اخبار داغ

فعال فرهنگی شهرستان بهمئی طی یادداشتی عنوان کرد:

توسعه فرهنگی زیر بنای توسعه هر جامعه

توسعه فرهنگی زیر بنای توسعه هر جامعه
اگر جامعه ای بخواهد در مسیر توسعه همه جانبه قرار بگیرد، باید اولویت اول آن توسعه فرهنگی باشد؛توسعه فرهنگی است که منجر به تصمیم گیری های درست و مبتنی بر اندیشه و عقل در جامعه می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری آوای ماغر، عبدالرضا شجاعی نسب، دبیر و فعال فرهنگی شهرستان بهمئی در یادداشتی توسه همه جانبه هر جامعه را در گرو توسعه فرهنگی دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , آوای ماغر,

 

,

فرهنگ واژه ای است که امروز در جوامع مختلف نگاه های متفاوتی به آن می شود و هر کشوری، دولتی و ملتی به روش خاصی سعی در پیشبرد آن در متن جامعه دارند.

,

 

,

اگر فرهنگ هر جامعه بر مدار انگاره های مثبت و تحول گرا قرار گیرد و ویژگی ها، ارزشها و هنجارهای مطلوب را تقویت نموده و خرده فرهنگ های دست و پاگیر را حذف کند، توسعه اقتصادی و اجتماعی آن جامعه را رقم می زند.

,

 

,

مفهوم توسعه فرهنگی که از اوایل دهه 1980توسط سازمان یونسکو مطرح شده است، نسبت به بقیه مفاهیم توسعه از بار ارزشی بیشتری برخوردار است و تاکید زیادی بر نیروهای معنوی و غیر مادی جامعه دارد.

,

 

,

نتیجه و نهایت توسعه فرهنگی پالایش کردن، زدودن و محو خرده فرهنگ های نامعقول و نامناسب توسعه ای یک جامعه می باشد.

,

 

,

البته منظور از توسعه فرهنگی تحول و دگرگونی در عناصر فرهنگی یک جامعه می باشد که طی آن توانایی جامعه بر کنترل محیط طبیعی و اجتماعی بیشتر می شود و در این تغییر و تحول بر خلاف خیلی از نظرات ساده انگارانه و بی پایه و اساس که توسعه فرهنگی را بریدن از گذشته می دانند، این توسعه مبتنی بر گسستن از گذشته نیست زیرا سنت ها ذخیره تجارب گذشتگان هستند و توسعه فرهنگی بر مبنای پالایش سنت های گذشته صورت می گیرد نه نفی آنها.

, ،,

 

,

در توسعه فرهنگی سنت ها و تجارب گذشته بر اساس نیاز امروزی جامعه و شرایط جدید باز اندیشی می شوند که سبب بارور شدن جامعه و شکوفا شدن توانایی ذاتی و بالقوه انسان ها می شود.

,

 

,

اگر جامعه ای بخواهد در مسیر توسعه همه جانبه قرار بگیرد، باید اولویت اول آن توسعه فرهنگی باشد زیرا توسعه فرهنگی است که منجر به تصمیم گیری های درست و مبتنی بر اندیشه و عقل در جامعه می شود و توسعه سریع اقتصادی و اجتماعی را نیز بدنبال دارد.

,

 

,

در توسعه فرهنگی است که مدیریت ها بر اساس احساس مسئولیت اتخاذ می شود و تاکید بر باید و نباید برای انجام امور محو می شود ؛وقتی که فرهنگ اجتماعی، سیاسی، گردشگری و تصمیم گیری بر اساس اندیشه و منطق صحیح قرار بگیرد ساختار روانی و اقتصادی جامعه نیز رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد.

, ،,

 

,

 و سخن آخر اینکه فرهنگ زیر بنای توسعه است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه