالاتِ مرتبط با حوزه‌ی شهری، اقدامات‌شان را در مظان قضاوت عموم قرار دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

میهمان این هفته‌ی صفرتاصد، علیرضا نوای باغبان بود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اهم فعالیت‌های خود را در طول سال‌های اخیر شرح داد و با انتقاد از برخی نقاط ضعف تاثیرگذار شورای چهارم، از نبود ابزارهای نظارتی و فقدان طریقه‌ی نظارت ابراز نارضایتی کرد.

,

این عضو شورای شهر تبریز به ماجرای دستگیری تعدادی از اعضاء شورا نیز اشاره و علت اصلی آن رخداد را نبود فیلتری مناسب برای تفکیک صالح از ناصالح عنوان کرد.

,

بخش اول گفت‌وگوی آناج با علیرضا نوای باغبان را در ادامه می‌خوانید:

,

همواره بر بودجه‌ی شهرداری نظارت کرده‌ام/ تمام تلاش خود را برای کمک به تحقق بودجه به کار بستم

,

آناج: در طول شورای چهارم بیشتر در کدام حوزه کار کرده‌اید؟

,

به اقتضای علاقه و تجربه‌ای که داشتم در سطح مدیریتی شهرداری به عنوان قائم مقام اداره مالی شهرداری کار کرده‌ام و چون تصحیلاتم مرتبط با شهرسازی بود، همواره به توسعه و عمران شهر مورد توجه کرده‌ام. هنگام فعالیت در شهرداری ریز و درشت مسائل شهری را مد نظر داشتم و در خارج شهرداری هماهنگی‌های لازم را با سایر ارگان‌ها جهت پیشبرد برنامه‌ها تنجام می‌دادم. در طول سه سال اخیر نیز در کمیسیون برنامه و بودجه حضور داشتم و بر تمام فعالیت‌های مدیریت شهری مخصوصا مقوله‌ی درآمد و هزینه ناظر بودم.

,

 یک طرف تمام فعالیت‌های شهرداری و شورای شهر بحث بودجه و ردیف‌های بودجه‌ای است که از آنجا به تمام مسائل دیگر مانند مسائل فرهنگی، درون سازمانی، مسائل عمرانی عام هم ارتباط می‌یابد. در شهرداری مثلا احداث روگذر ـ زیرگذر عمرانی است، خرید اتوبوس هم در ردیف کارهای عمرانی است، برگزاری یک همایش تخصصی هم در این ردیف می‌آید. در ردیف بودجه بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جاری که همان پرداخت حقوق‌ها و خدمات شهری مثل تنظیف شهر و جمع‌آوری زباله‌ها و حمل و دفنشان است بقیه خدمات عمرانی محسوب می‌شود.

,

, ,

از یک طرف هم ما در این چند سال شاهد هستیم که ارتقاء کمیت خدمات شهرداری در زمینه‌های مختلف عمق و گسترش پیدا کرده است، یعنی ما همیشه با دو ـ سه هزار میلیارد بودجه در شورای چهارم جلو آمده‌ایم. تحقق دادن بودجه هم یک مسئله مهم است و تاکنون 70 درصد آن تحقق یافته است. بنابراین در پیش‌بینی و برآورد در شورا سعی کرده‌ایم واقع بینانه به مسئله نگاه کنیم و نگاه درست را هم در درآمدها و هم در هزینه‌ها تقویت کنیم.

,

 از یک سو مسئولیت شهرداری این است که به طرز صحیح و کافی کسب درآمد کند؛ یعنی در ردیف‌های درست این درآمد را کسب کند و بودجه‌اش را تحقق بخشد، از یک طرف درست و به جا و اولویت شده خرج کند. همه اینها در حیطه کمیسیون برنامه بودجه می‌باشد و هم از وظایف شورا است. یعنی دومین وظیفه نص و صریح شورا نظارت بر بودجه‌ای است که قبلا تصویب می‌کند.

,

در صفرتاصد بودجه نقش ایفا کرده‌ام/ از دسترس مردم خارج نشدم

,

 شاید در شورا باغبان جزو آن نفرات فعال است که از شروع سال تا پایان در این زمینه همیشه دغدغه داشته و از بستن بودجه تا اتمام آن نقش ایفا کرده است. در حسابداری و تفریق بودجه نیز فعالیت داشته‌ام؛ در این مراحل مختلف سعی کرده‌ام که وظیفه شورایی خود را انجام دهم و تقریبا هم اعداد و ارقام و ردیف‌های عمومی بودجه از موارد در دسترس ما می‌باشد. در شورا با حساب یک بیست و یکم که یکی از بیست و یک نفر هستیم سعی کرده‌ایم با بیشتر وقت گذاشتن و حضور مؤثر و برخورد اکتیو با مسائل و مؤثر و تعیین کننده بودن، در صحن شورا و کمیسیون و خارج از صحن شورا جزو فعالین شورا باشیم. همیشه در دسترس و کنار مردم بوده‌ایم که اگر یک زمانی بخواهند این عضو شورا را جهت پیگیری مطالبات و مسائل ریز و درشتی که دارند پیدا کنند خیلی برایشان دشوار نباشد.

,

در برابر برخی اقدامات غلط ایستادم و پافشاری کردم

,

در طول این سال‌ها هم نقش ایجابی و هم نقش سلبی داشته‌ایم، در مقابل بسیاری از مسائل چه قالب لایحه چه در قالب پروژه یا سیاستگذاری ایستادگی کرده‌ایم و چون صلاح ندیده‌ایم مخالفت کرده‌ایم و گفته‌ایم که نباید اینطور بشود و چه در مسائل ایجابی که گفته‌ایم باید این موارد دیده شود و مورد تاکید قرار گیرد. نه به هر چیزی «بله» گفته‌ایم که بگویند کاری جز بله گفتن ندارد و نه با هر چیزی مخالف کرده‌ایم که بگویند یک فرد منفی است و نظر و حرفی ندارد.

,

نقش جمعی شورا را ضعیف دیدم/ عدم انسجام اعضاء، کارایی را هم کاهش داد

,

آناج: آیا شورای چهارم به معنای واقعی بیست و یک نفره بود؟

,

به اعتقاد خود من شورای چهارم اولا به دلیل افزایش بی‌رویه‌اش از لحاظ تعداد و دوما به لحاظ ترکیب این بیست و یک نفر در حالت جمعی و شورایی که باید این بیست و یک نفر در حداقل جاها برآیند داشته باشند؛ این نقش جمعی شورایی را ضعیف دیده‌ام. همیشه در داخل از یک سری مسائل رنج برده‌ایم و انسجام و همسویی و هم‌افزایی و هماهنگی کمتر دیده شده است. همین دلیل باعث شده که سطح قدرت و کارآیی شورای چهارم در تبریز پایین باشد، بنابراین این هم برمی‌گردد به آنالیز این ترکیب که باعث شده حداکثر کارایی را نداشته باشد. آنچه را که قانون گفته بود وظیفه ماست به تمامی نتوانسته‌ایم انجام دهیم، شورای چهارم در تبریز در سطح حداقلی ظاهر شده است و با وجود افراد مؤثر و متخصص و متعهد اما به طور جمعی؛ ما نتوانستیم در شورای چهارم با اقتدار و همیّت جمعی یک یا چند مسئله را جلو برده و به انجام برسانیم در حالی که نفس شورا یعنی اینکه علی‌رغم یک سری سلایق مختلف و اختلافات دیدگاهی که ممکن است وجود داشته باشد در اهداف بلند اتفاق نظر وجود داشته باشد و همه به سمت آن هدف حرکت کند.

,

اهدافی مثل بالا بردن سطح رضایت‌مندی عمومی، افزایش عمران و رفاه و برقراری عدالت در کل شهر. اینها یک سری هدف‌های بزرگ است که با حضور همه ممکن می‌باشد و با یک بخش از شورا نمی‌توان آن‌ها را محقق کرد. در این جریانات ما هیچ وقت همه را در یک جهت ندیده‌ایم چون در درون به حد کافی مشکلات وجود داشته که مانع اندیشیدن به آن اهداف مشترک شده است.

,

آن‌هایی که متهم به ارتشاء شدند اعضاء سالم را تحت الشعاع قرار دادند

,

یک سری شکست‌ها، ناکامی‌ها و اقدامات غیر منتظره که در شورای چهارم رخ داد هم مزید بر علت شد. نه تنها ما نتوانستیم در آن اهداف با هم‌افزایی و هماهنگی جلو برویم بلکه یک سری اتفاقاتی افتاد که کل شورا را هم تحت تأثیر قرار داد. یک عده به کلاه‌برداری و ارتشاء و تبانی متهم شدند و افراد سالم را هم تحت‌الشعاع قرار دادند. بنابراین نه تنها خودشان موجب یک سری لطمات بر شورا در سطح ملی و کلان و سبب سرافکندگی شدند بلکه کل شورا را هم ضربدر یک ضریب منفی کردند.

,

, ,

 اینها باعث شد که شورای چهارم در کل شورایی خود مقتدر و موفق ظاهر نشود. هر چند که حداقل وظایفش را انجام داده است و خدماتی که در شهر انجام گرفته قابل توجه و برشماری و قابل مقایسه هم با سایر شهرها و هم با گذشته است. تلاش‌ها انجام گرفته است ولی یقینا می‌شد بهتر از این باشد و خدمات کیفی بهتر از این به مردم ارائه گردد که امیدواریم در شوراهای بعدی سطح  این خدمات از طرف شورا بیشتر شود.

,

برای نظارت مکانیزمی تعریف نکرده‌اند/ قانونِ شوراها ناقص است

,

آناج: آیا توانسته‌اید به صورت کامل بر اعمال شهرداری نظارت کنید؟

,

 شوراها در حال بلوغ هستند و چهار سو برای به بلوغ رسیدن کافی نیست، قانون‌ها مدام تکمیل‌تر می‌شوند و جا دارد که قانون مربوط به شوراها چه در مسائل انتخابی‌اش و چه در مسائل انجام وظایف قانونی‌اش رفته رفته تکامل پیدا کند و محکم‌تر شود. قانون ناقص است و فقط قید و بندهای اولیه قانون وجود دارد، بر فرض اینکه گفته‌اند شورا بر دستگاه‌های خدمات رسانی شهر نظارت کند ولی این که مکانیسم نظارت چگونه باید باشد تعریف نشده است، امکانات این نظارت چگونه باید باشد معین نشده است. برای مثال 2000 میلیارد تومان بودجه شهرداری است و اگر شورا بخواهد به نحوه هزینه و درآمد این 2000 میلیارد نظارت کند باید برای خودش یک سری سازوکار و کارشناس در زمینه‌های مختلف داشته باشد و یک سری امکانات داشته باشد که بتواند به سراغ رده‌های مختلف شهرداری برود.

,

 ده تا منطقه، ده ـ پانزده سازمان و معاونت‌ها را در نظر بگیرید، شورا خودش نمی‌رود بر اینها نظارت کند؛ باید برایش یک امکانات تعریف و یا یک مکانیزم در نظر گرفته شود. مکانیزم یعنی اینکه مثلا ما می‌خواهیم به پروانه‌های صادره یک نظارت داشته باشیم، آیا من می‌روم و می‌گویم که پروانه فلان آقا را بدهید من نگاه کنم یا باید یک مکانیزیمی وجود داشته باشد که پروانه‌های صادره به صورت آنلاین بیاید در سیستم شورا قرار گیرد و شورا با طیب خاطر به آنها نظارت کند تا ببیند کم و کیف آنها چیست و آیا تراکم مجاز و مازادش کسری پارکینگ و فضای باز و کاربری‌هایش رعایت شده است یا خیر.

,

در شورا چنین چیزی نیست، ما که نمی‌توانیم بگوییم چند هزار پروانه صادره را بیاورید نگاه کنیم، این کار لزومی ندارد. عضو شورا نمی‌تواند به صورت راندومیک یا به صورت موردی یا از هر تیپ پروانه بر یکی نظارت کند.

,

در قانون چگونگی نظارت باید شفاف باشد، نمی‌شود که ما هر چیزی را که می‌خواهیم به خاطرش نامه بنویسیم. یک بار باید روال تعریف شود و اطلاعاتی که برای نظارت کردن شورا نیاز است در اختیارش باشد.

,

نظارت عضو شورا بر بیمارستان‌ها و مدارس به کجا ختم می‌شود؟/ آیا مدیران استانی به گزارشات باغبان ترتیب اثر می‌دهند؟

,

شورا می‌تواند به مراکز درمانی و اورژانس ورود پیدا کند و مسائل را تعقیب نماید. کمّ و کیف این چگونه خواهد بود؟ مثلا فرض کنید بنده رفتم و در فلان بیمارستان نارسائی‌ها را دیدم بعدش چه می‌شود؟ خواهیم گفت که رئیس دانشگاه آنجا بیاید به شورا؟ یا گزارش خواهیم فرستاد که او ترتیب اثر دهد؟ یا مشکلاتی که اورژانس یا مراکز درمانی دارد را در شورا حل خواهیم کرد؟

,

در قانون هست که شورا می‌تواند بر مسائل آموزش و پرورش نظارت کند، وقتی آنجا دستگاهی است که خودش در سلسله مراتب خودش جلو می‌رود معنا و مفهوم نظارت ما چیست؟ اینها تعریف نشده است. یا در بین خودمان در اینکه شورا چگونه تصمیم خواهد گرفت، چگونه اداره خواهد شد، چگونه پیش خواهد رفت خلأهای بسیاری داریم که اعضا همیشه می‌گویند مثلا در فلان جا آئین‌نامه داخلی در این مورد چه می‌گوید؟ می‌بینیم در هیچ کدام آئین‌نامه‌‌ای قوی و متین که باید باشد تا شورا با آن آئین‌نامه جلو برود نیست. علی‌رغم اینکه 15 سال از عمر شوراها گذشته است ولی در حالت‌های بسیار ابتدایی قرار دارد و در حال تکمیل مراحل اولیه است اما مسلما می‌توانیم بگوییم که رفته رفته دارد جا می‌افتد و جایگاهش را پیدا می‌کند. به تدریج جایگاه شورا به مردم و خود اعضای شورا و دستگاه‌ها نشان داده می‌شود که باید در کنار دولت چنین محفلی برای نظارت بر فعالیت‌هایی که در سطح شهر انجام می‌گیرد وجود داشته باشد و شورا هم به مرور زمان دارد این خلأ را پر می‌کند.

,

شهرداری کوچک‌تر از دولت نیست/ اقدامات ورزشی شهرداری با اعمال اداره‌کل ورزش استان برابری می‌کند

,

 اکنون در سطح کشور بیش از 1000 شهرداری وجود دارد و دولت دیگر از این بابت خیالش راحت است که انتخاب اینها بر عهده شوراهاست و شوراها پاسخگوی نیک و بد این قضیه خواهند بود. شهرداری یک مجموعه بزرگی است که از دولت جدا شده است، قبل از انتخاب شوراها استانداری به صورت قائم‌مقامی شهردار تعیین و به همه چیز رسیدگی می‌کرد ولی الان این بخش را کنار گذاشته است. حجم و بدنه این 1000 تا شهرداری کوچک‌تر از دولت نیست، اگر شهرداری تبریز را با 10 ـ 15 هزار نفر حقوق بگیرش حساب کنیم می‌بینیم که نه سربار دولت است و نه دولت برایش تصمیم می‌گیرد.

,

آن مقدار از فعالیت‌ها که توسط شهرداری اعم از فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی، خدماتی، اجتماعی، ورزشی، حوزه سلامت انجام گرفته و بابتش هزینه می‌شود گسترده است و دولت این همه امکانات ندارد. مثلا در زمینه ورزش من مطمئنم که خدمات ورزشی شهرداری تبریز با دولت قابل مقایسه نیست به این معنی که چند تا زمین ورزشی دارد، چند سالن احداث کرده و مدیریت تیم‌‌ها بر عهده گرفته است. شهرداری اکنون از چند رشته ورزشی حمایت می‌کند که شاید با تمام اداره ورزش استان هم برابری می‌‌نماید.

,

کسی که تاکنون از سوراخ مدیریت نگاه نکرده نمی‌تواند از مدیریت شهری سر دربیاورد/ دستگاه‌های نظارتی باید صالح‌ترین‌ها را به مردم معرفی کنند

,

آناج: مردم درست انتخاب نمی‌کنند یا آنکه دستگاه‌های نظارتی در ارائه صلاحیت به کاندیداها کوتاهی می‌نمایند؟

,

مردم ما باید بیش از پیش جایگاه شورا را بشناسند و در انتخابشان بیشتر دقت کنند و افرادی قوی، امین، کاربلد، وزین و معتمد در این شوراها حضور داشته باشند نه افرادی که فعلا آمده‌اند خودشان را آنجا پیدا کنند و بشناسند و با کار آشنا شوند. کسی که تا به حال از سوراخ مدیریت هم نگاه نکرده است چطور می‌تواند از مدیریت شهری سر در بیاورد؟ او تازه خواهد آمد که ببیند صورت جلسه را چگونه می‌نویسند و بررسی می‌کنند یا چگونه تصمیم می‌گیرند. آنها هم محترم هستند ولی مردم باید در گزینش‌هایشان به سراغ قوی‌ترین افراد اصلح و اقوا بروند.

,

, ,

دستگاه‌های نظارتی و تائید کننده این کاندیداها؛ باید مردم را بین صالح و ناصالح راهنمایی کنند و نسبت به انتخاب شایست و ناشایست آگاه کنند و نگذارند که بین مناسب و نامناسب سرگردان باشند. فیلتر یعنی نباید به افراد ناشایست و ناصالح اجازه ورود به صحنه انتخاب را بدهند. مردم باید ببینند که بین صالح چه کسی را بیشتر ترجیح می‌دهند چون این حق مردم است نه اینکه بین درست و نادرست گیر کنند، مردم از کجا باید بدانند درست است یا غلط؟ چون لیست داده‌اند و همه اینها به صحنه آمده‌اند و مردم می‌پندارند که همگی خوب هستند.

,

 جایی که دستگاه‌های استعلام شونده متعدد مثل اداره اطلاعات و تشکیلات قضایی و نیروی انتظامی وجود دارد باید اعلام کنند که مثلا این فرد مشکل دارد و نمی‌تواند در این مجموعه قرار گیرد، اگر این امر را به مردم واگذار کنند ممکن است مردم بر حسب قیافه به شخص رأی دهند و یا حرف‌هایش را باور کنند در حالی که ممکن است در پشت آن چهره مسائل دیگری نهفته شده باشد که شهروندان از آن اطلاع ندارند.

,

همه‌چیز را نباید گردن مردم انداخت/ شهروند از کجا بداند فلانی خلاف است؟

,

در دروه اخیر یک بخش از این ناملایماتی که پیش آمد قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود، همه چیز را نباید به گردن مردم بیاندازیم که چرا به فلان کس رأی دادند که سر از این مفاسد دربیاورد. می‌توان بخشی را کنترل و کمتر کرد ولی عاری از اشکال نخواهد بود ولی دیگر نه در این سطح و در این حجم. مردم اگر با شایستگان و اصلحان این عرصه مواجه باشند اصلح‌تر را خواهند گزید.

,

شورِ شورا را درآورده‌اند/ انتخابات نباید لوث شود

,

 می‌گویند در تبریز 13 نفر انتخاب خواهند شد ولی حدود 500 نفر یا 1000 نفر ثبت‌نام خواهند کرد. ما نمی‌گوییم سابقه سیاسی نامزدها را دربیاورند و چنین انتظاراتی نداریم ولی بین خودشان باید یک سری قید و بندهایی داشته باشند که مسئله اینطور لوث نشود. با این شرایط افراد قوی هم رأی نخواهند آورد چون رأی‌ها به قدری می‌شکند که با حداکثر 15 یا 20 هزار نفر هم عده‌ای به پارلمان محلی راه پیدا می‌کنند. نباید شورِ شورا را درآورد و وقتی مردم می‌خواهند سر صندوق لیست از لیست 500 نفری 13 نفر را پیدا کنند، اسامی هزار نفر را پیش روی خود ببینند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه