اخبار داغ

عضو هیئت علمی بازنشسته موسسه تحقیقات برنج کشور:

بازار برنج ایران به تراریخته آلوده نشده است/ ادعای کاشت برنج تراریخته در لاهیجان، بازار برنج ایرانی را تخریب می کند

بازار برنج ایران به تراریخته آلوده نشده است/ ادعای کاشت برنج تراریخته در لاهیجان، بازار برنج ایرانی را تخریب می کند
پژوهشگراقتصادی گفت: این نوع تبلیغ و ادعا مبنی بر وجود برنج تراریخته، خاطر مصرف کننده را ناامن می کند و برعلیه محصول ایرانی و اقتصاد مقاومتی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ غلامرضا خانکشی پور، پژوهشگراقتصادی و مدرس دانشگاه، در گفتگو با روشن خبر، مورد مصاحبه علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی، مبنی بر کاشت برنج تراریخته طارم مولایی در لاهیجان گفت: این ادعا مربوط به دکتر کرمی نبوده و کاشت برنج تراریخته در گیلان اولین بار توسط بهزاد قره یاضی( مصاحبه بهزاد قره یاضی با ایسنا مبنی بر تولید انبوه و تجاری برنج تراریخته از ۱۳۸۳ تا سال ۸۵ ) مطرح شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, روشن خبر, برنج تراریخته طارم مولایی, مصاحبه بهزاد قره یاضی با ایسنا,

 

,

 

,

 

,

وی با بیان اینکه قره یاضی برای اولین بار موفق به تولید برنج تراریخته از برنج بومی رقم طارم مولایی شد، افزود: در همان زمان در شرایطی که هنوز قانون ایمنی زیستی در کشور مصوب نشده بود مبادرت به انتقال این دستاورد به شالیزار نمود و بدون طی مراحل لازم برای تجاری سازی محصولات تراریخته در اندازه محدود بذر مولایی تراریخته تولید شد. که با توجه به اعتراض های صورت گرفته، در همان دولت هشتم، تمام بذر تولید شده در انباری در موسسه تحقیقات برنج در رشت پلمپ شد و بعدها در دولت نهم و دهم هم هرگز فک پلمپ صورت نگرفت و هیچ بذری توزیع نشد.

,

 

,

 

,

 

,

خانکشی پور با اشاره به مناظره ای که با قره یاضی در تهران در مورد برنج تراریخته داشته است، گفت: قره یاضی در آن مناظره ادعا نمود که بذر برنج طارم مولایی را بعنوان دستاورد علمی در بین کشاورزان توزیع نموده و تولید می شود.

,

 

,

 

,

 

,

وی با بعید دانستن درستی این ادعا، اظهار داشت: بذر برنج طارم مولایی، یک بذر منسوخ شده است و عملکرد اقتصادی آن ضعیف است و حتی اگر با تراریخته شدن در مقابل کرم ساقه خوار مقاوم هم شود به دلیل عملکرد بسیار پایین در واحد سطح، ضعف شدید به ورس و بعضی ایرادات دیگر، رقمی نخواهد بود که کشاورزان بدون حمایت خاص رغبتی به کاشت آن داشته باشند.

,

 

,

 

,

 

,

پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه کاشت و عرضه ی برنج تراریخته طارم مولایی به دلایل اقتصادی هیچ ارجحیتی ندارد، تصریح کرد: این برنج تراریخته ادعایی در مقایسه با رقم بومی مولایی افزایش عملکرد و یا کاهش هزینه ندارد.

,

 
این مدرس دانشگاه افزود: اگر هم قرار به تولید انبوه برنج تراریخته و عرضه آن در بازار باشد باید وارد فرایند ایمنی زیستی شود که نیاز به طی یک پروسه ی تا ۱۵ ساله به منظور اثبات بی ضرری آن برای انسان است.

,
,

 

,

 

,

 

,

وی با اشاره به اینکه در هر صورت عرضه محصول تراریخته باید با ارائه مشخصات انجام شود و مصرف کننده در زمان خرید محصول از تراریخته بودن آن اطلاع داشته باشد همچنین تاکید کرد: بنظر من بازار برنج ایران به تراریخته آلوده نشده است و اینکه شخصی به مصرف کننده بگوید، برنج ایرانی به تراریخته آلوده شده، در واقع این ضربه ای جدی به محصول ایرانی، شالیکار ایرانی و بازار شکننده برنج ایرانی است.

,

 

,

 

,

 

,

خانکشی پور تصریح کرد: این نوع تبلیغ و ادعا مبنی بر وجود برنج تراریخته، خاطر مصرف کننده را ناامن می کند و برعلیه محصول ایرانی و اقتصاد مقاومتی است.
این پژوهشگر اقتصاد تاکید کرد: کشاورزان ایرانی بالاخص شالیکاران گیلان هرگز با کاشت محصولی که مجوزهای لازم ایمنی زیستی را بدست نیاورده تیشه بر ریشه تولید و درآمد و محصول ایرانی نزده و نخواهند زد. خصوصا آن هم کاشت برنجی که اقتصادی هم نیست.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه